Kan man träna hästen att inte riva?

S

Sickan

Det låter kanske konstigt men...Vår häst hoppar med glädje och är en bra hopphäst (stammässigt), men verkar lite nonchalant eller vad man ska säga. Speciellt om hinderna är lite låga, typ 0,80 m, då petar hon lite hit och dit. Precis som om hon inte bryr sig att hon river. Hon är absolut inte tittig.
Någon som har något tips eller hon har inte felfritt-skallen?

Sv: Kan man träna hästen att inte riva?

Det första jag tänker på är barrering - det är inte tillåtet och helt galet. Men ut o rid i skogen över stock o sten så att hon får lite mer kläm på vart hon har fötterna. Hoppa serier där hon måste vara kvick med fötterna. Jag är dressyrkärring men detta har jag gjort på en ponny jag tävlade hoppning för många år sedan, märkte viss skillnad - hade lite mer koll på fötterna.

Sen en fråga: När ni river, hur kommer ni mot hindret? Stämmer allting? Får hon lagom med stöd enda fram till hindret, den eftergift hon behöver? Lagom tempo? Finns många saker som kan påverka till att hon river utan att hon är nonchalant för den saken skull.

/ AB

Jodå, det finns sätt. Men jag vet inte ett enda som inte faller under kategorin barrering och således är otillåtna.
Är det bara på lägre höjder hon är nonchalant så förstår jag inte vad problemet är?

Jo, det är klart man kan göra en Åke Svanstedt - sätta lite strömtråd på bommarna. ;) Skämt å sido.
Visst finns det många anledningar till rivningar oftast är det väl ryttarfel. Vi rider mycket i skogen över stock och sten. Jag tänkte kanske en viss sorts hinder som uppmuntrar att bli uppmärksam och lyfta benen.
Till Charmex: Det är inget stort problem egentligen, men man kan inte hoppa högt varje gång på träning.

River hon på nån speciell hindetyp? Tex oftast på räcken eller oxrar etc?
River hon om du lägger en studs eller ett hjälp hinder innan?

Jag vet inte riktigt, jag tycker att det är olika. Hur skulle ett hjälphinder fungera? Höjd, avstånd...?

Jag brukar träna särskilda övningar med mina hästar som är lite oförsiktiga före tävling för att få dem mer uppmärksamma, om det var det du menade?

Tex studs med kortare avstånd än normalt och ex varannat hinder 50 cm och varannat 80 cm.

Eller tre, fyra räcken med ca 6 m (för stor häst) mellan på rak linje och utan markbommar (ev. med inramningbommar om hästen drar sig åt ngt håll) inte höga hinder, och rider lugnt och stadigt men låter hästen sköta sig själv. Man kan höja hindren i linjen successivit så att 1an ex är 60, 2an 70 3an 80 och fyran 90...

Annars är det mkt bra att rida enkelhinder med bommar utlagda ett galoppsprång framför och ett galoppsprång efter.

Eller linje med tre räcken med 9 m emellan och två bommar mellan samt en framför första.

Eller en 5,5a som görs ngt kortare än normalt och rida in mkt lugnt och ha inramningsbommar.

Dessa övningar ska inte göras med unghäst och mkt lågt med mindre rut. ryttare. Generellt brukar lugnt tempo och att låta hästen sköta sig själv så mkt som möjligt göra hästen mer uppmärksam. Likaså bommar. Mkt cavaletti i trav och galoppbomträning är alltså viktigt för att få hästen försiktig och kan göras med alla hästar och av alla ryttare.

Vet att det finns en mycket duktig tränare (RIP) som lyckades komma upp i höga klasser med en rivare och det utan att använda fula knep.

Det han gjorde enligt han själv var att berömma hästen när den inte var i hinder.

Får se om jag hittar namn och bild.

Kram

Är hon likadan i löshoppning som uppsuttet? Kanske hon behöver hjärngympa, mer komplicerade hinder? :idea:

Tack för utförliga övningar! :D
Oförsiktig är nog rätta ordet.
Och nullo-mondo, några ojusta metoder är jag naturligtvis inte intresserad av. Däremot lyssnar jag gärna eller läser om olika övningar eller personers filosofi och försöker plocka det som passar oss. Så hoppas du hittar tränaren.
Linda, jag ska prova med låga "titthinder" även om hon inte är tittig så kanske hon koncentrerar sig mer om det ser lite oväntat ut.

hjälphinder, tex ett sockerbits hinder innan en oxer eller dyl. borde ju rimligtvis få hästen att få mer koncentration på vad som kommer efter.

*KL*

Passar på att fråga här också, har en Islandshäst som inte riktigt verkar ha fattat vad hoppning går ut på ;) har mest löshoppat och i början sprang hon liksom bara rakt igenom hindret utan den minsta plan på att ens försöka hoppa, haha, har då bara kört med sådana där lätta plastbommar (som tur är!) så de flyger all världens väg ;) så gör hon helst med bommar på marken också, bara sparkar iväg dem... efter några ggr gjorde hon väl något försök att hoppa och hade väldigt fin hoppteknik. Jag hade då bara sockerbitar och ett krysshinder, alltså väldigt lågt, men hon fortsätter att riva, allt som oftast nu med bakbenen... annars har vi hoppat en hel del fasta stockar i skogen, och där har det liksom aldrig varit något problem, dessa bara flyger hon över liksom (och tur är väl det också!) Men är det så att hon bara helt enkelt som Linda skrev skulle behöva mer komplicerade hinder, eller vad kan det annars bero på? En gång provade jag också att lägga bommen rakt över och med en avstampsbom eller vad man kallar det, och då såg man faktiskt att hon tänkte till lite extra och hoppade över det fint utan att riva, men efter det har jag inte provat någon mer gång, mest för att jag inte vill att hon ska tycka det är tråkigt och eftersom jag inte själv är så duktig och vet hur jag ska göra ;) Men vart borde man börja med en sådan häst???

Hoppas någon har lust att svara...

Det är väldigt vanligt att de river på låga hinder men hoppar större, jag tror att de helt enkelt tycker att småhinder inte är någon utmaning och därmed tråkigt.

Hoppa gymnastikhinder istället och kluriga banor så att hon får tänka och agera, det brukar sådana hästar tycka är roligare när de måste hoppa lågt än att bara hoppa som vanligt.

Det låter som att hon inte förstår vad som förväntas av henne och du måste självklart hjälpa till genom bommar på lagom avstånd så att hon lär sig taxera.
Börja med bommar på marken och gå inte vidare förren hon förstår att hon ska lyfta på benen över dem.
Hjälpbommar ska alltid användas tills hästen verkligen förstår vad som förväntas av den och även då kan det behövas då och då och absolut på löshoppning.
Hjälpbommarna byts sedan ut mot hjälphinder när hästen är mogen för det.

Att hon hoppar i skogen är självbevarelsedrift för där finns det en andledning men jag hade inte vågat hoppa i skogen innan hon har lärt sig hoppa rivbara hinder.

Börja med att bara låta henne hoppa rättuppstående hinder med hjälpbom så att hon lär sig att hon förväntas hoppa över! :) Låga hinder men inga kryss, krysshinder är ett svårt hinder för en orutinerad häst eftersom hindret ser högre ut än vad det är för hästen som ser hindret i sidorna.

Kan ibland bero på att hästen inte är riktigt i balans, att den kanske är lite framtung och därför hoppar lite flackt och river. Att den sen hoppar bättre på högre hinder kan helt enkelt bero på att den då automatiskt lägger mer tyngd på sina bakben och kommer upp i fram, just för att den förstår att den faktiskt måste göra det för att klara av de högre hindren.

Mitt tips är att jobba med att få hästen att använda sina bakben, mer aktiva bakben om du förstår vad jag menar. Dvs mycket markjobb/dressyr.

Och ibland kan det vara så enkelt att vi själva är lite nonchalanta när det är lägre hinder och skärper oss när det blir högre :laugh:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 028
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024