Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Sulax

Trådstartare
Jag och några vänner diskuterade huruvida man kan "åka fast" om man rider onykter. Som ryttare i trafiken har man ju samma regler som vissa fordon. Så rent teoretiskt borde man ju kunna bötfällas för att man framför ett fordon berusad. Men jag har aldrig hört om någon som hamnat i den situationen på riktigt. Vet ni, kära bukare? :) (Själv skulle jag aldrig komma på tanken att rida onykter dock)

Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Nu kan jag ha hört fel, men jag slölyssnade på radion härom dagen. Det var en cykelpolis som blev intervjuad, enligt honom så fanns det inget som hette styronykterhet, tömonykterhet eller liknande. Utan endast rattonykterhet. Så om jag tolkade det rätt, NEJ du kan inte åka dit för ridonykterhet.

/B
Fast jag rekommenderar dig inte att rida berusad.

Juridik kurs steg1.
För att det skall bli en rattfylla TBL 4§ så krävs det att det är ett MOTORDRIVET FORDON. En vanlig cykel räknas ej som motordrivet fordon och kan således aldrig klassas som rattfylla när man cyklar full.

Man kan inte ÅTERKALLA ett körkort enbart pga att någon cyklar för full.

Zila beskriver ytterligare så fint att även defekta motorfordon på 2hjul som det aldrig finns en möjlighet till att starta inte heller bedöms som rattfylleri enligt domstolen. Domstolsdommar? Givetvis - NJA 1978 s. 458.

Juridik kurs steg2.
Ett körkort kan återkallas/ingripas mot om man enligt KKL 5:3 p5 omhändertas ofta för fylleri alternativt anses opåligtlig att inneha körkort pga alkoholvanorna eller KKL 5:3 p6 anses olämplig att ha körkortet för att han på fyllan kanske har cyklat på människor och brutit mot ett flertal trafikregler etc, etc, etc NOTERA dock att det ej är pga fyllan utan isf på grund av någon annan brott som begås tex vårdslöshet (även om jag har svårt att tro att det kan bli vårdslöshet pga att man cyklar lite full).

Juridik kurs steg 3.
Alltid när man LOB:as av polis så skickas en rapport in till transportstyrelsen som sedan får ta ställning om de anses att körkortet skall återkallas eller ej, detta sker redan vid den första LOB:en men som sagt en gång är OFTAST ingen gång.

Så rätt svar är alltså: MAN KAN INTE BLI AV MED KÖRKORTET PGA ATT MAN ENDAST HAR CYKLAT FULL, det skall till fler omständigheter än så!..

Taget från: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2050250

Samma regler bör gälla vid ridning, tror dock att hästen går rakare mot för en cykel om man framför den berusad.

Jag skulle inte få för mig att rida under påverkan, förderar att skippa ridning om jag är bakis också. Brukar mest leda till att det inte går som jag vill.

För några år sedan var det en man i England som åkte fast för just detta. Han tog hästen till puben. Dock blev det rätt stort i media, så det verkar inte vara något som sker särskilt ofta.

kl
var det inte någon dam som red full i stockholm för några år sedan? Men jag har för mig att hon fick någon form av straff, kan dock ha jättefel... borde ju vara typ vållande av trafikfara eller något

Juridik kurs steg 3.
Alltid när man LOB:as av polis så skickas en rapport in till transportstyrelsen som sedan får ta ställning om de anses att körkortet skall återkallas eller ej, detta sker redan vid den första LOB:en men som sagt en gång är OFTAST ingen gång.
3 lob:ar under 2 år tror jag det är som dom sen kollar körkortet. Var det för några årsen iallafall. Och då börjar dom inte med att dra in körkortet utan det blir regelbundna blodprover.
Så rätt svar är alltså: MAN KAN INTE BLI AV MED KÖRKORTET PGA ATT MAN ENDAST HAR CYKLAT FULL, det skall till fler omständigheter än så!..
Så att cykla full är lika som att tex gå full ute på stan tex? Jag trodde det var värre att cykla än att gå full fast allting går kanske under vårdslöshet i trafiken..
Samma regler bör gälla vid ridning, tror dock att hästen går rakare mot för en cykel om man framför den berusad.
Fast det är inte säkert, när jag körde häst och vagn första gången så hade jag stora problem att få häst att gå rakt fram, minsta lilla jag tog i tömmen så gick den vänster och sen skulle jag räta upp den och då gick den till höger och så höll vi på. Det är lite samma med en lydig häst i ridningen, den går ju dit man styr och är man velig så blir det en vinglig ritt.

Tänkte mest att man kan skritta fram på lite längre tyglar. Det är lite svårt att göra så på en cykel :D

KL

Ja nu är det inget som någon av mina vänner eller jag har gjort, det var mest en teoretisk fundering som ledde till en helgalen diskussion med många skratt. :p Men tack alla ni för era svar! Jag ska vidarebefordra svaren till de som var med i diskussionen. :)

Jag kan inte svara på hur det är vid ridning men visst får man böter (eller åtminstone någon typ av straff) om man kör på travet onykter?

Jag tror faktiskt att man kan åka dit för vårdslöshet i trafik om man rider i trafik och har dålig koll på sin häst och bryter mot massa trafikregler. Men jag är absolut inte säker!

Jag tror faktiskt att man kan åka dit för vårdslöshet i trafik om man rider i trafik och har dålig koll på sin häst och bryter mot massa trafikregler. Men jag är absolut inte säker!

Hästen är ett fordon och trafikregler gäller faktiskt för dom också. Tror syster hade suttit och läst och rider jag mot rött ljus kunde man få böter 500 kr eller vad det stod :D

Fotgängare då? Hur blir det där? Får vi också böter när vi går mott rött eller gör vi det på egen risk så att säga?

Man kan få dagsböter för vårdslöshet i trafik om man som gående orsakar någon trafikolycka. Att gå på rött ljus utan att störa någon trafik är inget brott.

Låter som om mycket utförande med framförande framåt på ett eller annat vis klassas som vådslöshet i trafiken.

Fotgängare då? Hur blir det där? Får vi också böter när vi går mott rött eller gör vi det på egen risk så att säga?
Nej det är inte straffbart att gå mot rött vilket det var tidigare. Den regeln togs bort eftersom den ansågs fånig typ

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur