Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?
Mås så vara att dom skulle ha varit reggade då också, men dom var dom inte, åtmindstånde inte det 20 tal avkommor jag red in tillsammans med övriga i stallarna....
Har roat mej i kväll med att slå på alla hästarnas namn och uppfödarna under dom åren hästarna skulle vara födda... Och se vad jag hittade... Jag hittade.. NADA..... Hittade några enstaka som blivit "fina" avelsston och hingstar, men inte en enda av valackerna. Och på valackernas mammor stod det inte ens att dom hade blivit betäckta......
Nu säger det inte någonting då alla hästar som ÄR registrerade INTE finns i böckerna. Har själv haft en sådan häst som inte stod hos varken hingsten eller stoet men jag har ett alldeles ÄKTA registreringsbevis från ASVH på min häst i alla fall........
Men jag har ALLA hästar jag har ridit på sen sent 60tal uppskrivna i en bok, eller dom är numera flera böcker, med namn födda - döda härstamning färg m.m.
Jobbade på 70-, 80- och 90talet på flera olika ridläger med att rida in unghästar och dom var nästan uteslutande egna uppfödningar som ej var reggade.
Och samma fenomen finns fortfarande, fast i nästan ännu större grad numera då det så enkelt att åka utomlands och köpa sej en unghingst som får betäcka dom egna stona och dom man känner som har lust eller behov.
Blir avkommona bra behålls hingsten ett tag för att sen bytas bort mot en annan bekants.
Om sen det skulle vara så att någon säljs så heter det att den är av okänd härstamning och reggas i SH.
Känner flera uppfödare som efter att ASVH började kräva in DNA provtagning av ston som gått i avel i 20 år eller mer och är Apremierade numera enbart producerar ungar med okänd härstamning och uppfödare. Kostnaden är en bråkdel av vad den skulle vara om den reggades i ASVH.......
Andra tar sitt sto och åker ner på kontinenten där det finns mängder med hingstar som inte kostar några större summor att betäcka med, speciellt om stoägaren inte kräver papper för registrering av avkomman.