Kan man ge kraftfoder en gång om dagen? :S

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 628
C

CrazyGirl

I mitt stall där jag står, får hästarna bara kaftfoder en gång om dagen.
På kvällarna, funkar de bra? :S
Min verkar inte bry sig om de, men ska få en ny snart.
Vid årskiftet, och han har fått morgon och kväll tidigare.
Men skulle han klara av att få på kvällen bara?

Självklart, får stallfolket som släpper ut hästarna.
Ge honom kraftfoder, innan dom släpper ut honom.
Vill bara kolla.

Sv: Kan man ge kraftfoder en gång om dagen? :S

Det beror på hur mycket han behöver, är hästen hårt arbetande kan det bli svårt att endast ge vid ett tillfälle om dagen.;)

Våra får bara en gång om dagen, men det är bara några dl, om man ger mer så bör man kanske dela upp det på fler tillfällen.

I år ger jag bara kraftfoder 1ggr/dag eftersom jag har fri tillgång på ett jättebra stråfoder och endast ger lite kraftfoder som krubbskrammel och att gömma mineralerna i och ev en extra skopa "ridhavre" dvs vid intag för ridning!

Det beror alldeles på mängden kraftfoder.
MAXgiva är 0,4 kg/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle.
Jag ger mina en gång varje dag eftersom jag kan och det är mest praktiskt för mej just nu

Eftersom man kompletterar grovfodret med kraftfodret så är det ju detta som spelar in; måste du ge mycket kraft kan du behöva dela upp givorna. Annars inte.

Stämmer verkligen detta? Beror inte det på vad det är för slags kraftfoder?
Om det är så tror jag inte att det är så många som vet om det... :crazy:

Men det blir ganska mycket!!
Om vi exemplifierar 0,4kg*säg 500kg häst = 2 kg kraftfoder/tillfälle
Ger du havre kan man höfta 0,55 kg/liter havre dvs 2 liter havre = 1.1 kg
DVS 2 kg havre blir ca 4 liter havre!! DET är mycket i krubban det!!

Krafft tror jag väger ca 1kg/1.5 liter så det skulle bli 3 liter för 2 kg krafft det blir oxå en hel del i krubban!!

Min fick det i förra stallet. Funkade jättebra.
Nu nytt stall får 3ggr/dag.

Jo, jag har också hört samma siffror så jag tror att det stämmer. Det är antagligen en säkerhetsgrej för att det inte ska bli magstörningar. Hästen har också lättare att ta upp näringsämnena om den får det uppdelat på flera gånger.

Jag har i många år gett 1 ggn/dag. Jag strävar efter det, och det enda som får mig att bryta det är medicinering via foder, eller att totalgivan blir för hög för att ge på en gång.

Nu sen nya herrn så är det tyvärr 2 ggr dag. Då ger jag 0,8 kg (2 liter) på morgonen, och 2 kg (4 liter) på kvällen. Hästen är ingen glufs utan äter lugnt och stilla, och tar lite hösilagepauser emellan.

Upp till 2 kg/dag ger jag i en giva, på kvällen.

Nye herrn har käkat 4 ggr/dag förr, i början här medan jag höll på att vänja in på ny mat fick han bara 1 ggn/dag, han var lika glad för det.

mina 3 ston som går på lösdrigt får bara 1 gång om dagen dock så gott som fri tillgång på hö. Därimot hingsten som också står på lösdrift får 2 ggr pga att han e så fruktansvärt svår att hålla i hull. men jag tycker de funkar kanon att ge dom andra bara en gång

Det beror alldeles på mängden kraftfoder.
Jag ger mina en gång varje dag eftersom jag kan och det är mest praktiskt för mej just nu

oj då måste min häst må väldigt dåligt. :smirk: han får just nu 2 kg (grov/lucern pellets) på morgonen å 3 kg (grov/lucern pellets) på kvällen. visserligen äter han ej upp allt på en gång utan tar hö pauser i mellan. han får detta pga att han hö vägrar ibland å e jätte svår att hålla hull på å han haft jätte problem med magen men sedan han fått detta e han kanon i magen å fin i hullet. han är 28 år gammal arab hingst

Nu är ju inte lusern ett kraftfoder, det räknas som grovfoder

Får hästen för mycket kraftfoderför att kunna få allt vid ett tillfälle kan du ju ge ett mål när du är där och mockar eller rider :)

Du kan ju inte jämföra volymen i kg. Givetvis ser ju 4 liter havre mycket ut, men det är ju dock ändå bara ca 2 kg i slutändan.

Ungefär som 2 kg bommull och 2 kg sega råttor. 2 kg bommull blir ju enormt i volym...men väger ändå bara 2 kg.

Ja man kan ge 1 gång/dag, man behöver inte dela upp en massa småduttarmål med kraftfoder. Riktlinjen är ju som någon skrev 0,4 kg per 100 kg och utfodringstillfälle. Ytterst sällan ger ju hobbyryttaren någon större mängd kraftfoder ändå som är något att tala om.

Okej.

Det var många som skrivigt :)
Han kommer ju ridas lektion en gång i veckan, eller ev varannan vecka.
Beror på hur ofta, jag kan rida för den tjejen jag tänkt.
För hon verkar va bra, och har hört mycket bra om henne.
Kommer träna, en dag själv o en dag för instruktör.
Sen resten i skogen, o träna.
Typ klättring, o lite konditons träning.
Hålla han i form, då han är i topp form redan idag.
Han kommer ridas 6 dagar i veckan, han kan ridas 7 dagar med sa ägaren.
Men en vilodag förtjänar alla, även om dom är hur pigga som helst.

Min häst har gått på ½ L betfor, ½ L kornkross.
Då för o hålla hullet i gång lite med, plus hö, miniraler.
Hur mycket den här ska äta, vet jag inte.
Ska ta reda på de.
Men tror inte de är så mycket mer.
De kanske ligger runt de.

Får hästen för mycket kraftfoderför att kunna få allt vid ett tillfälle kan du ju ge ett mål när du är där och mockar eller rider :)

Ja jag kan ju alltid ge på kvällen.
I krubban, och sen efter eller förre jag ridigt.
Men då undrar jag lite, jag har hört att det ska 12 timmar i mellan kraftfodret.
Är de också fel typ då eller ?!:S
Därför undrar jag ju om man kan ge bara på kvällen.
Hästen kommer äta Betfor,kornkross och miniraler.. om jag inte skrivigt de tidigare.

Får han mindre än typ 2 kg kraftfoder per dag är det nog inga problem. Ge ordentligt med hö de andra målen bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka