Kan jag ha hittat MITT hus?

Martina_m

Trådstartare
Jag har fått reda på av en slump, att ett visst hus snart ska bli till salu.
Om det var ett dödsbo eller att ägarinnan flyttat till äldreboende, det är jag lite osäker på. Ingen bor i huset nu iaf.

Tänkte inte mer på det då. Men NU, nu kan jag inte släppa tanken på huset.
Det är ett äldre 1,5-plans putshus. Kanske byggt på 40-50-talet (men jag vet verkligen inte).

Det ligger på gränsen till landet, precis i utkanten av en liten stad. Andra sidan vägen finns en liten sjö. Skogen ligger precis bakom. Många, fina och långa promenadvägar (ridvägar :o?).
Bredvid fastigheten ligger en bit mark. Förr gick det tillfälligt några hästar där, nu tas det endast någon bale ensilage från marken. Det är inget som sås. Genom marken går en bäck och med igenvuxna träd längs denna. Alltså ingen optimal åkermark. Vet inte hur stor, men kanske ca 0,7 ha.

I min perfekta värld, vill jag köpa huset, sätta upp två (mobila) uteboxar på tomten intill skogskanten. Och ha sommarbete på "ängen" vid sidan om.

Det hade varit helt perfekt! :)

Men,vem äger huset? Hur kommer jag i kontakt med dem så jag kan berätta att jag är intresserad? Eller ska man vänta tills det kommer ut på Hemnet via en mäklare? :crazy:

Ville väl mest bara skriva av mig lite. Känner mig lite exalterad över tanken, och i helgen drömde jag tom om det :p.

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Du kan inte lägga en lapp i brevlådan till huset? Lär ju vara någon som tittar till det i alla fall?

Ta kontakt med lantmäteriet.

Fungerar bra att skicka ett mail med adressuppgifterna så får man reda på vem som äger.

Kolla med Lantmäteriet (eller vad det nu kan vara), det kan ju vara officiella uppgifter.
När du har fått ägarens namn så kollar du på Birthday.se var ägaren bor.
Är det då en adress till ett äldreboende kanske du ska försöka ta reda på om personen är fullt klar i huvudet eller ej. Det kan ju vara kroppen som är skröpplig, inte huvudet.
Annars får du leta reda på någon anhörig. Lite detektivjobb sådär....

Jag blev kontaktad av några familjer när mitt föräldrahem ställdes tomt.
En familj höll regelbunden kontakt och det slutade med att jag sålde till dem utan att huset någonsin annonserades ut på fastighetsmarknaden. Detta då jag gillade dem och vad de hade för planer att göra om de fick köpa.(..och det blev sååå fint...)

Säkerligen snopet om det var någon som hade gått och väntat på det...att sedan få läsa/höra att huset var sålt....

Så var lite aktiv, det värsta som kan hända är väl att du får en avhyvling....

Tack för era svar!

Jag har mailat Lantmäteriet och frågat om uppgifter om fastigheten och vem som äger den. Även vem/vilka som äger marken (skogen och ängen) vid sidan om.

Tankade hem Appen HusKolla, då kunde jag skriva i adressen och få reda på beteckning och hur stort huset var, hur stor tomt och tax värde. :) Gratis.

Vet verkligen inte priset på det. Men i min värld så ser jag det inte som ett så dyrt hus. Det är nog en hel del som behövs göras i det. Så det beror ju lite på det. Kan man bara bo i det, och det fungerar så bryr jag mig inte. Men håller det på att förfalla så kanske det inte är lika intressant längre. Men det är ju det jag vill ta reda på :D!

Hur gick ni till väga i ett "privat" köp? Om du har lust, får du jättegärna berätta (gärna i detalj ;) ). Jag har aldrig köpt hus innan, så jag vet ju inte hur det går till. Har bara lite småkoll om pantbrev, lagfart mm. Men vet ju att Mäklare tar ut ganska mkt, och är det då ett billigare hus, så kanske säljaren föredra att inte anlita en sådan.

Kan även tillägga att jag har kollat på en del hus tidigare och varit på visningar, och kollat på husannonser i många år!

*kl*

Fick svar från lantmäteriet :D

Det är byggt -42, så gissade ganska bra att det var från 40-50-talet ;).
Kommunalt avlopp och vatten.
Tomt: 987 kvm
Boyta: 86 kvm, biyta 26 kvm, värdeyta 91 kvm (lite osäker på vad det betyder).

taxeringsvärde 663000 sek, varav byggnad 381' och mark 282'.

Nu ska jag bara kolla upp ägaren. :)

Shiiiit, ska jag verkligen göra en sån är tokig grej?
Är jag verkligen redo för ett hus? Som troligtvis måste renoveras?

Men försöker intala mig själv att det är OK att ångra sig. Det är OK att göra en "dålig" affär. Det är OK att misslyckas.
Men samtidigt har jag velat ha hus så himla länge nu! Och nog vet jag att det är mkt jobb, men det är ju lite det som är grejen :) Har redan talat om för mig själv att om jag ska ha hus, då ska jag oxå ha en medryttare på hästen :D.

När de ska ändra fastighetstaxeringen så får man ju fylla i en blankett om vad som är gjort i huset/standard/etc.
Kan den vara officiell månne?
Även om huset är från 40talet så kan det ju vara renoverat ändå, sånt som inte syns.

Först tog jag ut en mäklare som fick värdera huset.
Märkligt nog är det gratis....
Sedan tog vi banken till hjälp för att skriva kontrakt mm.

Jaha, nu har jag härjat runt!

Jag har varit i kontakt med en kvinna vars mormors syster ägde huset men nu har gått bort.

Huset kommer att läggas ut på hemnet och alltså säljas via mäklare.
Jag har fått reda på lite mer info, hur många rum osv. Och att det är en gammal oljepanna som uppvärmning. Och då borde det ju vara vattenburet värmesystem. Eller hur :D?

Så får väl vänta och se när det kommer ut av mäklaren. Får väl kolla upp marken runt omkring så länge :D.

Yes, då är det vattenburet. Finns flera alternativ vad gäller att ersätta en sådan, dagens luft-vattenpumpar är ett bra alternativ till exempel.

Ja, oljepannan måste bytas ut iaf.

Vad jag läst, så används inte samma värme (alltså lika varmt) i luft/vattenpumpar, som i olja. Och då kan man behöva byta ut elementen. Men jag vet inte. Får ju så klart kolla upp det OM det skulle bli att jag köper det här huset.

Mina tankar är väl att detta kan man ha istället:
Vedpanna,
Pelletspanna,
Bergvärme,
Luft/vattenpump.

Och helst hade jag väl velat ha Bergvärme, men det kostar ju en slant, material, borrning och montering.
Kan nog räkna med iaf 120 tkr inkl rot-avdrag. O_o

Vad tror ni att ett sånt här litet hus kan kosta i drift/månad?
Sophämtning 2 095 kr/år
Avlopp och vatten:
Grundavgift vatten för respektive
storlek på vattenmätare
enbostadshus vatten: 1 407 kr avlopp: 2 372 kr totalt: 3 779 kr

Förbrukningsavgift per kubikmeter
Vatten 10,24 kr
Avlopp 15,36 kr
Totalt 25,61 kr

Hur många kubikmeter vatten brukar en person förbruka?
+ vatten till hästarna under sommaren. Men det vill jag väl egentligen räkna till Hästens utgifter :p. Nu vill jag få fram vad bara huset kan kosta i drift utan vatten till hästar sas.

Hur många kWh/år tror ni att det går åt för ett enmanshushåll?
Jag har normal användning. Dvs, ingen extra elektronik utöver ladda mobil, ladda laptop och troligtvis en tv ;). Sen gillar jag LED-lampor ;).
Lagar lite mat, typ bara på helger. Och då kan både plattor och ugn användas. Bakar sällan. Så gör inte av med så mkt i köket.

Sotning?

Någon som har ett liknande hus och vill dela med sig?:)

Det är korrekt, man skiljer på högtemperatursystem och lågtemperatursystem. Det behöver dock inte innebära elementbyten, jag vet flera stycken som ersatt oljepannor med värmepump och det fungerar bra. Det där är en rörkrökare/värmeinstallatör bättre på att avgöra på plats.

Bergvärmen är en dyr installation, men visst, det är bekvämt. Det är ett lågtemperatursystem även det.

Det finns luft-vattenpumpar med flera ingångar, så kan du koppla på pelletsvärme och solfångare till exempel, så slipper du elda pellets på sommaren tex.

Jag har nyss sett en konvertering från olja till luft-vatten i ett hus som är nästan 200 kvm stort, och det fungerar mycket bra. Luft-vatten betalar av sig snabbare än en bergvärmepump. Idag är dessa pumpar så bra att de faktiskt kan konkurrera riktigt bra med bergvärmen.

Jag vill dock peka med fingret lite och säga "renovera först-sen byt värmekälla", det finns många som gör tvärtom och det kan bli helt fel. Man måste först se till att huskroppen mår bra, att man minskat värmebehovet innan man tillför värme.

Det finns många husägare där ute som sitter med överdimensionerade värmekällor, med trasiga pumpar som följd. Så även om olja är det sämsta ur ekonomisk och miljömässig synpunkt, stå ut med det tills huset är renoverat. Det är så mycket enklare att dimensionera värmesystemet rätt då, och var noga med att ge entreprenören helt sanningsenliga siffror på förbrukningar m.m, det finns de husägare som "tar i" när de uppger sina förbrukningar, vilket kan få förödande konsekvenser vid dimensioneringen av pump.

Jag tipsar också om att ringa din lokala klimat- och energirådgivare, kontaktuppgifter finns på energimyndigheten.se så kan du få hjälp och råd. Vi sitter inne på massa information, kontakter och annat matnyttigt.

Senast ändrad:

Pellets ar dyrt men bekvamt ;) en pall kostar runt 2000kr och blir det riktigt kallt sa gar man snabbt igenom den (antar jag med tanke pa hur varmt det ar ute nu och vi gor av med en 6-7 pasar/vecka for att kunna halla huset (100kvm) pa 18 grader). Daremot behover man inte gora sa mycket, gor rent pannan en gang i veckan och fyller upp "bingen" sen star det och gar (ingangen till varat pannrum ligger utanfor huset, sa vedeldning skulle vara riktigt irriterande nar det blir kallt och isigt).

Vi haller dock pa och renoverar badrum nu, sedan blir det koket pa en gang efterat -> omvardering av huset efter det for att ta nytt lan sa vi kan tillaggsisolera + ny fasad och byta isolering pa vinden och forhoppningsvis lagga nytt tak nasta sommar. Tre-glas fonster har vi redan sa vet inte riktigt vad mer man kan gora innan det ar ioslerat klart. Sen byter vi varmekalla.

Kan tyvarr int ehajlpa mer an sa med forbrukningskostnader da vi har enskilt vatten och avlopp (fast just nu ar ju avloppet typ gratis/ torrdass kostar inte mycket mer an en pase torv nu och da :D)

Nja, pellets lockar ju inte alls om jag ska vara ärlig :p.

Det finns ju iof kakelugnar i detta hus. Så de kanske kan bidra med lite värme, men 18 grader, huuuu, det skulle jag inte klara va :crazy:. Måste nog ha iaf 21 grader.

Då mkt hellre luft/vattenpump. Och som Shenzi sa, om man slipper byta ut element, så betalar det sig snabbt. :) Ska så klart kolla närmre på detta om jag sa köpa huset. Jag vet iaf att det måste bytas förr eller senare, så det är ju ingen överraskning och jag vill ändå räkna in det i beräkningen.

Så spännande. Ska följa din väg till ditt drömhus, håller tummar och tår. :)

kakelugnar ar ju superbra, sarskilt om man kan fa tag pa ved billigt :)

Vi har hittat spar efter kakelugnar i varat hus, det ar sa man blir sur pa den som renoverade sonder huset pa 70-talet! vedspis ska vi iaf satta tillbaka i koket tankte vi nar vi renoverar dar.

Senast ändrad:

kakelugnar ar ju superbra, sarskilt om man kan fa tag pa ved gratis :)

Vi har hittat spar efter kakelugnar i varat hus, det ar sa man blir sur pa den som renoverade sonder huset pa 70-talet! vedspis ska vi iaf satta tillbaka i koket tankte vi nar vi renoverar dar.

Det är lite så jag känner, de hus som är fixade, är sönderrenoverade eller gjort så slarvigt så det inte blir fint eller bör göras om :crazy:.

Detta huset verkar vara "bevarat". Men vet inte vad och när det är renoverat.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar