Kan man? får man? vågar man?=)

A

armando16

Tja, vad anser ni. Kan man stubba ett VBL, som eventuellt skall starta på travet. Passar vbl i stubbman???
Har världens ågren, om jag verkligen skall våga ta till saxen.

Skickar med en bild, rätt gammla, men på första bilden, där han är stubbad en bit, så men lite längre, hela vägen.

Vad säger ni?

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1297136.html

:)
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

inte förstöra hästen...klipp inte...
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Jag tycker inte att du ska stubba, men om det finns praktiska skäl till att du vill göra det så borde du göra det.
Men äh, va fan, go crazy, prova, den växer ju alltid ut igen!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Klart man kan :) Vet ett vbl med stubbman Skit fint :) men det beror nog helt på hästen :crazy: Hade funderingar på stubba min.. men kom fram till att hon är lite för "klen" för det. :crazy:
Vet eller Inte om man Får stubba travhästar (som ska starta.)
om du bestämmer dig för att stubba, lägg gärna in en bild isf ;)
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Tycker helt klart att du ska stubba. :)

sen låter det ju dumt om dom skulle kunna förbjuda den att starta på grund av att den har fel frisyr!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

En gång har jag varit med om att vi stubbade en tävlande travre (hade kliat av sig mycket av manen). Det blev över förväntat snyggt, särskilt när manen var jättekort, bara några centimeter lång...

Har svårt att se om din häst skulle passa i stubbad man, men hästen jag var med om att stubba var väldigt alldaglig, lite åt det grövre hållet men ändå inte så grov...(har tyvärr ingen bild) Då var det i alla fall inga problem med att ävla på travet - har för mig att han gjorde det med manen stubbad...eller väldigt kort

...och som tur är växer ju manar ut...
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Klart du kan stubba, sett flera hästar bla en som stubbats pga eksem, och hon startade - varför skulle du inte få liksom. Och som sagt det växer ut igen. So go for it!!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Jag känner en fd travare med stubb, å han är skitfin så :)
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Självklart kan du. Och manen växer ut. Men sedan är det osäkert om hästen passar i det.
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

KAN kan man ju. Det var en fransk travare som hade stubbman för ett par år sedan, men jag kommer inte ihåg vad han hette.. Själv hade jag inte stubbat om det inte var av någon speciell anledning. Älskar lång man på hästar!!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

inte klippa :cry:
En travare ska ha lång man :love:
Fast det tycker ju jag att alla hästar ska ha, så det är väl en smak sak.
Får man fråga om det finns en orsak att klippa av manen???
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Klart du kan stubba, men jag tyckte om den manen som var på bilden... Kanske inte passar så bra med superkort stubb, utan den ska vara lite "lång" lixom... :d
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Orsaken till en eventuella stubbning är att jag är så vansinnigt trött på att vänta att "halvstubben" skall växa ut. När han stod hos tränare var han klippt rätt långt ner, för huvudlaget. Har nu haft honom ett år som "ren" travhäst, inriktning dressyr. Har dock planer på att kvala in honom och starta ett par ggr, b.la. för att hålla min licens "vid liv".

Det finns inte några regler mot att man inte får starta med stubb, nejdå. Är bara själv så oerhört osäker. Hästen är en fransman, som de sista åren lagt till rätt snygga ridmuskler, såväl hals/rygg/rumpa, tror han skulel bära upp en stubb rätt snyggt. Har rätt mkt hingstkaraktär (vallack sen 5 månader).

tjaaaaa, någon som har bilder på stubbade manar? oberoende av ras!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Enligt mig så måste en häst ha grov hals för att passa i stubb, vilket få travare har.
Så nej för min del.
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Jag tycker gott att du kan stubba den. Det är snyggt med stubb och det ger illusionen av att halsen är maffigare än vad den egentligen är (om man gör rätt). Om du rider den till vardags så är ju inte det något minus men då ska den vara kortare vid manke och öron än vad den är på mitten.
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Snälla stubba inte ... mitt varmblod hade stubb när jag fikck henne...hon såg ut som en liten ponny ....(inte för att det är något fel med ponnies :) ) men hon ser mycket vackrare med längre man !!
 
Sv: Kan man? får man? vågar man?=)

Inte så bra bild men iaf. Pannkakssmet! Tvärtom, stubb gör att halsen ser kraftigare ut.

333194536kdHuxk_ph.jpg


Länk
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 191
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: Görel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp