Sv: kan man anmäla?
Visst låter det som om man kunde hitta bättre ställen att uppstalla sin häst på. Men som jag ser det är det absolut inget fall för en djurskyddsinspektör att slösa sina timmar på. Hästarna får mat regelbundet, får gå ute och tas in om jag har förstått det rätt. det verkar också som om hästägarna kan välja hur mycket mat de ger sina hästar - särskilt vid sista fodringen. de har alltså medinflytande på vilken mat de får och mat får de uppenbarligen tre gånger om dagen även om det ligger tätt. De får också komma ut, vilket tyvärr inte är alla hästar förunnat. dessutom får de träd att gnaga på i hagen, vilket är ett ypperligt sätt att hålla hästar sysselsatta på då de gillar det och det är nyttigt för tänderna. på jordbruksverkets hemsida kan du se regler och rekommendationer som finns för hästhållning.
Det är också en hård anklagelse att anmäla någon för att inte sköta sina djur.
det kan kullkasta en människas liv att känna sig misstänkt för det, ävenom anklagelserna visar sig vara dåligt grundade, som jag skulle tycka i det här fallet. Tänk dig själv om du blir anklagad för något som sedan inte visar sig stämma. hur mår du då? vad säger omgivningen? jag tror inte stallägaren är en hemsk människa, få är det egentligen, och ska man verkligen utsätta en person för det i onödan?
Om hästarna är i bra hull, får tillräckligt med mat, har ett bra stall som är godkänt och där det mockas varje dag ska man nog vara försiktig med att kasta anklagelser för att man inte tycker att något är ulitmat. djurskyddet ska användas med omsorg och man ska inte slänga iväg anklagelser itll höger och vänster om det inte är välgrundat. det man kan göra är ju att tala med stallägaren angående rutinerna, och sedan får folk som har hästar där flytta om de inte trivs. Det brukar vara efffektivt för att få till stånde en förändring så att alla blir nöjda, då verksamheten är ekonomiskt grundad, dvs behöver intäkter för att gå runt.
man måste också tänka på att om hästägaren VET att detta är rutinerna och att den som håller stallet bryter mot någon djurskyddsregel så kan man faktiskt anklaga de som har sina hästar där också. man har fullt ansvar för de hästar man äger nämligen, om det inte skrivits fodervärdskontrakt eller fullserviceavtal, särskilt om man vet om missförhållandena. Ohc fullserviceavtal verkar ju inte vara fallet då hästägarna själva måttar upp högivan.