Sv: Kan man träna hästen att inte riva?
*KL*
Passar på att fråga här också, har en Islandshäst som inte riktigt verkar ha fattat vad hoppning går ut på
har mest löshoppat och i början sprang hon liksom bara rakt igenom hindret utan den minsta plan på att ens försöka hoppa, haha, har då bara kört med sådana där lätta plastbommar (som tur är!) så de flyger all världens väg
så gör hon helst med bommar på marken också, bara sparkar iväg dem... efter några ggr gjorde hon väl något försök att hoppa och hade väldigt fin hoppteknik. Jag hade då bara sockerbitar och ett krysshinder, alltså väldigt lågt, men hon fortsätter att riva, allt som oftast nu med bakbenen... annars har vi hoppat en hel del fasta stockar i skogen, och där har det liksom aldrig varit något problem, dessa bara flyger hon över liksom (och tur är väl det också!) Men är det så att hon bara helt enkelt som Linda skrev skulle behöva mer komplicerade hinder, eller vad kan det annars bero på? En gång provade jag också att lägga bommen rakt över och med en avstampsbom eller vad man kallar det, och då såg man faktiskt att hon tänkte till lite extra och hoppade över det fint utan att riva, men efter det har jag inte provat någon mer gång, mest för att jag inte vill att hon ska tycka det är tråkigt och eftersom jag inte själv är så duktig och vet hur jag ska göra
Men vart borde man börja med en sådan häst???
Hoppas någon har lust att svara...