Kan man ge kraftfoder en gång om dagen? :S

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 628
Sv: Kan man ge kraftfoder en gång om dagen? :S

Ja jag kan ju alltid ge på kvällen.
I krubban, och sen efter eller förre jag ridigt.
Men då undrar jag lite, jag har hört att det ska 12 timmar i mellan kraftfodret.
Är de också fel typ då eller ?!:S
Därför undrar jag ju om man kan ge bara på kvällen.
Hästen kommer äta Betfor,kornkross och miniraler.. om jag inte skrivigt de tidigare.

12 timmar mellan målen har jag ALDRIG hört under mina 25 hästår inte ens under hästinriktad utbildning Snarare har det väl av och till mer varit tal om så många fodringstillfällen som möjligt!! Vilket många löser genom att sprida ut stråfodertillfällena...

Får han mindre än typ 2 kg kraftfoder per dag är det nog inga problem. Ge ordentligt med hö de andra målen bara.

Han kommer få max 1 L kraftfoder om dagen då.
Om han ska ha ½ L betfor, och ½ L kornkross + miniraler.
Och sen får våra hästar, alltid lite mer hö på kvällen.
För att dom står inne hela natten då.
Sen ute har dom fri tillgång på hö.

Men då undrar jag lite, jag har hört att det ska 12 timmar i mellan kraftfodret.
Är de också fel typ då eller ?!:S
Därför undrar jag ju om man kan ge bara på kvällen.

Jag tror det är en missuppfattning, däremot hör man ofta att det inte får /bör gå mer än 10 timmar mellan utfodringstillfällena, dvs oftast mellan kvälls och morgonmålet. Det har ju med att göra att hästen är gjord för att äta större delen av dygnet, men genom att vi nattetid ofta har dem på stall så tar vi ju ifrån dem den möjligheten.

Jag tror att din häst komer att må bra i magen, den kan lugnt äta den lilla mängd kraftfoder du ska ge vid ett tillfälle!

Jag tror det är en missuppfattning, däremot hör man ofta att det inte får /bör gå mer än 10 timmar mellan utfodringstillfällena, dvs oftast mellan kvälls och morgonmålet. Det har ju med att göra att hästen är gjord för att äta större delen av dygnet, men genom att vi nattetid ofta har dem på stall så tar vi ju ifrån dem den möjligheten.

Jag tror att din häst komer att må bra i magen, den kan lugnt äta den lilla mängd kraftfoder du ska ge vid ett tillfälle!

Okej :)
Då behöver jag inte oroa mig för de.
Vad skönt.

Det är säkert inte farligt att bara ge den kraftfoder en gång om dagen om man inte ger för mkt. Jag kan förstå om man har hästar på lösdrift att det kan vara enklast. Men varför vill man välja att ge den det en gång om dagen annars? Jag ger kraftfoder till två av våra hästar. De får inte så mkt men jag delar ändå upp det på tre tillfällen, inbillar mig att det är bäst så.

Det är säkert inte farligt att bara ge den kraftfoder en gång om dagen om man inte ger för mkt. Jag kan förstå om man har hästar på lösdrift att det kan vara enklast. Men varför vill man välja att ge den det en gång om dagen annars? Jag ger kraftfoder till två av våra hästar. De får inte så mkt men jag delar ändå upp det på tre tillfällen, inbillar mig att det är bäst så.

Min anledning är att mina hästar går långa dagar ute. De kommer in vid 21 - 22. Dvs det finns inte plats för någon intagsfodring följt av ngn 'utsläppsfodring'.

Uta tas de mellan 05 - 08 beroende på, och dels blir det då hattigt med tiden, det är en extra sak att vänta på innan man kan släppa ut, och en del hästar kan även störas av att kraften kommer 5 ena morgonen, 8 nästa och halvsju tredje.

Alltså orsaken till att öht dela upp fodergivor är ju att
1 tillfredställa hästens behov av att plockäta och främst då påverkan av tarmfunktionen
2 kunna tillgodogöra sig innehållet i fodergivan så det inte bara passerar genom kroppen och ut!!

TS häst får ju långt under föreskriven mängd/tillfälle för att hinna tillgodogöra sig innhållet i fodergivan samt att den har fri tillgång till hö dagtid och stor natthögiva så i hennes fall finns ingen orask att ändra på något som jag ser det...

Min anledning är att mina hästar går långa dagar ute. De kommer in vid 21 - 22. Dvs det finns inte plats för någon intagsfodring följt av ngn 'utsläppsfodring'.

Uta tas de mellan 05 - 08 beroende på, och dels blir det då hattigt med tiden, det är en extra sak att vänta på innan man kan släppa ut, och en del hästar kan även störas av att kraften kommer 5 ena morgonen, 8 nästa och halvsju tredje.

Jag förstår precis vad du menar. Det är klart att man får kompromissa hela tiden. Tänk om man hade kunnat vara hemma hela tiden och tagit hand om hästarna. Det hade jag gärna varit men så är det ju det här med pengar....

Alltså orsaken till att öht dela upp fodergivor är ju att
1 tillfredställa hästens behov av att plockäta och främst då påverkan av tarmfunktionen
2 kunna tillgodogöra sig innehållet i fodergivan så det inte bara passerar genom kroppen och ut!!

TS häst får ju långt under föreskriven mängd/tillfälle för att hinna tillgodogöra sig innhållet i fodergivan samt att den har fri tillgång till hö dagtid och stor natthögiva så i hennes fall finns ingen orask att ändra på något som jag ser det...

jag är nog lite trögtänkt idag för jag förstår inte riktigt vad du menar med att skriva detta till mig. Jag menar samma sak varför tror du annars jag besvärar mig med att ge dem kraftfoder tre ggr om dagen. Om det är så mkt att plocka med vet jag inte förstås. Jag skrev också att om det var en liten mängd var det säkert inte skadligt. Men jag var kanske för otydlig.

Senast ändrad:

Jag förstår precis vad du menar. Det är klart att man får kompromissa hela tiden. Tänk om man hade kunnat vara hemma hela tiden och tagit hand om hästarna. Det hade jag gärna varit men så är det ju det här med pengar....

Fast jag hade inte velat ta in tidigare ändå, det var lika när jag gick hemma hela dagarna, förutom att utsläppet inte flexade då utan var samma tid varje morgon.

Nu ger jag ju sen några veckor frukost inne, och tacksamt nog bryr sig ingen av pojkarna om att maten kommer 'hipp som happ'. Haft ston förr som om de var van att få sju som tidigast började föra oväsen och banka fem över sju om maten inte var serverad. Samt började stöka så snart de hörde mig gå ut genom dörren uppe i huset. Därför jag är extra anti frukost så. Fast jag börjar ändra åsikt, nuvarande bryr sig inte alls. Så jag brukar sätta på skydd, dona täcken etc medan de äter. Fast jag ska erkänna att när jag måste gå upp fyra istället för halv fem för de ska hinna äta, då förbannar jag den där frukosten :devil:

Nä precis och jag utvecklade och förtydligade varför det inte är skadligt;)

Vilken rekomenderar ni, två gånger om dagen eller en ?
Och då blir de på kvällen!? :S

Blir förvirrad, aaa..
En del skriver si o så.
Vilken är bäst, två eller en?
Hur ska jag göra med min ?
En eller två gånger om dagen?..

Vilken rekomenderar ni, två gånger om dagen eller en ?
Och då blir de på kvällen!? :S

Blir förvirrad, aaa..
En del skriver si o så.
Vilken är bäst, två eller en?
Hur ska jag göra med min ?
En eller två gånger om dagen?..

Det är ofta så att man får olika svar alla tycker inte likadant.
Det finns andra som skriver här som kan detta betydligt bättre men jag har lärt mig en del.

Om man inte ger så mkt så är det säkert inte farligt att ge bara en gång om dagen.
Sedan kan man ju undra vilket som blir det mest optimala för hästen. Det var lite det jag var ute efter tidigare.
Sedan tror jag också att man ska tänka på att inte ge kraftfoder först och sedan direkt efter massor av hö. Jag är ganska säker på att jag har läst att kraftfodret då kan åka igenom för snabbt.

Så det bästa är att ge lite morgon och lite kväll då eller ? :S
I såfall, på morgonen får han kraftfoder.
Och sen går hästarna ut, och då får dom hö ute.

Och på kvällen ligger kraftfodret i krubban o hö i boxen.

Så det bästa är att ge lite morgon och lite kväll då eller ? :S
I såfall, på morgonen får han kraftfoder.
Och sen går hästarna ut, och då får dom hö ute.

Och på kvällen ligger kraftfodret i krubban o hö i boxen.

Då är det bättre, om mängden tillåter, att ge allt på kvällen. Om den inte har grovfoder kvar på morgonen då.

Inte kraftfoder på fastande mage, utan hö i botten.

Då är det bättre, om mängden tillåter, att ge allt på kvällen. Om den inte har grovfoder kvar på morgonen då.

Inte kraftfoder på fastande mage, utan hö i botten.

Han kommer ju få max, ½ L betfor ½ L kornkross per dag.
Går de att ge på kvällen, plus hö ?
Då blir de ju att han får kraftfoder en gång om dagen.
Han får fri tillgång på hö i hagen, och på kvällen.
Får han ju hö inne med.
Hur mycket, vet jag inte.
Ska ta reda på vad han får idag.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka