Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?
Juridik kurs steg1.
För att det skall bli en rattfylla TBL 4§ så krävs det att det är ett MOTORDRIVET FORDON. En vanlig cykel räknas ej som motordrivet fordon och kan således aldrig klassas som rattfylla när man cyklar full.
Man kan inte ÅTERKALLA ett körkort enbart pga att någon cyklar för full.
Zila beskriver ytterligare så fint att även defekta motorfordon på 2hjul som det aldrig finns en möjlighet till att starta inte heller bedöms som rattfylleri enligt domstolen. Domstolsdommar? Givetvis - NJA 1978 s. 458.
Juridik kurs steg2.
Ett körkort kan återkallas/ingripas mot om man enligt KKL 5:3 p5 omhändertas ofta för fylleri alternativt anses opåligtlig att inneha körkort pga alkoholvanorna eller KKL 5:3 p6 anses olämplig att ha körkortet för att han på fyllan kanske har cyklat på människor och brutit mot ett flertal trafikregler etc, etc, etc NOTERA dock att det ej är pga fyllan utan isf på grund av någon annan brott som begås tex vårdslöshet (även om jag har svårt att tro att det kan bli vårdslöshet pga att man cyklar lite full).
Juridik kurs steg 3.
Alltid när man LOB:as av polis så skickas en rapport in till transportstyrelsen som sedan får ta ställning om de anses att körkortet skall återkallas eller ej, detta sker redan vid den första LOB:en men som sagt en gång är OFTAST ingen gång.
Så rätt svar är alltså: MAN KAN INTE BLI AV MED KÖRKORTET PGA ATT MAN ENDAST HAR CYKLAT FULL, det skall till fler omständigheter än så!..
Taget från:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2050250
Samma regler bör gälla vid ridning, tror dock att hästen går rakare mot för en cykel om man framför den berusad.
Jag skulle inte få för mig att rida under påverkan, förderar att skippa ridning om jag är bakis också. Brukar mest leda till att det inte går som jag vill.