Kan inte kliva upp på morgonen

Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Alltså när jag läser vad ni skriver fattar jag inte hur det kan vara så svårt! Men det är så sjukt svårt! Jag blir som en fisk med IQ 12 på vintern när jag är trött.:banghead:

Så här har det varit varje vinter de senaste typ 5 åren.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag har rannsakat mig själv:

Jag älskar mitt jobb.
Jag har aldrig i mitt liv varit så "ostressad" som nu
Jag försöker att inte sova mindre än 8h och aldrig mer än 9h.
Jag motionerar.
Äter vitaminer, inkl D-vitamin.
Jag trivs med mig själv och mitt liv.


Ifjol var jag så desperat att jag satte en spotlight på timer som lös mig i ansiktet varje morgon...

Det borde inte vara så hopplöst!!
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Där är problemet....att när jag klivit upp och stängt av klockan så är jag typ halvsovande och kan inte resonera med mig själv. Så jag går liksom i sömnen och lägger mig igen och tänker typ "jaja jag kan väl sova en liiiten stund till"

Uppenbarligen finns det en marknad för väckarklockor som inte låter sig stängas av ifall man inte är klarvaken.

En väckarklocka som kräver att man löser något problem, t.ex. en Sudoku kankse vore en bra ide.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Kan du äta frukost på jobbet? I sådana fall kan du ju preppa frukost på kvällen, sova längre, ta med dig frukosten och äta på jobbet. Då sköter du dig själv lite bättre.;)

Har du provat wake up-lampa? Jag hatar dem, men vissa mår väldigt bra av att vakna långsamt till en lampa som gradvis lyser och låter starkare.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Åh vad jag känner igen detdär
Jag hade också riktigt svårt att gå upp på morgonen när det är bäcksvart ute
Det som har gjort det lättare för mig är att jag har 2 lampor, en i köket och en i vardagsrummet som går på timer, de tänds ungefär 5-10 minuter innan klockan ringer. På så vis vaknar jag inte till totalt mörker.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag har rannsakat mig själv:

Jag försöker att inte sova mindre än 8h och aldrig mer än 9h.

Kan det vara så att du faktiskt skulle behöva sova längre än 9 h någon gång i veckan (förslagsvis på helgen) för att se om det skulle bota en ev. sömnbrist. Själv får jag göra så ibland och då blir i alla fall början av veckan bättre på så sätt att jag är piggare på morgonen
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Kan det vara så att du faktiskt skulle behöva sova längre än 9 h någon gång i veckan (förslagsvis på helgen) för att se om det skulle bota en ev. sömnbrist. Själv får jag göra så ibland och då blir i alla fall början av veckan bättre på så sätt att jag är piggare på morgonen

Eller att det faktiskt är så att du behöver sova mindre än 8h?
I perioder är 7h/natt det absolut ultimata för mig, andra perioder är det 8h som gäller..

(Svaret är till TS, men med tanke på det Sar skrev, "svarade" jag så..)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag börjar kl 06 på morgnarna.
Klockan ringer kl 05, och då behöver jag gå upp för att hinna.

Jag har också IQ 3,5 den tiden på dagen. Jag KAN inte tänka och är absolut inte på nåt sätt vaken, men jag MÅSTE gå upp och FÅR inte gå tillbaks till sängen. Helt vidrigt trött är jag ibland. Ska tilläggas att jag är kvällspigg...

Jag gör så att jag lägger fram ALLT kvällen innan. Kläder som jag bara kan hoppa i, ställer fram brödrost och smörkniv, kaffekopp och osthyvel. Tveksamt om jag skulle hitta dem annars... Jag äter samma sak varje morgon, det är lite strunt samma VAD faktiskt eftersom jag inte är riktigt medveten om vad jag stoppar i mig ändå. :D Lunchlådan står färdig i kylen och en påse att stoppa den i hänger på ytterdörrens handtag. Svårare att glömma den då.

Lampor på timer har jag också precis som Rugge.
Jag brukar vakna till ungefär när jag är på väg ut till bilen, det blir ju kallt då. :D Men då har jag (på automatik och rutin) klätt mig, ätit frukost, borstat tänderna (förhoppningsvis med MIN tandborste, inte makens :D ), möjligen sminkat mig lite och plockat med mig lunchen. Nån hund har jag inte, så den parametern blir ju borträknad.

Men, utan att fixa allt dagen innan skulle det aldrig gå. Och jag blir tröttare om jag snoozar. Det går bara inte. Upp direkt bara.
(Ja, jag försöker byta till ett jobb där jag börjar lite senare. :D )
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Precis så tänkte jag också. Om man kommer upp och känner att man mår bra av, och tycker att det är mysigt, att sitta lite längre med frukost, etc så borde det väl vara motivation nog?

Det är det inte för mig, i alla fall. Jag är inte alls så rationell på morgonen.

Jag har väckarklockan några meter från sängen, går upp, hämtar klockan, och ligger och snoozar en god stund innan jag lyckas masa upp kroppen.

Jag har dock inte alls så mycket att fixa med på morgonen som TS, och jag har har oftast ingen bestämd tid då jag ska vara på jobbet.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Uppenbarligen finns det en marknad för väckarklockor som inte låter sig stängas av ifall man inte är klarvaken.

En väckarklocka som kräver att man löser något problem, t.ex. en Sudoku kankse vore en bra ide.

Jag tror det blir för jobbigt, så att man snarare gräver ner väckarklockan under kuddarna i soffan och går och lägger sig igen.

I övrigt håller jag med, en sådan marknad finns definitivt.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Åh vad jag känner igen mig!

Trots att jag käkar vitaminer, går och lägger mig i tid, äter bra, dricker sällan alkohol, får mycket ljus (jobbar utomhus) och bra med motion är vintern helt jäkla hopplös.
För mig hör det även ihop med min depression som alltid blir värre på vintern. Jag är sjukt sjukt trött PLUS att jag inte vill stiga upp för att jag är deprimerad.

Denna veckan har funkat bra, för att jag har övertalat min pojkvän att ge mig kaffe på sängen när han gör kaffe till sig. Jag behöver gå upp ca 7.30, så 7 väcker han mig med kaffe och drar från gardinerna. :love: Då kan jag sura i sängen en halvtimme (behöver riktigt dra mig själv upp till sittande läge, fruktansvärt!) och sedan känns det helt okej att gå upp faktiskt. Jag har oftast något sunkigt modemagasin vid sängen, så jag kan bläddra och kolla på bilder medan jag dricker kaffet. Om jag bara skulle sitta och göra ingenting skulle jag nog somna igen.

När jag bodde själv lagade jag frukost kvällen innan och satte allt i kylen, så allt jag behövde göra var att trycka igång vattenkokaren, och sedan kunde jag ha frukost i sängen och vakna undan för undan.

Nu har jag lyckats ordna ett jobb där jag börjar efter lunch, så alla aktiviteter jag måste göra på förmiddagen (plugga, sköta hästen etc) kan jag göra i min egen takt på mitt eget vis. När jag behöver gå upp, gå till jobbet och vara social redan på morgonen är det kört för mig.

Det var rätt bra när jag jobbade på en ridskola, då kunde jag mocka och klappa ponnyer och sura (utan smink) tills frukostrasten. Fast ny personal som inte kände mig kunde få sig rejäla utskällningar innan jag "blev människa" vid niotiden... :o

Kan tillägga; snooza funkar INTE för mig. Det blir bara värre.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag gör så att jag lägger fram ALLT kvällen innan. Kläder som jag bara kan hoppa i, ställer fram brödrost och smörkniv, kaffekopp och osthyvel. Tveksamt om jag skulle hitta dem annars...

När jag började 7.30 var jag tvungen att på kvällen innan lägga alla kläder i ordning i små högar på golvet. Trosorna närmast sängen, sedan understället, sedan t-shirt, sedan byxor, sedan.... :D
Mössa, vantar, nycklar etc upplagda i tydliga högar på hallbordet.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag är också en hopplös snoozare, men efter ca 10 min snooze lyckas jag bli nog medveten för att slå på min dagsljuslampa. Lägger mig på sidan med slutna ögon mot den. Tio minuter senare är jag vaken vare sig jag vill eller inte. Om jag inte jobbade så oregelbundna tider hade jag satt den på timer :).

Ett starkt tips är också att ladda ner appen Extreme Alarm Clock. Utan den hade jag inte tagit mig upp alls. Man måste alltså lösa ett matte-tal innan den snoozar, och ringer med kortare mellanrum och fler mattetal efter varje snooze.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Bra tips som jag vill spä på med ett ytterligare, byt ringsignal!

Jag har alltid vaknat smått stressad av klockradio, pipande, ringande och blippande klockor (den ringande slängde jag faktiskt i väggen så flisorna rök en av mina sämre mornar) :o men behöver jag bli väckt nu så är det en koskock som råmar och det ljudet är hittills det enda som inte stressar mig. :love:

Jag har en klocka som ringer sådär som gammaldagsklockor "RRRRRRRRRRRRRRRRRR! Då min förra, med samma ljud, gick sönder så funderade jag varför jag inte kunde ha en sån där normalt pipande grej, och köpte en sån...och kom till insikt - jag vaknar inte tillräckligt av en sån. En klocka som piper lite sakta stänger jag bara av och sover vidare.
Köpte alltså en ny med "RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR"-ljud och nu vaknar jag igen. Då det är mörkt behöver jag inte ens se klockan för att stänga den - jag sätter handen ovanför nattduksbordet och känner vibrationen av klockan i handen :eek:

Jag avskyr att vakna av väckarklocka, men det här är enda möjligheten.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Sen finns ju faran också att råka somna på sin post mitt i morgonmjölkningen om det är jättetidigt och natt enligt kroppen,,,,,,, :o

908520_10151408340677406_1723073462_n.jpg
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

:rofl:

Jag känner igen mig i många andra här. Min sambo väcker mig och ger mig en smörgås och morgonmedicin innan han åker till jobbet(utan morgonmedicinen skulle jag ha svårt att komma upp öht). Ibland somnar jag medan jag sitter och äter... :o Efter ungefär en timme ska medicinen verka och jag kliva upp men ibland är det lögn. Lyckligtvis har jag ett jobb med full flextid, så där är det inga problem men det är inte kul att sova bort halva dagen ändå.

I höstas hade jag en period då jag var extremt trött, värre än vanligt. Det visade sig att jag hade folatbrist och sedan jag började äta tillskott så är jag piggare igen.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Uppenbarligen finns det en marknad för väckarklockor som inte låter sig stängas av ifall man inte är klarvaken.

En väckarklocka som kräver att man löser något problem, t.ex. en Sudoku kankse vore en bra ide.

Jag hade en vedervärdig app i telefonen. Inte komplicerad alls... det var en sifferkombination på fem siffror som skulle knappas in (olika varje gång) men tryckte man fel så spelade musiken bara högre och högre tills man lyckats få det rätt. Effektivt men färjävligt stressande haha
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag är också en hopplös snoozare, men efter ca 10 min snooze lyckas jag bli nog medveten för att slå på min dagsljuslampa. Lägger mig på sidan med slutna ögon mot den. Tio minuter senare är jag vaken vare sig jag vill eller inte. Om jag inte jobbade så oregelbundna tider hade jag satt den på timer :).

Ett starkt tips är också att ladda ner appen Extreme Alarm Clock. Utan den hade jag inte tagit mig upp alls. Man måste alltså lösa ett matte-tal innan den snoozar, och ringer med kortare mellanrum och fler mattetal efter varje snooze.

Hade jag haft den appen hade jag mördat telefonen och slaktat den i småbitar också. :o

kl

Jag har nån melodi som påminner om en vaggvisa faktiskt. Söt, ganska gäll, annars hör jag inte den när jag ligger med fel öra upp (alltid med andra ord) och jag snoozar alltid. Vaknar jag själv och inte på en utsatt tid av en klocka så är jag rätt pigg, men annars drar jag mig från att gå upp. Det händer ofta att jag helt enkelt börjar dagen med att sitta på golvet en stund, för att inte inbjudas av sängen att sova vidare. Jag har en morgontrött hund. Hon stiger ALLTID upp EFTER mig, den jäkla slöfocken!!! :wtf: Men jag har en morgonpigg hundjävel också, som gärna sätter kall och våt nos i ansiktet på mig. Hon har lärt sig att mattes tjut betyder att hon är vaken och då är det dags att smita :D

I somras fick kroppen för sig nåt nytt. Att vakna när solen klev upp. Jag HATADE solen, för jag vill inte kliva upp kl 5 på morgonen! Och ofta var det svårt att somna om riktigt! Så jag har sett fram emot den här årstiden, mysigt och trevligt med ljus och mörkt och ...:)
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 226
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp