Kan ni hjälpa mig?

Lazio

Trådstartare
Eller säga vad ni tycker. Vi är nämligen inte överens. :crazy:

Tänk er följande scenario:

Häst 1, 2 och 3 går i en hage tillsammans. Häst 3 har en medryttare X som ska gå och hämta häst 3 i hagen. När X har hämtat häst 3 och ska öppna grinden står häst 1 och 2 bredvid. Häst 1 smiter ut när X öppnar grinden. Häst 2 blir då orolig. X tar ut häst 3 och går iväg.

Det finns EN regel på betet och det är att aldrig lämna en häst ensam i hagen, just för att de inte ska få för sig att springa igenom tråden eller liknande.

Häst 2 blir stirrig och springer under tråden, och rusar iväg tillsammans med häst 1. De rusar runt hagen, ner på vägen, och in i grannens trädgård. X ringer ägaren till häst 1 och 2 och kan sen fånga häst 1 och 2 som står i grannens trädgård, de ställs in i stallet.

Vid denna tidpunkt kommer då jag till stallet, som äger häst 1 och 2. Häst 1 har trampat sig på ena frambenet och blöder, annars har de inte skadat sig.

Dagen efter pratar grannen med stallägaren och vill ha ersättning för att trädgården är skadad, vilket jag förstår till fullo.

Nu undrar jag bara vad ni tycker, vem ska betala den ersättningen, jag eller X?

Sv: Kan ni hjälpa mig?

Tog hon ut "sin" häst och sket i att fånga den som stack förens efter den stannat i grannens trädgård?! herre gud, vad tänker folk med?

Tog hon ut "sin" häst och sket i att fånga den som stack förens efter den stannat i grannens trädgård?! herre gud, vad tänker folk med?

Jag vet inte riktigt hur hon lyckades men båda hästarna stack och hon fortsatte leda den andra hästen tills den blev så stirrig att den inte gick att leda, då släppte hon in den i en annan hage. En av hästarna i den hagen var blockhalt och vi vet inte om det var för att de sprang då eller om hon var halt innan.

Om jag har förstått det rätt så blev inte häst 2 lämnad ensam ute. Eftersom du skriver att hon släppte in häst 3 till några andra däribland en som kanske var blockhalt innan?! Jag får det inte riktigt att gå ihop. Min åsikt är att hon skulle ha släppt tillbaka häst 3 till häst 2, för att därefter fånga häst 1. En olycka händer lätt, hon handlade så som hon trodde var det bästa. Jag hade visserligen känt mig skyldig om jag hade varit hon men jag är inte säker på att hon är skyldig att betala. Vilket belopp rör det sig om? Kan det möjligtvis gå på försäkringen? Kanske hennes?

Min åsikt är att hon skulle ha släppt tillbaka häst 3 till häst 2, för att därefter fånga häst 1.

Precis så resonerar jag.
Sen kan inte jag säga om det var hennes "fel" att häst nr 1 smet ut -vet inte hur påstridig/burdus/omöjlig hästen var - men att det sen blev kalabalik och häst 2 smet ut, det betraktar jag som helt och hållet hennes fel eftersom hon skulle ställt tillbaks häst 3 för att lugna häst 2.

Jag skulle säga att hälften ska hon iaf betala.

Men man öppnar väl aldrig en grind förräns man har koll på hästarna.
Den man ska ta ut ska stå vid grinden inte de andra - man får se till så att de andra 2 går bort från grinden innan man öppnar.
Att sedan gå iväg med sin egna o lämna 1 kvar i hagen är ju så dumt gjort och hur fel som helst då 1 har smitit iväg, klart att den inte vill vara kvar då.
Jag kan tänka mig att den som smet drog iväg o bara det säger ju att det ska bli kaos.
Varför ta in hästen i en annan hage ist för att gå tillbaka med den till den som blir kvar?

Anvaret ligger helt på den som tar ut hästen från hagen för man ska bättre koll på det - visst att det kan hända men man måste veta vad man gör när man handskas med djuren.

Och hur mycket han häst nr. 1 skada en trädgård som inte kan fixas själv? gräsmattor läker om den gett spår av hovarna.
Tycker nog att trädgårdsäg. verkar lite kinkig.
Kanske inte första ggn det händer kanske o har trötnat på hästarna?

Betalningen tycker jag att hon som tog ut dom ur hagen ska stå för.

På vårt ställe finns försäkring som täcker om djuren förstör. Jag har tagit för givet att den försäkringen gäller alla djur på gården oavsett ägare. Det ska jag nog kolla upp. Annars är väl hästen försäkrad. Det är väl inte enbart mot sjukdomar och skador mot hästen som man ser till att försäkra...

X som tog ut häst 3 trots att en annan häst smitit borde stå för ersättning. X borde ha lämnat häst 3 i hagen och istället gått för att fånga den som smet tycker jag och sen hämtat sin häst från hagen. ( situationen var tanklöst hanterar enligt mig)

Jag tycker X ska betala. Hur är hennes problem, om hon har nån försäkring är det ju bra.

Tycker också att det är X som ska betala trädgårdsägaren.
Varför ta ut häst 3 ur hagen, när 1 smitit ut före?! Den får ju fångas så fort det bara går och hur ska hon kunna göra det när hon leder en annan häst! Hade också släppt in 3 till 2 och gått för att fånga in 1!
Den som hämtar en häst i hagen, måste ju rimligtvis vara ansvarig för att inte släppa ut övriga därifrån!! Även om det är lätt hänt.

X som tog ut häst 3 trots att en annan häst smitit borde stå för ersättning. X borde ha lämnat häst 3 i hagen och istället gått för att fånga den som smet tycker jag och sen hämtat sin häst från hagen. ( situationen var tanklöst hanterar enligt mig)

Håller med! Iom. att denna situation uppstod så skulle häst 3 direkt släppts tillbaka och den lösa hästen fångats in.

Kicki :)

Personen som tog ut hästen, en smart person (!) hade ställt tillbaka sin häst i hagen med häst 2 och fångat in häst 1, och sedan tjasat bort dem bägge från grindhålet.
Överhuvudtaget väldigt farligt med en hästansamling runt ett grindhål!! Särskilt om det är en ranglåg häst man ska ta förbi de andra och ut.
Klarar personen inte av att få ut sin häst utan att de andra står och bänglar vid grinden så får hon ta med sig hötussar eller några äpplen och ge de andra en bit bort.

Kan dra en liknelse vid en händelse vi hade för ett par månader sedan.

Min och en kompis häst hade vi släppt på bete, ungefär en kilometer bort från stallet. Min var halt, men efter samråd med vet. så kom vi fram till att släppa på bete och låta det läka ut av sig själv. Jag hade tydligt sagt till min kompis medryttare att ALDRIG lämna min ensam uppe på betet. Det fungerade jättebra att ta dem tillsammans om hon inte ville lämna andra hästen ensam (som f.ö inte rörde en fena om hon blev ensam). MEN, hon lämnade min ensam en dag och hon rymde (som förutspått) och sprang som en galning. Jotack, hon var tvärhalt igen och vet. fick komma ut. Den veterinärkostnaden fick min kompis medryttare stå för, för då var jag inte nådig. :devil:

Klantar man sig ska man bannemig få betala för det också. :mad:

Slutsats: Hon som fixade röran ska väl betala för den också.

Jag tycker det var svårt att ge ett glasklart svar. Vissa hästar är lättare att fånga när man tar med en hästkompis så att jag skulle ställa tillbaka den redan uttagna hästen är inte helt självklart. Jag anser också skyddsvärdet är större för en häst som befinner sig utanför staketet (den lösa) än innanför vilket gör att att största insatsen satsas på att få tag på den.
Kanske hon bedömde att det fanns en större risk att släppa tillbaka den uttagna hästen och den kvarvarande hästen var så orolig att den skulle tränga sig förbi i grinden än att chansa på att den kvarvarande hästen antagligen kommer att vara orolig och springa men kommer att hålla sig innanför staketet den korta tid det tar att fånga de andra, alternativt hålla sig innanför staketet tills man hunnit hämta in även den hästen.
Sedan är det ju tragiskt med en häst som går genom stängslet direkt den blir själv, låter man överhuvudtaget andra hantera hästarna i den hagen så är det nog en beräknad risk att något kan bli fel. Speciellt om någon som hanterar inte är lika erfaren som de andra ägarna.
Jag anser att skadan på trädgården borde regleras av stallägarens försäkring, det är en risk man tar med hyresgäster om man inte kan peka på att de varit grovt försumliga eller vårdslösa. Jag tycker inte att man kan utläsa att medryttaren varit försumlig eller vårdslös, det liknar mer en ren olycka enligt mig.

Senast ändrad:

Tycker också att det varit en olycka.
Det fanns ju andra hästar i närheten, eller hur, eftersom hon kunde släppa in sin i en annan hage med andra hästar.
Sen vet jag inte.. men sannorliketen att 2:an hade gått genom staketet är väl ganska stor ändå, borde den inte blivit ganska uppspelt om häst 1 sprang iväg utanför hagen??
Min shettis rymde häromdagen, gick bara utanför staketet lugnt och betade, ändå blev min gamla tant helt hysterisk, trots att det inte är några problem alls att lämna henne ensam i hagen! Men hon sprang som en idiot ända tills shettisen var inne i hagen igen.
Så jag vete sjutton om jag hade släppt hästen jag hade fast...
Och om häst nr 2 redan var uppspelt hade väl även sannorlikheten funnits att den hade kastat sig ut om hon hade öppnat grinden?!

Jag tycker att ni ska dela.
Och har man hästar som är svåra att hålla från grinden alt. blir stirriga tycker jag att man har en extra liten hage innanför grinden, så att man går in i den och stänger om sig, innan man kan gå ur hagen helt. Då kan inte sådant här uppstå alls!!!

Tycker också att det varit en olycka.
Det fanns ju andra hästar i närheten, eller hur, eftersom hon kunde släppa in sin i en annan hage med andra hästar.

Jag tycker att ni ska dela.
Och har man hästar som är svåra att hålla från grinden alt. blir stirriga tycker jag att man har en extra liten hage innanför grinden, så att man går in i den och stänger om sig, innan man kan gå ur hagen helt. Då kan inte sådant här uppstå alls!!!

Hur menar du att det är en OLYCKA att man släpper in en främmande häst till några andra hästar efter att man släppt ut två hästar till att börja med? en "olycka" i den bemärkelsen att man inte har bättre vett då eller? :confused: :eek:

Lazio:
X

tur att det inte hände ngt värre...........:(

tror att enl lag så är det hästÄGAREN som har yttersta ansvar = får betala.

MEN rent "moraliskt" sätt så är det ju hon som ställt till det...
jag skulle bli skogstokig om någon var så klantig...
och att dessutom släppa in sin häst i en ANNAN hästs hage... jesus...

du ska väl ändå inte behöva betala för något du inte har gjort. visserligen din häst men inte tack vare dig! klanten som släppte ut hästen och inte fångade den står enligt mig för kostnaden!

1 ) Hade allvarligt funderat på varför trädgårdsägaren ska ha betalt (om det är rimligt mm) om detta nu var rimligt så
2 ) X ska betala...

Det heter att man som hästägare är ansvarig för sin häst om man agerat "försumligt" och det har ju inte hästägaren gjort i detta fall utan X så om någon ska betala så är det X enligt mina funderingar (sen om de är som det ska vet jag inte)...

Kan ni inte prata med trädgårdägaren och fråga om ni själva kan fixa till det som behövs göras? Det framgår inte om ni bett trädgårdsägaren om ursäkt efter det som hänt. Hade ni gjort det hade ni kanske sluppit betala alls?

Jag tycker ni ska dela på kostnaden.

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama