Kan ni ha godis/chips obevakat på soffbordet?

sussisus

Trådstartare
Izor blir 2 år och fyra månader i augusti och han har bara snattat från soffbordet en enda gång - vi har aldrig behövt lära honom att låta bli diverse chips/godisskålar.
Izor avslöjade sig själv när han snattade chips från skålen så jag tog honom på bar gärning och sedan dess är han ointresserad.

Sedan brukar det räcka med att jag säger: "Nej, det är mattes" så bryr han sig inte heller.

Sv: Kan ni ha godis/chips obevakat på soffbordet?

Med Billie, som jag haft sedan hon var valp, (2 år idag) kan jag det. Men nya hunden Loka (också 2 år), som går under smeknamnet krokodilen :devil: , funkar det inte alls.... Mer matfixerad hund finns inte.

Vi kan inte ens ha vindruvor, lille bäbisvalpen på 3 år äter upp dem när vi sover... :smirk:
Han äter allt han kommer över!

Godis och chips, ja det skulle gå.

Min egen tallrik lämnar jag dock helst inte alltför lång tid.
Efter en tillräckligt lång stund anser hon att jag signalerat att jag är klar, och den borde då rimligtvis tillfalla det älskade fyrbenta djuret som alltid svälter.

Ja det kan jag för hunden, dock inte för katterna, allt som kommer på fat är deras! :crazy: :D

Ja med den här hunden. Det har blivit lite sämre sedan jag träffade särbon som sticker till hunden godsaker i tid och otid men det funkar.

med nuvarande kan jag det. gammla hunden stjal ALLT, en gång hade hon tagit en påse med färgglada stora tuggummikulor och smakat på alla.... :crazy:

har inte uppfostrat dom annorlunda, utan hon var bara besatt av mat...

jag kan med labben, men det är bara med mig det funkar. och bara om jag är hemma. schäfern tar inte saker som inte är hennes.

Jag kunde med förra hunden. Han tog ingenting, inte ens saker som tappades på golvet. Han snodde en kaviarmacka från en bänk en gång, men det har nog varit enda gången.
Han tog omvägar runt korv osv om jag "tappade"... (Inlärt dock)

Får väl se om man kan lära nästa jycke det också.. :d

Vi kan lämna vadsomhelst på bordet. Har aldrig sagt åt eller kommit på honom att ta ngt. Vi äter alltid i vardagsrummet så det är ett lågt soffbord allt står på.
Dessutom så är jag hopplös när det gäller att inte mata hunden när vi äter. Jag skämmer bort honom totalt. Dumt jag vet.

Men han rör inte rester vare sig vi är kvar i lägenheten eller ute på annat och han är själv och det på bordet är något som han gillar (han är ganska kräsen).
Jätteskönt.

Ändring. Kom på att han en gång för väldigt länge sedan när han var tio månader drog ner en liten påse med hundmat från bänken brevid spisen och åt det.

Senast ändrad:

Jag har aldrig haft några problem med det. De vet att om jag ställer något på bordet är det mitt.
Dessvärre hade den ena ingen respekt för min förra inneboende. Så hon åt upp hans middag om den stod ensam på bordet i bara någon minut.

Med den stora fukar det.Om hon inte anser att det gått för lång tid sedan jag visade brödkanten tex intresse då den naturligtvis tillfallit henne, enigt henne själv då. Valpis har börjat fatta rätt bra, men jag utsätter henne inte för frästelser utan att jag är närvarande.

Jepp jepp...Han tog mat en gång som valp och då fick han en ordentlig utskällning, sen dess har han låtit maten vara... Kan ju tillägga att han är väldigt kräsen

Hon var tjyvig när hon var liten (minns i julas när jag tog henne på bar gärning uppe på soffbordet där hon slickade bort gorgonzolan från pepparkakorna) , nu skulle hon aldrig få för sig att ta något från bordet.
Hon luktar intressant när det kommer något nytt på bordet, men vi kan lämna tallrikar framme på borden och gå hemifrån utan att hon tar något.

Låter som mina.. bara att smakar det inte gott, tuggas det gärna sönder i småbitar över hela golvet alt soffan.
Om vi sitter och äter i vardags rummet, då får vi turas om att lämna matbordet. Det kan inte lämnas obevakat.....
Jag kan inte heller ha kattmaten på köksbänken längre. :devil:Då stora tiken kom på att det faktiskt gick att hoppa upp där då vi lämnat köttfärssås i en stekpanna på spisen..
Sop påsen är hisklans läcker om vi mot förmodan kastat något matliknande i den...
Husse matar gärna vid matbordet, så vi har fyra monster hemma.
(ja det händer att jag gör det med numer, känns som det är hopplöst nu ändå.. ) (fy på mig!!)
Tur att mina katter är kräsna, det är bara rått kött som duger, om man skall skämma bort de små monstrena :D

KL
Från köksbordet eller köksbänk - nej
Från soffbordet OM vi är hemma - inte om han är ensam.
Och så stjäl han gärna mackor ur barnens händer vid soffbordet men dom har lärt sig se upp nu så nu åker han på en arg fot om han försöker. Han smyger så nätt....

Vi kan lämna vad som helst, han tar inte. Har någon gång glömt öppnade godispåsar i bilen, men inte hade han rört dem.
Stöllde en gång fram soppåsen med komposterbart för att bära ut senare - och glömde det så den stod på golvet hela natten.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 677
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 941
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar