Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Har blivit utskälld av en förälder på en ponnytävling av högre klass när jag ville veta vad deras fjording hade för härstamning för den hoppade så fint.
Dom menade att det minsann var en irländsk import. ...
Fanns inga fjordingar på Irland på den tiden........

Efter > 30 år med renrasiga fjordingar tror jag mej på den tiden veta hur en sådan ser ut... Även om den råkar ha en fasansfullt fullt hängande man.....

Menar du att dom ljög om rasen? För annars så visste du ju faktiskt inte att det inte var en fjording och alltså kan även du se fel på fjording och inte fjording.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Jag har mycket kunskaper från den tiden eftersom jag såg hingsten tävla flera gånger, första gången 1981. Jag har dessutom kvar alla hingstkataloger så stationer, betäckningssiffror och registrerade föl kan kollas.
Han ägdes av Ann och Lars Gustavii, han stod hos dem eller hos Gert Monell. År 1984 stod han hos en Arne Pettersson, var det alltså då alla korsningar avlades fram?

Och i vilken förbund på kontinenten reggades avkommorna?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Jag förstår nog inte vitsen med att göra en fjordkorsning när rasen i sig har ett så särpräglat utseende som ingen annan ras har, så jag föredrar absolut renras.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Fjordingen kom från samma handlare som bla sålde bantrötta travare som korsningar m.m. Jag har tyvärr träffat på en av varje. .... En fjording med ett mycket specifikt kännetecken som jag lyckades spåra till den danska fjorduppfödaren, hade köpts som irländsk import. Och en bantrött travare som såldes som ponnykorsning till en av mina stalltjejer. Och vi upptäckte frysnumret när vi rakade den1a vintern.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Nu har jag inte läst tråden med alla svar, men om du har ett litet sto och önskar en något större ponny, kan du inte hitta en bra russhingst eller liknande att betäcka henne med? Shettis och Nordsvensk skiljer sig ju enormt åt.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Är det någon som har en fin avkomma med fjording i? Har mycket att fråga och tyckte det var onödigt att starta flera trådar;)
Min fjordkorsning som jag sålde i somras. 4 år på första bilden och 3 år på den andra. Hennes mamma var shettis/fjording och hennes pappa russ.

pollyochlenitha.jpg

Pollysept2011.jpg
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Min bror i GBG har fortfarande 2 ston i livet som blev till hos Arne P. Ena stoet har travarmor (e Uhlan II) och det andra fullblodsmor. Inget av dom så vitt jag vet är registrerade i ASVH. Stoet IM-Uhlan II har flera avkommor e Norson , Raldo Polo och St George reggade i AES.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 530
Senast: Hedinn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Utrustning Hej! Jag behöver ett pannband med knäppen som man kan fästa en löstagbar käkrem i, frågan är bara vilka som är bäst?! Flera märken...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: Elendil
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp