Kan inte kliva upp på morgonen

Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Vid den här tiden på året börjar d-vitaminbristen att visa sig och det ger framförallt trötthet. Man kan visserligen ha brist året runt om man vistas lite eller inget alls i solen på sommarhalvåret eller om man har mycket mörkt skinn. Då får kroppen aldrig någon chans att bygga upp d-vitaminförrådet utan man måste tillföra d-vitamin utifrån i tablettform för att må bra.

Nja... om du redan börjar få låga nivåer av d-vitamin har du nog lite brist i vanliga fall. De flesta fyller på tillräckligt under sommaren för att det ska räcka över större delen av vintern. Jobbar delvis med detta och i provsvar ser man sällan låga värden förrän framåt våren, om man fått adekvat påfyllning under sommaren och äter normal kost.
Men ska erkänna att jag också äter d-vitamintilskott under vintern:p. Är ofarligt så länge man inte äter enorma mängder eller har något fel i kalkomsättningen, så det är bara att prova.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag har fått för mig att det hänger samman med viktminskning. D-vitamin är väl fettlösligt? Under sommarhalvåret lagrade stenåldersmänniskan upp sig på fett och D-vitamin. På vinterhalvåret var det mörkt och man svalt -> D-vitaminet frigjordes ur fettreserverna.

Men jag vet inte om det stämmer :-)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Har jag aldrig tänkt på, men det kan ju vara en teori. Håller fortfarande på att utbilda mig i området så kan inte allt än. Har en kollega som forskar om d-vitamin och har hans nyutkomna bok som ska läsas när det hinns med...
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag är precis likadan! Jag har helt enkelt löst det som så att jag extremt sällan jobbar så att jag måste upp så tidigt på morgonen. Visst, det kan hända enstaka gånger men jag hade aldrig klarar ett måndag-fredag jobb med dessa tider. Då hade jag förmodligen brutit samman totalt.

Om detta är omöjligt för dig så håller jag med om att du nog borde försöka sluta snooza för att få längre tid med ostörd sömn (även om jag vet att det känns skönt i stunden att få somna om!)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Tack för alla svar! Har inte haft dator i helgen men jag har läst varenda inlägg och tagit åt mig av alla tips.

Jag bestämde mig för att prioritera om mina mornar lite och sänka kraven. Så jag mixade lite tips från er andra och förändrar följande:

-Köpte en timer som gör att min sänglampa (stark) går igång en timma innan jag ska upp (när jag får råd får det bli en dagsljuslampa)
-Gör i ordning två mackor att ta med på jobbet kvällen innan.
-Ställer klockan på 6.45 istället för 6.15
-Byter alarmsignal typ varje kväll, då blir man lite chockad när man vaknar
-Laddat ner en app så att jag måste lösa en avancerad matteuppgift för att för klockan att sluta.

Så igår kväll när jag gick och la mig var jag riktigt peppad om att förbättra mina vanor!

Vad hände imorse då....Jo. Klockan ringde kvar i sju. Jag löste matteproblemet och stängde av klockan och tänkte: nu ska jag inte snooza. Så jag stängde av klockan. Och skulle bara krypa över pojkvännen och gå upp. SOmnar på vägen och vaknar fem i halv åtta. Hade fem minuter på mig att ta mig till hundvakten...:banghead::banghead::nailbiting::mad:

Ett hopplöst karaktärslöst fall?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag vet inte om det är till någon tröst, men jag kan lätt se mig själv i exakt samma situation.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jo faktiskt är det en tröst att höra andra i samma situation! Det känns bättre att veta att jag inte är ensam i världen att kämpa mot mörker och trötthet. Plus att det känns som att då BORDE ju någon dyka upp som har löst detta problem och har en patenterad lösning för så här kan jag ju inte fortsätta:nailbiting:
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Utan istället somna om för gott och vakna framåt lunch?

Före snoozningens tid, hade jag typ tre väckarklockor som ringde i tur och ordning.

Precis! Man ska helst inte snooza. Men där är problemet. För jag besitter inte självdiciplinen/IQ:t/viljan/förmågan att inte snooza. Och då är alltså alternativet att jag inte vaknar alls föränn det varit ljust i några timmar.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Min viktigaste dellösning på problemet är faktiskt att jag har sett till att skaffa mig ett jobb som inte kräver närvaro tidigt på morgonen.

Under min tid i sjukvården, då jag började kl 7, var jag ett kroniskt vrak.

Nackdelen med de friare arbetstider jag har nu, är istället att det tar en himla tid innan jag kommer igång på morgonen, även efter att jag har masat mig upp ur sängen.

Men totalt sett föredrar jag trots allt det.

Jag ser nog morgontröttheten som en egenskap jag inte kan bli av med, och det är en dålig egenskap, nästan som något slags handikapp, och så försöker jag styra livet på ett sådant sätt att morgontröttheten stör så lite som möjligt.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

*kl*

Jag upptäckte en ny grej imorse. Varje blinkning blir en ny insomning. Att vända mig i sängen för att sätta mig på kanten kan ta ½-1 h och jag har länge funderat över detta, men imorse insåg jag att jag somnade om för varje blinkning och sov 10-15 min. Vad kan man göra åt detta?

Nu sitter jag på jobbet sedan 2½ h, fortfarande lika trött trots två baljor kaffe. Hjärnan gör nästan ont och kroppen värker. Ska det vara såhär? :cry:

ch-getting-up-early.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Precis! Man ska helst inte snooza. Men där är problemet. För jag besitter inte självdiciplinen/IQ:t/viljan/förmågan att inte snooza. Och då är alltså alternativet att jag inte vaknar alls föränn det varit ljust i några timmar.

Ja "dom" säger ju att man inte ska snooza, men jag mår aldrig så dåligt som dom dagar jag kastat mig upp utan att snooza (då är jag inte människa förrän tidigast 2 timmar senare).

Om jag får snooza i minst en halvtimme i ett uttänkt program så är jag på mycket bättre humör hela dagen.

Mitt "snooze-program" ser ut såhär:
06.56 Vibration enbart, utan snooze
07.00 Extreme Alarmclock första larm, kräver 1 mattetal
07.00-07.20 snoozingar med ökande mattetal
07.20 slår av ex-clock och slår igång dagsljuslampan som står på nattduksbordet
07.30 vanlig ringsignal (såklart med snooze aktiverat av säkerhetsskäl)
om jag inte tar mig upp här, så har jag dessutom
07.45 reservalarm

Utan det här har det hänt åtskilliga gånger att jag slår av alarmet i sömnen och blir 4 timmar för sen till jobbet. Oavsett när jag gått och lagt mig.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Nackdelen med de friare arbetstider jag har nu, är istället att det tar en himla tid innan jag kommer igång på morgonen, även efter att jag har masat mig upp ur sängen.
Tack för den insikten, då finns det alltså fler än mig som är likadana i det fallet.

Jag har genom åren fått mycket skit för att jag är morgontrött och svårstartad men det är av människor som är mer än lovligt korkade, det hänger ihop så att vi som är nattugglor är smartare och löser dom andras problem när dom ligger på söta örat och sover, själv kan dom inte lösa dom problem vi löser och bara för att hävda sig så tar dom till alla tricks dom kan bara för att nedvärdera oss smartare och där kommer klyschan "jag var iallafall uppe vid 5 men du kommer ju aldrig upp innan middan, höhö" väl till pass.

Sluta skäms över att ni är nattugglor, ni är smartare än genomsnittet. :)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Tack för den insikten, då finns det alltså fler än mig som är likadana i det fallet.

Jag har genom åren fått mycket skit för att jag är morgontrött och svårstartad men det är av människor som är mer än lovligt korkade, det hänger ihop så att vi som är nattugglor är smartare och löser dom andras problem när dom ligger på söta örat och sover, själv kan dom inte lösa dom problem vi löser och bara för att hävda sig så tar dom till alla tricks dom kan bara för att nedvärdera oss smartare och där kommer klyschan "jag var iallafall uppe vid 5 men du kommer ju aldrig upp innan middan, höhö" väl till pass.

Sluta skäms över att ni är nattugglor, ni är smartare än genomsnittet. :)
Då är jag definitivt undantaget som bekräftar regeln! Jag är nattuggla och dummare än genomsnittet ;)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Min viktigaste dellösning på problemet är faktiskt att jag har sett till att skaffa mig ett jobb som inte kräver närvaro tidigt på morgonen.

Under min tid i sjukvården, då jag började kl 7, var jag ett kroniskt vrak.

Nackdelen med de friare arbetstider jag har nu, är istället att det tar en himla tid innan jag kommer igång på morgonen, även efter att jag har masat mig upp ur sängen.

Men totalt sett föredrar jag trots allt det.

Jag ser nog morgontröttheten som en egenskap jag inte kan bli av med, och det är en dålig egenskap, nästan som något slags handikapp, och så försöker jag styra livet på ett sådant sätt att morgontröttheten stör så lite som möjligt.

Hur löste du det med småbarn?

Jag var barnledig fredag kväll till lördag eftermiddag och sov således till 12.25 då jag var tvungen att kliva upp eftersom jag skulle till mamma. Men med barnen hemma är jag glad om jag får sova till halv 7 :arghh:

Jag minns hur det var med bebis i huset också! Mina barn har alltid sovit mycket på nätterna, så ock systerdottern. Men de vaknade ofta olika tider så jag fick ju kliva upp många gånger ändå. Vissa perioder har jag sovit i soffan med barnvagnen bredvid mig bara att sträcka ut ett ben och gunga den så jag i alla fall kunde slumra lite under nätterna :o
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Min son var morgontrött redan som bebis. Det har varit en kamp att få honom ur sängen hela hans liv, sedan spädbarnstiden. Lösningen var redan då att i möjligaste mån börja så sent som möjligt, men skolan slog ju sönder friden fullständigt med sina absurt tidiga tider. Det var en pärs!
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Min son var morgontrött redan som bebis. Det har varit en kamp att få honom ur sängen hela hans liv, sedan spädbarnstiden. Lösningen var redan då att i möjligaste mån börja så sent som möjligt, men skolan slog ju sönder friden fullständigt med sina absurt tidiga tider. Det var en pärs!

Förlåt, kom på nu att du skrev det tidigare i ett inlägg. Minne som en guldfisk :o

Ja fy för skolan säger jag bara! Jag är så trött på att de ska börja tidigt. I deras förra skola började de kl 07.50, men i denna väntar de till kl 08.00 åtminstone...

Och ändå så väntar ju mig nåt jobb som medicinsk sekreterare och där är ju också tidiga morgnar. Livet är hårt för Nattugglorna :D
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Nja... om du redan börjar få låga nivåer av d-vitamin har du nog lite brist i vanliga fall. De flesta fyller på tillräckligt under sommaren för att det ska räcka över större delen av vintern. Jobbar delvis med detta och i provsvar ser man sällan låga värden förrän framåt våren, om man fått adekvat påfyllning under sommaren och äter normal kost.
Men ska erkänna att jag också äter d-vitamintilskott under vintern:p. Är ofarligt så länge man inte äter enorma mängder eller har något fel i kalkomsättningen, så det är bara att prova.

Mycket möjligt att det är så :) Jag vidarebefordrar bara vad jag har läst i en undersökningar om d-vitamin. Där hade man sett tydligt att årstidsbunden trötthet och depression ofta berodde på just d-vitaminbrist. Tyvärr har jag inte sparat länken och jag hittar den inte igen.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Drick vatten innan du lägger dig? Indianerna gjorde så om de behövde gå upp tidigt har jag hört. På mig funkar det toppen. Vill inte alls gå upp när klockan ringer men jag är så kissnödig att jag måste stappla mig upp.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Ang arbetstider så är jag lärare och tyvärr kan man inte göra så mycket åt arbetstiderna då:(

Men glada nyheter! Imorse kors i taket fungerade allt enligt mina planer. Jag kom upp klockan 6.45 pch gjorde allt jag behövde fast med sänkta krav! Detta trots att jag hade en pojkvän som terroriserade mig och tyckte: koooom och lägg dig en stund med mig:eek:

Jag snoozade en gång bara! Det som jag känner hjälper allra mest just nu är att ha lampan på timer och vakna till ljus.

Jag springer runt och är hög av glädje och pigghet idag!:D
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 226
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp