Kan man göra såhär? (måla om)

Hazel

Trådstartare
Min lägenhet (br) är minst sagt sliten och nu har jag tänkt att iaf pigga upp den lite. Köket är den plats där det är minst väggyta så det känns lämpligt. På väggen sitter en helt vedervärdig tapet som dessutom har släppt i kanterna på flera ställen. Jag vet att väggarn här är extremt dåliga därför tänkter jag inte ge mig på att slita ner alla lager tapet.

Min Idé är alltså
riva ner tapet där den släppt,
bredspakla upp hela skiten' (vet man måste slipa efteråt och sådär)
måla i någon trevlig färg
och sätta upp en wallstickers.

Går det?

Sv: Kan man göra såhär? (måla om)

Du lär ju få spackla som en dåre, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa.. Men visst går det :)
En enbart spacklad och målad yta bli väldigt hård, eller vad man ska säga, och minsta lilla misstag lär synas väldigt väl.

Om jag vore dig, och det dessutom är så liten yta, hade jag nog satt upp en tapet istället för att måla.

Bor du i trähus eller betonghus?

På Jula finns en "ångmaskin" som du lätt ångarna ned samtliga tapeter ned till betongen :) Pga fukt skulle jag inte tordas köra det på trä, jag vet inte hur långt ned det tränger.

Vi har gjort så i samtliga våra rum och det var enkelt och blev så tjusigt! Aparaten kostade väl 300:- eller nått sånt.

Hade jag varit du så hade jag rivit så mycket som möjligt, spacklat lite och sedan hängt upp sådan tjock papp som täcker ojämnheterna. Kostar ca 300 rullen om jag inte minns helt fel, men sparar en jäkla massa arbete :)

svarar alla, anledningen till att jag inte vill börja riva är att vi har kaklat om i både badrum och kök och på båda ställena har väggen bara rasat :crazy: såfort vi börjar riva. det rasar alltså in till teglet :cool: väggarna är helt enkelt görkassa här, knappt man vågar hänga upp nånting på väggen. Farfar som byggde liknande hus (50 tals) säger att det beror på att man hade för lite "lim" i bruket. Eftersom man ville spara pengar.

ja rekomenderar dig verkligen inte till att göra så, allt kommer bara bubbla sig(ja jobbar som målare) för att få bästa resultat så måste man skrapa ner all gammal tapet. gå till färhandlen och köp tapetväck och en tapetskrapa, inte det roligaste jobbet men du sparar så mkt tid på att få ner allt gammalt ist för att försöka få det snyggt genom att spackla 5 milj. ggr. Och slutresultatet kommer bli så mkt bättre. Lycka till!! :)

fast va gör jag om all puts också ramlar bort? :crazy:

Om väggarna är så dåliga, går det inte att smälla upp gipsskivor då?

Det är nog svårt att fästa gips om murbruket är så dåligt. Det finns ju lim att limma upp gipset med, men av egen erfarenhet måste väggarna vara heeelt raka och jämna för att det ska gå bra... :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 058
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 489
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar