Kan man klara sig utan el hemma?

Sv: Kan man klara sig utan el hemma?

Tyvärr kan jag inte svara på det. Vi bor ju på en (ganska) stor gård och har balupprullare, vedmaskin, eluppvärmda (tyvärr) delar av ekonomibyggnaderna, m. m., så vi har inte tänkt i termer av att bli helt självförsörjande året om.
Vi vet också att trots att det finns en gammal damm i vår å, så är vi chanslösa på att få reglera ån, så vattenkraft funkar inte för oss.

Våra tankar är mera att under sommaren generera ett överskott på el via solceller som vi säljer, och sedan vara tvungna att köpa el (helt eller delvis) under vintern.

Man kan ju få ett litet vindkraftverk på plats för kanske 20.000 - 30.000 kr, om det finns vind så det räcker i trakten och man inte har grannar för nära. De små rackarna är bara anmälningspliktiga, och kräver inte stora komplicerade tillståndsförfaranden. Men ett såpass litet vindkraftverk räcker inte till ett helt "normalhus" behov utan är mera en komplettering och reservkraft.

För ungefär samma pengar får man en hyfsad solcellsanläggning som är ihopknuten med elnätet för försäljning av el när man har överskott. Det räcker inte heller till hela huset, utom möjligen under delar av sommaren.
Solelanläggningar får man bidrag till så länge det finns pengar kvar till det.

Vi tror att vi ska täcka 150-200 kvm åtminstone med solceller, vilket lär kosta betydligt mer. Men priserna sjunker hela tiden...

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 077
Senast: SaraXX
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: Smulu
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 156
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka