Kan man få ett xx sto stambf. i ASHV och hur?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KLNF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 697
Sv: Kan man få ett xx sto stambf. i ASHV och hur?

Det var nog mäst det med den ÖKÄNDA stammen som va kul kan jag tänka mig :) Glöm inte å ta föl innan hon blir för gammal bara, för att undvika komplikationer vid fölningen.

PRECIS!

Det var det vi tyckte var kul att hästen i fråga hade Ö-känd stam och inte O-känd.

Jag tycker det är helt ok att avla på ett sto med okänd stam så vida den faktiskt har i aveln att göra och att man ser till att välja en hingst som inte kan vara nära släkt.
Dvs en irlänsk import utan stam bör kanske inte betäckas med en irlänsk hingst den kan ju vara pappa eller brorsa tex.. :D

Oj det såg jag inte ens...trodde hon/han gjorde narr av vår snutte-häst...:o Mitt fel och förlåt! e ju lite känsligt när det kommer till ens hästar...;)

mitt fblsto är imp danmark och har oxå ett vitt pass, gäller denna klisterlapp från ASVH i detta oxå?

Jo jag vet hur det är! men det var ju inte riktigt meningen att du skulle ta illa upp utan stavfel är ju lätt hänt men just i detta fall blev det rätt kul men ett Ö istället för ett O... :rofl:

Till Tuvalisan:
Vitt pass måste betyda att stoet är i A eller B registret hos Svenska Galopp (jag har ljusblåa på alla mina som är i huvudregistret)
Kan tänka mig att import hästar och de som är efter en icke godkänd hingst (dvs hingst som betäcker egna ston) hamnar i dessa register.

Jag vet faktiskt inte var dessa hästar hamnar i ASVH register och stamböcker, mina har reg nr med raskod 01 (halvblod har 04) men jag vet inte om de delar upp dom ytterligare i ASVH eller om alla fullblod i ASVH hamnar i samma register.

Jag har 2 fullblod som har ren galopp-stam med pappor som ej är godkända för halvblodsavel och ett sto som är efter hingst som är det (88 Keys) och de har samtliga raskod 01.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka