Hur bär man sig åt för att få fiber?

I mina bygder skapades fiberföreningar.bor man ära ansöker man om att gå med Föreningarna tecknar avtal med leverantör
. Kommunen är inte inblandad alls.
Så det ärr olika i olika bygder.

Men finns ingen att ansluta till är väl luftburet enda alternativet?
Det gjordes som sagt här också. Vi var medlemmar. Dom lurade oss och inget fiber blev indraget. Lång historia, men så är det i korthet.

Nu har vi ju läst luftburet. Den bästa lösningen vi hittat är Starlink, men har som sagt tappat lusten att finansiera Musks påhitt så därför tänkte jag försöka en gång till. Har inte gett upp hoppet än om att någon Bukefalist kanske har värdefull input :).

Prova en annan förstärkare och utomhusantenn.
GSM går på en annan frekvens än 4G och 5G, så det blir inte optimalt att förstärka det.
Olika operatörer har olika täckning på olika ställen, kontrollera din plats i världen noga.
Även framtida utbyggnad.
Det finns kartor på det.

Jag har haft samma problem, grannen 800m bort som inte längre vill ha fiber har fiber.
Men trots att jag har tjatat så är det inte möjligt för mig av någon oklar orsak.
Nu så ligger den gården i princip under en mobilmast så mobilt bredband fungerar utmärkt.
Olika operatörer olika tider.
Just nu är TELE2 snabbast men förra året var det Tre3.
Telia har visserligen 5G där men den är strypt till 20Mbit.
TELE2 kommer upp i 200Mbit.

Prova en annan förstärkare och utomhusantenn.
GSM går på en annan frekvens än 4G och 5G, så det blir inte optimalt att förstärka det.
Olika operatörer har olika täckning på olika ställen, kontrollera din plats i världen noga.
Även framtida utbyggnad.
Det finns kartor på det.

Jag har haft samma problem, grannen 800m bort som inte längre vill ha fiber har fiber.
Men trots att jag har tjatat så är det inte möjligt för mig av någon oklar orsak.
Nu så ligger den gården i princip under en mobilmast så mobilt bredband fungerar utmärkt.
Olika operatörer olika tider.
Just nu är TELE2 snabbast men förra året var det Tre3.
Telia har visserligen 5G där men den är strypt till 20Mbit.
TELE2 kommer upp i 200Mbit.
Ok. Jag är inte teknikansvarig i familjen. Så det är kanske just en GSM-förstärkare vi har. Kan lova att det genomfördes gedigen resarch och att vi gått från att ha absolut 0 täckning, till att det är helt dugligt.

Men vi har som sagt också en starlink som fungerar bra. Men vill ej vara beroende av Musk.

Jag är inte teknikansvarig i familjen. Så det är kanske just en GSM-förstärkare vi har. Kan lova att det genomfördes gedigen resarch och att vi gått från att ha absolut 0 täckning, till att det är helt dugligt.
Det är färskvara med resultatet av den undersökningen.
Det ändrar sig flera gånger om året vad som är bäst.

Det är färskvara med resultatet av den undersökningen.
Det ändrar sig flera gånger om året vad som är bäst.
Men vi kan ju inte byta förstärkare flera gånger om året. Oavsett är det inte intressant. GSM-förstärkaren gör att vi har full tillräcklig mobiltäckning på tomten, den behöver inte bytas ut. Starlinken gör att vi har trådlöst nätverk i huset, som i sig funkar bra. Men hade velat ha fiber istället.

Men vi kan ju inte byta förstärkare flera gånger om året. Oavsett är det inte intressant. GSM-förstärkaren gör att vi har full tillräcklig mobiltäckning på tomten, den behöver inte bytas ut. Starlinken gör att vi har trådlöst nätverk i huset, som i sig funkar bra. Men hade velat ha fiber istället.
Och hur gör du om du inte kan få fiber då?
Jag har haft Kommunen på mitt fall och inte ens de lyckades med att klämma fiber ur IP-only.
Rent juridiskt så har du det bredband som du har rätt till.

"Du har rätt till bredband
Alla ska ha möjlighet att använda internet – men är inte garanterade att få uppkoppling genom någon särskild teknik. Anslutningen, det vill säga nedladdningshastigheten, ska vara på minst 10 Mbit/s."

Källa
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/

Det är dessutom besvärande att det inte handlar om permanentboende.

Och hur gör du om du inte kan få fiber då?
Jag har haft Kommunen på mitt fall och inte ens de lyckades med att klämma fiber ur IP-only.
Rent juridiskt så har du det bredband som du har rätt till.

"Du har rätt till bredband
Alla ska ha möjlighet att använda internet – men är inte garanterade att få uppkoppling genom någon särskild teknik. Anslutningen, det vill säga nedladdningshastigheten, ska vara på minst 10 Mbit/s."

Källa
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/

Det är dessutom besvärande att det inte handlar om permanentboende.
Då får vi behålla starlinken. Fast det bär mig emot.

Fiber är lite utdaterat. Hur är det med 5G-täckningen i området? Telia har någon målsättning att 90% av Sveriges yta ska vara täckt innan 2025 är slut.
5G kommer inte att dyka upp i närtid till dem som finns lite långt borta, ordentligt lantligt, som t.ex. där vi finns.

5G kommer att uppfylla den vanliga 80/20 regeln, där 80 procent av befolkningen i antal, kommer att ha 5G, medan 20 % av landets yta inte ser röken av det.

5G har så svaga sändare, så att man måste finnas rejält nära masten, för att att det ska fungera.

Så kanske är fiber utdaterad i stad och i tätorter, men inte på landsbygden.

Och här, där jag bor så har t.ex. Telia utmärkt täckning, 4G enligt sina täckningskartor, men verkligheten är sådan att man inte ens kan ringa talsamtal annat än på vissa platser utomhus.

Gudskelov, så tog vår kommun tag i saken för något år sedan, och nu har kommunen byggt ut fiber till nästan alla boende på landsbygden. De få som det är logistiskt mycket svårt att få ut kabel till, ska man lösa med radiolänk tänker man sig.

Jag sällan mig direkt till sidan som tycker att nödvändig infrastruktur bör vara reglerad och att man som invånare har rätt till det :).

När vi hade kontakt med PTS så kunde man inte få stöd för fiber som privatperson. Övrigt (GSM-förstärkare och Starlink) har vi bekostat själva, det kollade vi inte ens upp (mer än att vi fick lov att sätta upp det).
Vi fick förstärkare och antenn "gratis", inklusive tekniker som fixade med installation av Telia, något år innan fibern kom hit, när Net1 upphörde.

Kolla av med Telia, vilket abonnemang du behöver för att få dräglig täckning hos dig.

Har du företag, välj ett företagsabonnemang, Telias företagsdel är mycket, mycket bättre att ha att göra med än deras privatsida.

Men du måste nog ringa, och stå på dig en del. Det är nog ingen, vare sig med fiber eller mobilt, som kommer och knackar på dörren bara sådär (annat än hos @Inte_Ung).

Vilken operatörs mast är närmast dig? Vet du det, så pratar du med den leverantören.

Vi fick förstärkare och antenn "gratis", inklusive tekniker som fixade med installation av Telia, något år innan fibern kom hit, när Net1 upphörde.

Kolla av med Telia, vilket abonnemang du behöver för att få dräglig täckning hos dig.

Har du företag, välj ett företagsabonnemang, Telias företagsdel är mycket, mycket bättre att ha att göra med än deras privatsida.

Men du måste nog ringa, och stå på dig en del. Det är nog ingen, vare sig med fiber eller mobilt, som kommer och knackar på dörren bara sådär (annat än hos @Inte_Ung).

Vilken operatörs mast är närmast dig? Vet du det, så pratar du med den leverantören.
OM jag fattat rätt har man bara rätt till det för boende? Detta är ett fritidshus.

OM jag fattat rätt har man bara rätt till det för boende? Detta är ett fritidshus.
Njae, Telia ingår ett avtal, - gör en affär, och deras avtal gör ingen skillnad på fritidshus eller ej.

Det har inget med att alla har rätt till bredband att göra. Det är en affär.

I synnerhet om man väljer någon av deras företagslösningar.
Man kan ju bedriva verksamhet säsongsbundet på en fastighet.

När alla grannar häromkring gick med i fiberföreningen sa jag blankt nej, jag ser masten i fjärran så varför "laga nåt som inte är trasigt" när jag har 5G med kanontäckning? Jag retade dom andra och sa "gräva ner infrastruktur är så 60-tal så det finns inte" och det finns 2 som fortfarande är lite sura eftersom dom betalar mer för enbart fibern i dagsläget än jag gör för både bredbandet och mobilabbonnemanget eftersom Telenor slog ihop dom båda. :laugh:

5G har så svaga sändare, så att man måste finnas rejält nära masten, för att att det ska fungera.
Det är inte så det fungerar.
5G har så hög frekvens att den inte når så långt från masten.
Men när GSM och 3G släcks ner så kommer 5G att köras på de frekvenserna och få längre räckvidd men lägre hastighet.
Det får plats mindre information i lägre frekvens och mer information i högre frekvens.
Men om det inte är så många som delar på kapaciteten så kommer slutanvändaren inte att märka så mycket av det.

Och här, där jag bor så har t.ex. Telia utmärkt täckning, 4G enligt sina täckningskartor, men verkligheten är sådan att man inte ens kan ringa talsamtal annat än på vissa platser utomhus.
Hur är det med de andra operatörerna?
Jag har 3 stycken Sim-kort i 2 st telefoner för att alltid ha täckning.
Och då så rör jag mig ändå i trakter som anses civiliserade.
Sisådär 10-15 mil från Stockholm.
Det finns olika hål överallt.

Gudskelov, så tog vår kommun tag i saken för något år sedan, och nu har kommunen byggt ut fiber till nästan alla boende på landsbygden. De få som det är logistiskt mycket svårt att få ut kabel till, ska man lösa med radiolänk tänker man sig.
Fiber är ett mycket dyrt sätt att få bredband på.
Mobilt bredband kommer att fungera bättre ute i buskarna med tiden.
Eftersom att man vill kunna nå bilar, jordbruksmaskiner, skogsbruksmaskiner och helst turister i fjällen, så kommer det att byggas ut.

Nedsläckningen av GSM och 3G för att få loss frekvenser är en del av det.

(2G och 3G är kretskopplat och kräver en gammal växel, vilket också är orsaken till att de tas bort)

Dräglig täckning har jag, det har vi redan löst. Jag vill ha fiber.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka