Kan man göra såhär?

M

Moej

Jag och min häst har väl inte kommit allt för långt i western än, men vi har kommit en bit i alla fall. Jag rider engelskt också. Nu funderar jag på att bara rida western (alltså, inte bara på bana då utan ut också) ett tag framöver, plus en lektion i engelsk stil i veckan (har ju betalat för dem så). Bara för att komma lite längre. MEN jag vill ju inte ge upp den engelska stilen helt!

Kan jag göra så, och sedan börja med lite engelskt också (men även fortsätta med western) igen?
Nu gör jag så att jag rider henne i form med korta tyglar i engelsk ridning och försöker med långa tyglar i western, är det något som förvirrar? Hon borde ju nästan förstå att när jag kommer med engelska sadeln är det "sån ridning" och med westernsadeln "sån ridning"?

Sv: Kan man göra såhär?

Jag rider både engelskt och lite western. Det går alldeles utmärkt att kombinera!

Det är väl inget fel att ta det bästa ur två ridgrenar och kombinera.

Bara en sak, I dressyren lärde jag mig att använda 78 hjälper för att få min häst att svänga. När jag sedan gick över till western så lärde jag mig ett annat sätt att använda hjälper tex att vicka ut knät (öppna dörren) för att svänga istället för att lägga på ytterskänkel direkt. Min häst fattade detta på en gång. Varför ska man då återgå till en hårdare hjälp när en mjukare fungerar och hästen blir gladare.

igentligen tycker jag inte att den "vanliga" dressyren och western skiljer sig när det gäller målet, det är bara vägen dit som jag tycker börjar på två olika ställen.

Det ska inte vara några problem, red mina två hästar jag hade innan så!

lillamyggan skrev:
Varför ska man då återgå till en hårdare hjälp när en mjukare fungerar och hästen blir gladare.

Exakt! Jag fattar faktiskt inte vitsen med att ta engelska lektioner om man konverterat till westerns tankesätt. Vill man plocka upp hästen och rida den i lite högre form emellanåt så är det ju bara att göra det trots att man är westernryttare... Visst vill man ha hästen i en lägre form på tävling men på träning rider jag omväxlande i hög och låg form för att stärka! Man behöver inte ta engelska lektioner för att göra det :)

Formen struntar jag faktiskt i, hon går i låg form i dressyr också :)

om du nu inte har nån slags hyperintelligent häst så kan du ju inte förvänta dig att hon ska kunna koppla olika typer av ridning med olika typer av sadlar!! det skiljer så mycket mellan dom ridstilarna så dom är inte ens i närheten lika.

jag tycker i allmänt att det är elakt att tvinga ihop en häst i form med korta tyglar (det är ju så man rider inom engelska ridningen) mest bara tvångsmetoder, western handlar om att hästen ska hitta sin egna form, och inte följa en gemensam ram om att "precis så ska en häst gå", för att så är det inte! det är så fruktansvärt individuellt.

du kan fortsätta med engelskridning, men om du vill göra ridningen så mycket snällare mot hästen, så lär den att hitta formen på längre tyglar, använd benen istället för händerna.
så har jag gjort nu. har inget större intresse att börja rida western helt och hållet, men man måste plocka lite av varje för att det ska bli bra och passa hästen.

man rider inte med händerna i engelsk ridning heller. :smirk:

bara en liten parantes.

En "engelsk" ryttare har oftast bra många fler kg i händerna än en duktig westernryttare kan jag ju säga...Sällan man ser något annat än sträckta tyglar i ett dressyrprogram.

Bara en liten parantes...

Bullebus skrev:
det skiljer så mycket mellan dom ridstilarna så dom är inte ens i närheten lika.

jag tycker i allmänt att det är elakt att tvinga ihop en häst i form med korta tyglar (det är ju så man rider inom engelska ridningen) mest bara tvångsmetoder, western handlar om att hästen ska hitta sin egna form, och inte följa en gemensam ram om att "precis så ska en häst gå", för att så är det inte! det är så fruktansvärt individuellt.

du kan fortsätta med engelskridning, men om du vill göra ridningen så mycket snällare mot hästen, så lär den att hitta formen på längre tyglar, använd benen istället för händerna.
så har jag gjort nu. har inget större intresse att börja rida western helt och hållet, men man måste plocka lite av varje för att det ska bli bra och passa hästen.

*harkel*
I båda stilarna finns det folk som missuppfattar eller vill se det annorlunda.
Båda stilarna handlar om att rida en häst med de olika hjälperna; vikt, skänkel och hand. (Sen har man även röst, sporrar och spö.)
BÅDA har som grund att man ska rida med vikten och skänklarna och händerna vara så stilla som möjligt för att inte störa hästen. BÅDA handlar om att hästen ska jobba i balans med sig själv och ryttaren och i en form som är passande för de krav man ställer.
I BÅDA finns det folk som inte rider så; de rycker i munnen för att de själva är i obalans, de drar ihop hästen eller inte ber den gå framåt för att de inte litar på sig själva/hästen, de bankar i sidan eftersom hästen inte lyssnar/förstår, de missbrukar sina hjälpmedel, de sitter i total obalans, o s v. Detta finns i BÅDA stilarna, oavsett inriktning. Detta gör att folk får för sig att alla i samma gren/stil är likadana, vilket faktiskt inte är möjligt.

Och om de engelska ryttarna nu tvingar ihop hästen på korta ryglarna så är fanimej inte westernfolket bättre som tror sig ha en häst i balans på lång tygel när hästen egentligen inte arbetar med bakbenen ö h t. Dessutom sitter de i helt fel sits, d v s inte i balans och skyller på att man kan sitta som man vill i en westernsadel. Detta är dessutom FEL, eftersom man ALLTID ska sitta i balans med hästen och sitta så man stör hästen så lite som möjligt. En westernsadel berättigar inte en stolsits, utan faktiskt -surprise- så ska man i en sån också sitta med vissa vinklar i höft, knä och häl för att sitta stabilt!!!

Den engelska ridstilen är inte lika med hästar som går likadant, utan här ska man faktiskt, precis som inom western, få hästen att arbeta efter sina egna förutsättningar. TYVÄRR finns det folk ÖVERALLT som inte fattar det.

Och vadå använd benen istället för händerna? VAD exakt menar du med det?

FÖR ATT HÄSTEN SKA KUNNA GÅ I FORM MÅSTE DEN JOBBA BAKIFRÅN!!! Och för att kunna få hästen att jobba bakifrån rider man hästen på kort tygel (tolka inte ihopdragen hals med avstängd nacke, utan kort tygel helt enkelt), inte bara inom engelsk ridning.
(Många hästar inom western saknar stödet, då de inte rids igenom kroppen och med påskjut bak.) All westernridning är inte så snäll som många verkar vilja tro.

SLUTA GENERALISERA och se till grunden! Det finns duktigt folk inom både western och engelskt och de jobbar alla med att få hästen balanserad och med motor bak. De rider alla mot samma mål, men på olika vägar.
Idioter som inte vill förstå eller som fuskar i sin ridning kommer det alltid finnas. Ska de få smutskasta alla andra, som faktiskt försöker?
Och ska man verkligen titta så mkt på hobby-/nybörjarryttarna, som kanske inte kan eller fattar så mkt?

Sweet:
I dressyrprogram ingår faktiskt moment i skritt med fria eller längda tyglar - ett mkt bra tillfälle att kolla hur välriden och balanserad hästen är.
Och av erfarenhet kan jag säga att den s k tyngden (trycket) man kan ha i handen som ryttare försvinner oftast när hästen orkar bära sig själv och går med motor bakifrån. JA, förutsatt att ryttaren är mjuk och följsam i handen, men HALLÅ - alla westernryttare är inte så värst mjuka i handen heller... (Har INGET med tygellängden att göra.)

Min häst... en varmblodskorsning har mycket svårt att balansera sig och komma in under sig och jobba korrekt.

Vi har försökt med olika metoder under en tid utan någon extrem förbättring.

Blev sen iväglockad till en kurs i AR... Och AHA upplevelsen var enorm.
Har ridit hästen enligt den akademiska läran nu i snart en månad och hästen har gjort stora framsteg.

MEN jag kommer inte att överge westernridningen för det. Jag tar med mig de bitar från AR som jag behöver när jag rider western. Som jag ser det så är det inte något motsattsförhållande utan fullt kompatibelt.

Sweet skrev:
Oj, vilken fin respons!
Ska man tolka det där som att du inte orkade läsa mitt långa svar, som att du inte VILL inse fakta eller som att du helt enkelt inte vill medge att jag faktiskt har rätt?

hejsan! vill bara säga att bara för att man är hobbyryttare betyder det inte att man inte kan/fattar ngt... Alla behöver faktiskt inte hävda sig genom tävling utan tycker det är kul att utvecklas o träna ändå.Att man inte tävlar medför inte att man är mindre duktig än en som tävlar.

Bullebus skrev:
om du nu inte har nån slags hyperintelligent häst så kan du ju inte förvänta dig att hon ska kunna koppla olika typer av ridning med olika typer av sadlar!! det skiljer så mycket mellan dom ridstilarna så dom är inte ens i närheten lika.

hejsan kompis! du har nog fått engelska ridningen lite om bakhoven ;) Rider man enligt den engelska läran tvingar man INTE ihop hästen i form på korta tyglar. Man rider fram den i balans med säte och skänklar, men har stöd på tygeln. Man kan aldrig tvinga en häst att gå i form om den inte vill, man kan såga och använda alla möjliga små "knep" men vill man få hästen i RÄTT form finns inga genvägar. Varken inom western eller klassisk dressyr.

De som rider fel finns inom alla kategorier, håller med dig om att det finns många inom engelska ridningen som rider fel, men det finns det inom western oxå. Men korrekt klassisk ridning är INTE en massa tvångsmetoder.Det går inte att tvinga ner en häst i form enbart genom att rida med korta tyglar. Möjligen kan man såga ihop nacken så en okunnig tror att sin häst går på tygeln. Men man måste ha med sig hästen bakifrån och arbeta med ben å säte som sagt, det finns inga genvägar.kramar therese ps vi ses imorgon i skolan,jag är frisk nu... :smirk: :)

hej! jag tror inte det är skadligt för hästen att rida två stilar , möjligen ngt förvirrande när det kommer till dressyren. Men testa du, fortsätt ett tag med båda så kankse du kommer underfund med vilken ridstil du å hästen trivs bäst med, och sedan satsa på att komma vidare inom den?

Jag HAR en hyperintelligent häst, du skulle bara veta. Det är inte så att jag "gör henne till människa" nu, utan hon är det. Till och med smartare än mig ibland. Och jag själv är väldigt smart :D Min hjärnkapacitet ligger på samma nivå som en som är ungefär sju år äldre än mig, och det är ingenting jag själv hittat på.

Jag är bara förvirrad nu. Det jag egentligen undrar är om jag kan rida endast western nu ett tag framåt, och sedan både western och vanligt?

Senast ändrad av en moderator:

Kan kan du väl, men det är möjligt att det går långsammare framåt i utbildningen om du blandar och resultatet i slutänden kanske blir sämre. Dessutom klarar få amatörer (inkl undertecknad) av att blanda flera läror och instruktörer utan att det blir mer eller mindre kattskit av det hela. Detta är inget jag hittar på av elakhet utan något jag har hört flera kunniga instruktörer säga.

betyder sträckta tyglar att man rider med händerna?

en duktig dressyrryttare kan rida med lika lite i händerna som en duktig westernryttare.

Då har du lärt dig väldigt fel när du beskriver engelsk ridning på det viset. En mjuk eftergiven häst som arbetar bakifrån och fram är vad man vill ha. En balanserad och bärig häst som kan ridas med så små hjälper som möjligt. Det är vad jag lärt mig inom den "vanliga" dressyren. (började på ridskola på 70-talet) Det är också vad jag fortfarande tycker är rätt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 385
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA