Kan jag göra så här?

lovehorses

Trådstartare
HUr skulle ni göra???

Har ett 4 årigt varmblod som jag red in för ett år sedan. Allt har flyttit på bra förutom att hon är nervös och rädd för allt, hon litar inte fullt på människan, hon glömmer bort människan när hon blir rädd.
Hon var det sen hon kom.
Sitter nu och funderar på om man sku ha henne att stå över vintern ex för att få växa till sig och smälta lite. Hon har inte haft några längre ledigheter, högst en vecka nu och då sen hon kom till mig.
Sen starta upp henne igen och se vad det blir....

Det stora problemet är att jag har blivit så "nervös" när jag ska greja med henne vis svåra situationer, ex bilar eller stillastående släp m.m. Att det förstör arbetet lite, jag kan inta slappna av ordentligt.
Har nu hittat ett trafiksäkert varmblod som skulle ut på foder 1 år åtminstånde. Kanske jag skulle jobba upp min självkänsla på det viset. Hitta det roliga med att rida ut och inte vara nervös över allt.
(jag vill inte höra några kommentarer om horsemanship, tänker inte svara på dem, vi tränar det för fullt)

Tack sam för svar!

Sv: Kan jag göra så här?

Tycker det låter vettigt som du sa, att ställa henne över vintern. Hon är ju trotts allt bara 4 år. :)

Helt OT, vad har du för häst på g?:laugh:

Ja det låter bra tycker jag.
Ägna vintern åt att umgås med henne och lära känna henne ordentligt.
Bygg upp ett band mellan er och jobba sedan med dem situationer där hon blir rädd.

Jag tycker inte du ska låta henne stå över vintern! då blir hon bara värre! Du behöver rida mycket och långt med henne, gärna på platser hon aldrig varit på innan! Det hade varit jättebra om du hade någon som kunde rida före med en lungn häst som sällan blir rädd. Jag vet precis vad du snackar om, jag har två varmblod, den ena är hur lungn som hälst och den andra blir rädd bara om ett löv faller från ett träd (en femåring). Men jag gjorde bara precis som jag sa här ovan. Jag red långt och väldigt ofta, nästan två ggr per dag, i bara skritt! För travar eller galopperar man blir hästen bara mer nervös och strässad. Så när jag red honom så lät jag den andra ridas före, och blev han rädd för något, så såg han att det igentligen ej var faligt eftersom den andra gick förbi det. Därför började han lita jätte mycket på det andra varmblodet, och gick efter det hela tiden (som sedan blev ett litet problem eftersom han ej kunde ridas ut själv då) men det problemet löste jag genom att då och då låta han gå först istället, och tillslut kan han nu ridas ut själv och är inte rädd för något. :) Så om du rider henne ofta, bygger du också upp ditt självförtroende för att rida henne och ni kan båda bli säkra och börja lita på varandra.

Ja, men jag tycker ändå inte att du ska låta den stå över hela vintern! Tro mig, då blir det bara värre. Jag menar då kan du ju istället låta den vila på helgerna eller nåt sånt!

Har du någon som helst unghästvana??

Alla hästar jag har/har haft har vilat i perioder och ALLA har fungerat bättre efter vila, de hinner smälta vad de lärt sig osv. Även min 12-års valack får viloperioder och ridningen går alltid minst lika bra efter vilan som innan. En unghäst som dessutom växer kan verkligen behöva det, både psykiskt och fysiskt.

Lite OT men, jag har ett 8-årigt sto som jag nyss börjat utbilda inom ridningen. Innan har hon bara varit skogsriden och tränad för trav. Hon har varit hos mig i snart 3 månader. Jag tänkte låta henne få lite vintervila för att smälta det hon lär sig hos mig. Jag undrar hur lång tid som kan vara rimligt att låta henne vila?

Det är en vuxen häst. Jag hade ställt av i två veckor (glöm inte minska kraftfodret!) och sedan ridit varannan dag i några veckor och bara repeterat det som ni redan har tränat på. Därefter kanske någon kortare vila igen.

Okej. Hon äter inget kraftfoder, bara lucern.
Vi rider dressyr och hoppar 1 gång/veckan, mest lösgörande och sånt som ska vara avslappnande för henne.
Detdär att rida varannan dag.. vi skrittar väldigt mycket ute i skog och mark på lång tygel, är det ett alternativ att skritta henne på lång tygel ist för att vila varannan dag? Vi har mycket små hagar.
Dendär kortare vilan du pratar om, hur strax därefter pratar vi om?
Tack för ditt svar. :)

Senast ändrad:

Har man tråkiga hagar kan man ju alltid skritta ut på lång tygel eller gå en promenad istället för hel vila. Det viktigaste är att huvudet får vila och att man inte anstränger musklerna på samma sätt hela tiden.

en eller två veckor till hade jag provat. Dvs vila två veckor (skritt på lång tygel el promenader) rida varannan dag två veckor - en månad och därefter en veckas vila igen. Jag tycker att man känner rätt bra när hästen är "mogen" efter vilan. Och mina brukar bli positiva, mjuka, smidiga och det som knackade innan vilan brukar funka bättre...

Okej. Men det du kallar "vila", där kan jag alltså skritta ut på lång tygel utan att det "stör" något i vilan?

Jo jag har själv erfarenhet av att en långtidsvila är bra, det var av slumpen det kom för mig. Min valack blev halt och stående 1 månad, efter det gick han hur bra som helst. Allt han lärt sig hade liksom fått lägga sig. :)

det låter vettigt ;) Du kan ju under vintern bara jobba på att lära känna henne bättre så ni blir säkrare tillsammans.

Trevligt med så många svar och funderingar.:laugh:
Jag har funderat nu hur jag ska lägga upp allt, tror jag.
Hon ska få vila till årsskiftet till att börjas med, men jag ska börja köra lite mera horsemanship på henne, och träna henne mer från marken.
Samtidigt som jag gör det ska jag rida andra hästar så att jag får upp självförtroende mer.

se hur det går!

Du kanske kan träna på en (1) läskig sak ganska intensivt innan du ger henne vila. T.ex. om hon är rädd för att åka transport, öva på det och att åka till nåt nytt ställe flera gånger, istället för att allt farligt ska tas på samma gång. Behöver ju inte rida alls då, men träna henne mentalt och sen ställa av helt och låta henne vara.
En tanke..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat