Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Jag har stött på ett par shettis/wm korsningar. Har varit ngt större shettisar, med lite trevligare ridhästexteriör.

Shettis/isis har jag också sett. Mindre trevlig exteriört och B-ponny size.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Är det någon som har en fin avkomma med fjording i? Har mycket att fråga och tyckte det var onödigt att starta flera trådar;)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Jag har sett en annons med en shettis/nordsvensk.
Bland det fulaste jag sett:o
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Ett stall där jag hade min häst hade flera fjord/shettiskorsningar. Och ridskolan där jag red förr hade ett par arab/fjordkorsningar (och diverse andra arabkorsningar, alla med Karaff ox som pappa).
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

En häst på ridskolan där jag red ett tag hade en korsning shettos/fjording:)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Har sett fjording/new forest (faktiskt skimmel!), fjording/arab (två stycken), fjording/varmblod. Framför allt de som var korsade med arab var fantastiskt trevliga!
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Fanns en fjordingxarabkorsning på 80talet som tävlade internationell dressyr.
Det var en helt underbar gul d-ponny.
Ägaren tog med den som stor häst när hon fyllt 18.
Den fortsatte vinna nästan allt tills Ridsport gjorde ett reportage och det kom ut att den hade en fjording som mamma. ....

Då blev hästen som paria av hela dressyrsverige och från att ha vunnit internationella dressyrklasser utomlands så fick den inte ens godkänt i lätt klass av SAMMA DOMMARE :mad:

Har blivit utskälld av en förälder på en ponnytävling av högre klass när jag ville veta vad deras fjording hade för härstamning för den hoppade så fint.
Dom menade att det minsann var en irländsk import. ...
Fanns inga fjordingar på Irland på den tiden........
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Arne reggade knappt dom föl IM fick med halvblod så varför skulle han göra det med barnens shettisstos avkommor. .....

Däremot reggade nog stoägarna som kom dit med sina ston dom föl dom fick.

Ångrar nästan att jag inte tog erbjudandet om en gratis betäckning med honom på mitt irländska sto när det begav sej......

IM var inte godkänd utan dispens då så därför brukade han låta IM betäcka ALLA ston som brunstade och som inte var uppbokade för andra hingstar. ....
Precis som många andra hingstägare gjort och gjorde genom tiderna.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Hästen skulle faktiskt registreras även på den tiden.
Irco Marco var först inte godkänd för att den stamboken han tillhörde inte var godkänd av ASVH, han fick då interimistiskt tillstånd. Detta fick han 1979, året efter han importerades till Sverige. Man började med obligatorisk registrering av hästar 1980 d v s hans första årgång.
Vem är Arne? Enda året han hade betäckningsstation hos någon Arne var 1984, blev alla korsningarna du nämner till då?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Och jag som hade en renrasig gulbrun connemara fick också den frågan alldeles för ofta
(Alltså den om stammen på fjordingen). Minst sagt tröttsamt. Så småningom så lugnade det sig och de frågade om det var en fjordkorsning. Alla gulbruna var ju liksom fjordingar på den tiden
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Efter > 30 år med renrasiga fjordingar tror jag mej på den tiden veta hur en sådan ser ut... Även om den råkar ha en fasansfullt fullt hängande man.....

Speciellt som jag sj'älv hade connemara på den tiden....
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Mås så vara att dom skulle ha varit reggade då också, men dom var dom inte, åtmindstånde inte det 20 tal avkommor jag red in tillsammans med övriga i stallarna....

Har roat mej i kväll med att slå på alla hästarnas namn och uppfödarna under dom åren hästarna skulle vara födda... Och se vad jag hittade... Jag hittade.. NADA..... Hittade några enstaka som blivit "fina" avelsston och hingstar, men inte en enda av valackerna. Och på valackernas mammor stod det inte ens att dom hade blivit betäckta......

Nu säger det inte någonting då alla hästar som ÄR registrerade INTE finns i böckerna. Har själv haft en sådan häst som inte stod hos varken hingsten eller stoet men jag har ett alldeles ÄKTA registreringsbevis från ASVH på min häst i alla fall........

Men jag har ALLA hästar jag har ridit på sen sent 60tal uppskrivna i en bok, eller dom är numera flera böcker, med namn födda - döda härstamning färg m.m.

Jobbade på 70-, 80- och 90talet på flera olika ridläger med att rida in unghästar och dom var nästan uteslutande egna uppfödningar som ej var reggade.

Och samma fenomen finns fortfarande, fast i nästan ännu större grad numera då det så enkelt att åka utomlands och köpa sej en unghingst som får betäcka dom egna stona och dom man känner som har lust eller behov.
Blir avkommona bra behålls hingsten ett tag för att sen bytas bort mot en annan bekants.

Om sen det skulle vara så att någon säljs så heter det att den är av okänd härstamning och reggas i SH.

Känner flera uppfödare som efter att ASVH började kräva in DNA provtagning av ston som gått i avel i 20 år eller mer och är Apremierade numera enbart producerar ungar med okänd härstamning och uppfödare. Kostnaden är en bråkdel av vad den skulle vara om den reggades i ASVH.......

Andra tar sitt sto och åker ner på kontinenten där det finns mängder med hingstar som inte kostar några större summor att betäcka med, speciellt om stoägaren inte kräver papper för registrering av avkomman.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

efter att ASVH började kräva in DNA provtagning av ston som gått i avel i 20 år eller mer och är Apremierade
såvitt jag vet kräver man ingen DNA-provtagning på ston, om de är betäckta med godkända hingstar. Man kollar avkommorna mot sin far..
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

När det blev obligatoriskt med pass fick grannen ett svar från ASVH att om dom ville ha tageltstrån för DNAtypning från deras 24åriga Apremierade halvblodssto.....
Har själv läst brevet....

Det fick självklart pass hos SH och dom fortsatte ta föl på henne i flera år till dock utan att regga dom mera i ASVH utan dom skaffade pass till ALLA sina hästar hos SH med okänd härstamning även dom föl dom fortsatt att ta fram tills dags datum.....

Och dom är INTE ensamma om det i denna lilla byhåla i alla fall...
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

tja, då har de hittat på något alldeles eget i det fallet i så fall för jag känner inte till någon annan som varit tvungen att DNA-testa sitt gamla avelssto.
Däremot tar man alltid ett tagelprov och skickar med vid chipmärkning, för att kunna kontrollera i efterhand att det är rätt häst, OM chipet skulle sluta fungera.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Vet om ett tiotal sådana brev där dom krävde 6 500:-/st för DNA tesning OCH pass.....
Chips finns inte nämt någonstans...

Rasföreningen till det stoet jag hade då, som ej var asvh, hotade med samma sak till mej också med just hänvisning till att asvh minnsan gjorde så....

Och vips så hade SH ytterligare några fler hästar reggade hos sej...
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Om man inte registrerar avkomman samma år som den föds måste man dna-testa stoet för ASVH, annars inte.

Och fortfarande kvarstår frågan, vem är Arne?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Vet om ett tiotal sådana brev där dom krävde 6 500:-/st för DNA tesning OCH pass.....
Chips finns inte nämt någonstans...

Rasföreningen till det stoet jag hade då, som ej var asvh, hotade med samma sak till mej också med just hänvisning till att asvh minnsan gjorde så....

Och vips så hade SH ytterligare några fler hästar reggade hos sej...

Låter minst sagt egendomligt iom att asvh tidigare inte var den som tog betalt för dna testerna utan de betalde man direkt till labbet och det kostade för övrigt 500:- att dna testa ett sto. Kostnaden för att byta ut gammal reghandling till pass var under 500:- (höjdes för något år sedan till 500 och kommer inte ihåg om det var 300 eller 400 i den vevan när kravet på pass kom). Alltså kostade det även om man så skulle krävt dna av stoet max 1000:-.
Den enda gång asvh krävde dna från stoet förr om det inte var i samband med registrering av avkomma var om det fanns uppenbara misstankar om att stammen inte stämde tex genom att de hade en omöjlig färg utifrån föräldrarna.
I samband med registrering av avkomma så krävdes dna om avkomman var tillverkad med fryst sperma eller efter ej godkänd hingst alternativt att avkomman inte registrerades som föl. Men som sagt ett dna prov kostade 500:- på den tiden. (Nu tom billigare sedan asvh skaffade avtal efter kravet på dna på alla föl).
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Om man har den minsta kunskap om IM från den tiden VET man vilka Arne och Arne med vanliga son-namn var. ....

Bägge är borta sen länge men dom har bägge barn och barnbarn som fortfarande håller på med avel.
Och av vad jag hört för några år sedan reggar åtminstone inte den ena familjen sin avel i sverige mest för hur dom har blivit behandlade av asvh tidigare.

Och som tur är finns det numera inga problem med att avla och regga avkomman på kontinenten utan att blanda in asvh..... :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 530
Senast: Hedinn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Utrustning Hej! Jag behöver ett pannband med knäppen som man kan fästa en löstagbar käkrem i, frågan är bara vilka som är bäst?! Flera märken...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: Elendil
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp