kan ni här inne hjälpa mig då?

S

sinner

la denna på western, men den verkar inte höra dit.. de hänvisar mig hit i stället...och jag har inte en aning...
VAD är detta för sadel, eller hur tar jag reda på det?
kommer från panama..
23191541.jpg

Sv: kan ni här inne hjälpa mig då?

hm... ser du den inte??? suck..

Cool sadel!! Fast jag vet inte vad den kallas. Från panama?? Intressant. Ska följa denna tråden. Den ser ju vansinnigt bekväm ut! :)

jo... fast på vestern sa dom ju att den liknade en skolsadel mer än en westernsadel...
jag tippar på att det är en korsning..
och ja, den är nog otroligt bekväm...tjockt stoppad iaf... tyvärr så tror jag inte den kommer passa på min ponny.. hon e på tok för bred över ryggen... tror jag...

Det ser ut att vara en inhemsk sadel, antingen för boskapsarbete eller för show. Sydamerikanska sadlar brukar se ut som korsningar mellan de gamla bomsadlarna och westernsadlar. Vilket inte är så konstigt eftersom westernsadeln ju utvecklats ur de bomsadlar som kom över till amerika med europeerna. SAMT att själva "cowboykulturen" faktiskt kom söderifrån med vaqueros etc.

Blir lite förvånad att westernryttarna inte såg likheterna med westernsadeln! Riggningen är en variant på full-double med dubbla gjordar, hornet påminner starkt om mexikanska boskapssadlar, den har remmar för att surra packning och en fender på stiglädret för att skydda ryttarens ben från hästens svett. T.o.m. bakvalvet har samma linje som westernsadlar brukar ha.

Det enda som egentligen skiljer är en del proportioner, stoppningen samt att den är mer "sydamerikanskt" dekorerad.

tror då snarare på show eftersom den är så dekorerad... arbetssadel verkar den vara för fin för.. jag har skrivit och frågat nån snubbe som samlade på sadlar om han kunde hjälpa mig att "artbestämma" den mer exakt.. får se om jag får svar.
dom på western såg likheten, men också likheten med skolsadeln, så jag tänkte att jag kunde fråga här med när jag ändå var igång:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 144
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel