Hur bär man sig åt för att få fiber?

Jag gjorde en intern förfrågan i företaget om vad fiber skulle tillföra verksamheten och fick till svar, ingenting alls så det blev ingen fiber. (Obs, det är bara jag som finns här.):cool: Allt som fiber kan leverera har jag från masten, sällan eller aldrig nertid som grannarna med fiber har lite då och då, inget lagg utan det bara funkar och har funkat sen innan 4G ens kom. Jag frågar mig fortfarande om detta med fiber där det inte behövs är en villhöver-grej?

Jag gjorde en intern förfrågan i företaget om vad fiber skulle tillföra verksamheten och fick till svar, ingenting alls så det blev ingen fiber. (Obs, det är bara jag som finns här.):cool: Allt som fiber kan leverera har jag från masten, sällan eller aldrig nertid som grannarna med fiber har lite då och då, inget lagg utan det bara funkar och har funkat sen innan 4G ens kom. Jag frågar mig fortfarande om detta med fiber där det inte behövs är en villhöver-grej?
Har du läst tråden?

Förstår faktiskt inte ditt inlägg alls.

Alla delar av sverige har inte tillräcklig täckning från mast. Det hjälper inte mig att du har klarar dig med masten, för jag gör inte det. Vad som är tillräckligt är så klart olika och är väl snarare en "vill-fråga" än "behöver"-fråga. Ffa för fritidshus. Vi vill kunna tillbringa dagar där och arbeta på distans och streama från minst ett par skärmar samtidigt som någon annan spelar krävande onlinespel.

Dräglig täckning har jag, det har vi redan löst. Jag vill ha fiber.
Jo man vill ju gärna det.
Men ibland så finns det inte att få oavsett hur mycket som man jobbar på saken.

I ditt fall så är det ju en fråga om hur mycket omak som du vill ha för att inte göda Musk?
Har du kollat alla operatörer för mobilt bredband?
Bjud in litet vänner med olika operatörer på sina telefoner och se vad de får för hastighet.
Det gjorde jag.
Kontrollera vilka antenner som finns.
Och i värsta fall skaffa flera abonnemang.

På den andra gården som ligger mycket mer avskilt så har vi fiber.
Men den kommunen har ett eget bolag och vi en fiberförening.
Där har även sommarstugorna fiber.

Jo man vill ju gärna det.
Men ibland så finns det inte att få oavsett hur mycket som man jobbar på saken.

I ditt fall så är det ju en fråga om hur mycket omak som du vill ha för att inte göda Musk?
Har du kollat alla operatörer för mobilt bredband?
Bjud in litet vänner med olika operatörer på sina telefoner och se vad de får för hastighet.
Det gjorde jag.
Kontrollera vilka antenner som finns.
Och i värsta fall skaffa flera abonnemang.

På den andra gården som ligger mycket mer avskilt så har vi fiber.
Men den kommunen har ett eget bolag och vi en fiberförening.
Där har även sommarstugorna fiber.
Jag trodde ju faktiskt att det fanns något sätt att få fiber. Att jag bara inte hade lyckats klura ut hur man skulle bära sig åt. Men det verkar inte så.

Övrigt: Fick svar från nätägaren; man får inte gräva själv och koppla in. Så det var inte en möjlighet.

Jag trodde ju faktiskt att det fanns något sätt att få fiber. Att jag bara inte hade lyckats klura ut hur man skulle bära sig åt. Men det verkar inte så.

Övrigt: Fick svar från nätägaren; man får inte gräva själv och koppla in. Så det var inte en möjlighet.
Gräva själv och lägga slang om det är din mark kan ingen hindra men blåsa i fibern och koppla in gör man inte själv, man varken får eller kan.

Gräva själv och lägga slang om det är din mark kan ingen hindra men blåsa i fibern och koppla in gör man inte själv, man varken får eller kan.
Klart att man inte kopplar in det själv, det fattar jag ju.

Men eftersom nätägaren svarat att de inte tillåter att man gräver själv och att de kopplar på så kommer jag ju inte gräva ner en kabel. Roligare saker har jag för mig.

Klart att man inte kopplar in det själv, det fattar jag ju.

Men eftersom nätägaren svarat att de inte tillåter att man gräver själv och att de kopplar på så kommer jag ju inte gräva ner en kabel. Roligare saker har jag för mig.
Det är inte en kabel du gräver ner utan en slang som fibern sen blåses igenom, du verkar inte ha klart för dig hur det funkar va? Fibern ligger i en plastslang och det finns inget som hindrar att man gräver ner den själv men naturligtvis vill nätägaren göra detta också eftersom det är faktureringsbart.

Det är inte en kabel du gräver ner utan en slang som fibern sen blåses igenom, du verkar inte ha klart för dig hur det funkar va? Fibern ligger i en plastslang och det finns inget som hindrar att man gräver ner den själv men naturligtvis vill nätägaren göra detta också eftersom det är faktureringsbart.
Jag har någorlunda klart för mig hur det funkar. Men jag uttrycker mig slarvigt (förmodligen delvis för att vi just nu håller på att gräva ner just en kabel och är lite insnöad på det.) Men givetvis har du rätt. Sen ser jag väl egentligen inte vad det spelar för roll eftersom det inte förändrar något i mitt ärende.
Känner du att dina inlägg här hjälper mig framåt? Eller vill du bara märka ord?

Hur är det med de andra operatörerna?
Jag har 3 stycken Sim-kort i 2 st telefoner för att alltid ha täckning.
Och då så rör jag mig ändå i trakter som anses civiliserade.
Sisådär 10-15 mil från Stockholm.
Det finns olika hål överallt.
Just här, så finns enbart 2 st Telia master inom räckhåll.

Utom räckhåll finns en Tre mast.

Ingen av dessa är försedda med 5G, och ingen ska heller få 5G. Jag har nära försänkningar med Telia...

Det här är fem-sex mil respektive, från Sveriges 7 och 10 största städer, så absolut inte i ödemarken, utan "bara" relativt glesbefolkat, och föga lönsamt för operatörerna.

Det har genomgående varit såhär: när äldre teknik ersattes med 2G, så kom det hit lagom till att mer befolkade fick 3G, här kom 3G "alla andra" redan fått 4G, och nu med 5G, så blir det samma sak igen. Så när nästa tekniksprång, låt oss kalla det 6G körs ut på bred front, så kommer väl 5G hit...

Men det är ju självklart att du inte får koppla in själv?

Ställer du "rätt" frågor till nätägaren?

Det stor skillnad på att erbjuda sig att gräva ner ett rör själv, i enlighet med nätägarens anvisningar om hur det ska gå till, och sedan få tjänsten att fiberkabel dras i röret av nätägaren, jämfört med att peka på en kabelände och säga åt nätägaren "koppla in nu".

Nätägaren har ofta "problem" med tillstånd för att få gräva. Det är den biten ni kan facilitera genom att gräva själva (med tillstånd från andra markägare än ni själva), och skapa en karta över var kabeln ligger.

Du har fel där.

Det är inte så att nätägaren självklart vill tjäna pengar, utan det handlar också om ledningsrätt, och korrekta kartor över var kablar ligger.

Läs lite om "Robust fiber" och de regler som omgärdar ledningsrätt, för större tydlighet.

Men det är ju självklart att du inte får koppla in själv?

Ställer du "rätt" frågor till nätägaren?

Det stor skillnad på att erbjuda sig att gräva ner ett rör själv, i enlighet med nätägarens anvisningar om hur det ska gå till, och sedan få tjänsten att fiberkabel dras i röret av nätägaren, jämfört med att peka på en kabelände och säga åt nätägaren "koppla in nu".

Nätägaren har ofta "problem" med tillstånd för att få gräva. Det är den biten ni kan facilitera genom att gräva själva (med tillstånd från andra markägare än ni själva), och skapa en karta över var kabeln ligger.
Om jag ställer rätt frågor vet jag inte. Förmodligen inte eftersom jag får de svar jag får. :laugh: Men nej, jag frågar inte om jag får koppla in själv. Utan; om vi ombesörjer grävning, finns det då möjlighet att koppla in fiber då (typ). Och då får jag nej.

Hur vet du det?

Har du valt att prata med företagsavdelningen? Lite dyrare men ett helt annat utbud.
Jag har uttömt precis alla möjligheter.
Och t.o.m. haft hjälp av kommunens bredbandsstrateg i att utreda frågan
Jag har enskild firma så jag har även provat det.

Men som det är nu så fungerar det utmärkt med 3Tre och TELE2.
Full fart i fri surf.
Telenor fungerar också bra, men det har inte jag.

Telia har begränsad surf för företag med 500Gbyte vilket inte räcker för mig.

Nej det är liksom kört om nätägaren inte vill.
Jag erbjöd mig att köpa 3 stycken inkopplingar, en till varje hus, men inte ens det fungerade.
Det är och har hela tiden varit tvärstopp.

Om jag ställer rätt frågor vet jag inte. Förmodligen inte eftersom jag får de svar jag får. :laugh: Men nej, jag frågar inte om jag får koppla in själv. Utan; om vi ombesörjer grävning, finns det då möjlighet att koppla in fiber då (typ). Och då får jag nej.
Det fick jag också.
Med motiveringen att de inte erbjuder tjänsten alls till min fastighet.
De vill lägga röret själva så att de ser att det kommer rätt och går att blåsa fibern genom.
Jag frågade också om det skulle hjälpa om jag fick in tillståndet att gräva från grannarna, men det var tydligen inte problemet.

Jag har tidigare grävt ner Vattenfalls elkabel och Telia kopparkabel tillsammans med Vattenfall och Telia.
Vi hade då kablar i luften som fungerade dåligt.
Vi stod för grävning och de lade i kablar.
Så jag vet liksom hur det fungerar.

Det fick jag också.
Med motiveringen att de inte erbjuder tjänsten alls till min fastighet.
De vill lägga röret själva så att de ser att det kommer rätt och går att blåsa fibern genom.
Jag frågade också om det skulle hjälpa om jag fick in tillståndet att gräva från grannarna, men det var tydligen inte problemet.

Jag har tidigare grävt ner Vattenfalls elkabel och Telia kopparkabel tillsammans med Vattenfall och Telia.
Vi hade då kablar i luften som fungerade dåligt.
Vi stod för grävning och de lade i kablar.
Så jag vet liksom hur det fungerar.
Ja, jag uppfattar lika, att de inte alls erbjuder tjänsten.

Vi har också dragit in el (typ 500 m) och det var inga konstigheter alls. Nu bad vi om att koppla på ny elkabel igen, åt ett annat håll från fastigheten. Och de kom direkt och kopplade in ut knussel. Var bara att ringa och bestämma en dag. Driver mig till vansinne att det är sådan skillnad ;). Men vissa saker får man ju bara acceptera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka