Kan jag göra såhär?

M

mikaa

Har ett stall med x antal boxar. Har mina hästar och en inhyrd häst i en box.
Nu är det såhär att jag har bestämt mig för att köpa ytterligare en häst...och behöver alltså nu den uthyrda boxen. Har inte ekonomin för att bygga till ytterligare en box när jag redan "har en"

Har jättesvårt för att berätta detta, måste ta det nu i dagarna, då jag har en personlig relation med hyresgästen.

Tänker ju inte bara "kasta ut dem" utan de får ta den tid det ta för dem att hitta en ny plats såklart.

Det är andra omständigheter som gör att även om jag inte behövt boxen själv nog skulle velat "ha ut" hästen.
Jag och hästen funkar inte alls ihop, och jag måste ju hanskas dagligen med honom, vilket är jobbigt för mig.
Hästen är otrevlig, har sprungit över mig och min medryttare likaså , bits och hotar då han hanteras.

Kan jag bara be dem flytta såhär? har inget kontrakt el liknande...
Och hur säger jag det på "ett bra" sätt utan att det blir tjafs?

Sv: Kan jag göra såhär?

Det är aldrig lätt att säga det men eftersom det är ditt stall så bestämmer ju du vilken häst som får vara där.

Och ska du nu köpa ytterligare en till så är det ju en självklarhet att den andra måste flytta.

Men du kanske ska säga det i tid så att den andra hyresgästen har tid att leta efter annan boxplats.

Lycka till med den nya pållen!! :banana:

Jo jag tänkte ju så att de behöver inte stressa sig iväg...jag låter dem självklart stå kvar till de hittat ny plats :)

Men jag känner mig så elak på något konstigt vis:(

Du får väl säga som du känner:

"Det här är jättejobbigt att berätta, men jag kommer att ta hem en häst till och behöver boxen du har. Det känns skitjobbigt att berätta, för jag trivs verkligen med att ha dig som inackordering"

Nu vet jag inte hur det har fungerat i erat stall eller hur länge som boxen varit uthyrd. Men beroende på hur det har sett ut så kan det finnas risk för att hyresgästen fått besittningsskydd och inte kan sägas upp. Så undersök det ordentligt med någon som kan hyreslagstiftningen så att du inte inte råkar illa ut. Speciellt om det är en hyresgäst som du inte drar riktigt jämt med. Om hyresgästen kan lagstiftningen så kan det gå riktigt illa.

det finns ju inget kontrakt. Det måste väl betyda att det bara är att kicka ut när man vill?

Inget kontrakt, men säkert en muntlig överenskommelse.

Det är sällan så enkelt som att "kicka ut" hur som helst.

Hästen har stått här i snart 2 år..

Vi har ingen muntlig överenskommelse ang uppsägning överhuvudtaget :/

Får se hur det går... Tycker ändå det borde vara rätt lugnt i och med att jag inte säger "ut inom en månad" utan flytta då de hittat en annan stallplats som passar dem.

Sen då jag tänker på hästens hemska beteende som byggts på allt eftersom så borde jag ( tycker jag alltså, har ingen aning om hur det ligger till juridiskt sett ) kunna "vräka" dem. Då jag och andra i omgivingen rent ut sagt är rädda för den.

Hoppas bara på att slippa tjafs =(

Hade jag varit i din sits så hade jag nog varit ärlig och sagt att jag behöver boxen då jag har tänkt att skaffa mig en till häst plus att kemin inte stämmer in mellan hennes häst och mig.. Men självklart på ett trevligt och vänligt sätt. Och eftersom att hästen hade stått hos dig i 2 år så borde det inte vara någon överaskning för ägaren att ni inte går ihop..
Som hyresgäst får man nästan räkna med detta eller iaf ha det i åtanke att man blir uppsagd om ägaren till stallet vill ha den "sista" boxen själv. Men jag kan förstå att det är en knivig sits..

Inget kontrakt, men säkert en muntlig överenskommelse.

Det är sällan så enkelt som att "kicka ut" hur som helst.

man bestämmer väl ändå själv över sitt eget stall? Finns det inget kontrakt så borde det var lätt. men man kan ju ge tex en månads eller längre uppsägningstid för att vara snäll.

har man därimot skriftligt kontrakt så är det nog svårare.

ts: jag hade sagt som det är att du behöver boxen själv.

Senast ändrad:

Du kan ju hjälpa hyresgästen genom att hålla ett öga öppet efter lediga stallplatser på andra ställen. Det jobbigaste med att flytta tycker jag är att hitta ett nytt ställe som man kan trivas på, inte själva flytten per se.

Jag skulle nog ändå råda dig att sätta en deadline. Finns det ingen tidsaspekt alls så riskerar du att hyresgästen drar sig för att leta ny plats och du blir begränsad i införskaffandet av ny häst. Erbjud dig gärna att hjälpa till och leta en ny plats, så vet du också att det händer något.

Lycka till!

//Cinnamon

man bestämmer väl ändå själv över sitt eget stall? Finns det inget kontrakt så borde det var lätt.

Nej, inte om det finns en muntlig överenskommelse med inackorderingen, då har man ett avtal som är precis lika giltigt som ett skrivet sådant.

Om jag var du skulle jag bara säga att "jag behöver boxen" och skippa det där med att du inte trivs med hästen.
Att du behöver boxen är ju inget konstigt, och du kan väl säga att de får tre månader på sig och om de behöver mer sedan så kan ni ju diskutera det. Kanske de hittat en plats som inte blir ledig förrän xx datum, då kanske de kan få stanna lite längre.

Att dra in hästens beteende känns bara onödigt, de kommer säkert bli defensiva då, blir en massa "känslo-diskussioner" om att varför du inte sagt ifrån tidigare ifs osv.

Du har ett fullt legitimt och icke känsloladdat skäl att säga upp dem, använd det så tror jag det hela blir smidigare för allihop.

Nej, inte om det finns en muntlig överenskommelse med inackorderingen, då har man ett avtal som är precis lika giltigt som ett skrivet sådant.

Du kan ju inte veta exakt vad de har kommit överrens om, eller hur?
Har hon bara sagt tex: Klart du får ha din häst här. Men verken sagt hur länge eller hur lång uppsägningstid då så finns det ju inget direkt avtal.

Finns inga direkta avtal kan det vara lagen som gäller, och i värsta fall nio månaders uppsägningstid. Det är inte alltid bättre och lättare att slippa ur UTAN avtal.

Det finns alldeles säkert ett avtal/överenskommelse om att hästägaren får hyra in sig, hon har väl inte bara flyttat in på eget bevåg? Finns det ingen avtalad uppsägningstid är det lagen som gäller om man inte kan komma fram till en egen lösning sinsemellan.

Tack och lov är det inte så lätt att kasta ut varesig folk eller hästar som du vill få det till.

Hur det är rent lagmässigt vet jag inte, men jag skulle (precis som skuggi föreslog) bara säga att jag är på väg att köpa en till häst och behöver boxen. Annars så kan det låta som att köpa en till häst är ett svepskäl för att få bort hyresgästen för att man inte tycker om dennes häst. Sedan skulle jag ge hyresgästen (iaf) tre månader på sig, erbjuda mig att hjälpa till att leta efter en annan stallplats, och, erbjuda att hittar hon/han en stallplats så behöver hon/han bara betala hyra så länge de står kvar i stallet. Det skulle nog kännas surt annars för hyresgästen att behöva betala dubbla stallhyror när man har blivit uppsagd.

Hoppas att det går bra för dig och att du och din hyresgäst kan skiljas som vänner!

/Sara

Kanske det men jag tvivlar på att hyresgästen VILL vara kvar om ts förklarar att hon behöver SIN box till SIN nya häst. Hon kan ju inte känna sig speciellt välkommen längre....

Hur lagen ser ut därimot vet jag inte och har väl inte tänkt uppdatera mig förren den dagen jag bor på egen gård och ev. hyr ut.

Så egentligen har jag inget vettigt att säga i denna fråga:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 213
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 025
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 909
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka