Kan inte kliva upp på morgonen

Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Jag ställer snoozen på 3 min bara, då hinner jag inte somna om riktigt mellan signalerna och efter ett par stycken så masar jag mig upp.
Sambon däremot hoppar upp ur sängen på första signalen, fattar inte hur han kan. På halloween sa han till mig när jag kom hasande ner för trappan att jag inte behövde klä ut mig den dagen, jag såg ju ut som en zombie i alla fall :meh:
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Det är det inte för mig, i alla fall. Jag är inte alls så rationell på morgonen.

Jag har väckarklockan några meter från sängen, går upp, hämtar klockan, och ligger och snoozar en god stund innan jag lyckas masa upp kroppen.

Jag har dock inte alls så mycket att fixa med på morgonen som TS, och jag har har oftast ingen bestämd tid då jag ska vara på jobbet.

Nej, jag har förstått att vi inte alla är morgonmänniskor. Jag är en sådan "galen" människa som stiger upp ca 2,5 timme innan jag börjar jobba, och ändå har jag bara ca 15 min resväg till jobbet. Men jag är alltså en sådan som tycker om att ha tid att göra allt jag måste (mestadels sköta om pållarna - släppa ut, fodra, mocka...) och också ha tid över att äta en (eller två;)) frukostar + surfa lite på internet. Jag sover ca 7-7,5 timmar/natt och mår prima på det för det mesta :)! Att snooza, och sedan stressa för att hinna, låter som rena tortyren för mig. Men, som sagt, vi är alla olika!
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Det som funkar för mig under vinterhalvåret är faktiskt en wake-up lamp. Under 30 min innan alarmet går igång så tänds lampan gradviss upp. Når full ljusstyrka lagom när alarmet går igång. Snoozar ett par gånger innan jag kravlar ur sängen, men är inte fullt så trött med wake-up lampan som utan.

Jag åker länsbuss till jobbet och har alltså en tid att passa på morgonen. Måste kliva upp senast 05:45 för att hinna med bussen. Försöker komma i säng vid 22-snåret, men ofta blir det senare och det är egentligen FÖR sent...

/Lizzie
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Wake up light!
Ställ den på tiden du vill vakna. Den kommer börja tändas en stund innan och successivt bli ljusare och ljusare. När det är dags har du fullt ljus i rummet och klockan ringer. Du bör då ha gått upp så pass mycket i vakenhet att det blir lättare att gå upp :-)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Det är rena tortyren.

Men vad är alternativet?

Det är väl inte bättre att jag missar allt och sover hela förmiddagen?

Precis det jag säger, att för mig skulle det bara vara tortyr att somna om 10 minuter i taget i stället för att stiga upp första gången väckarklockan ringer. Även om jag älskar att ha mycket tid på morgonen så betyder det ju inte att jag vaknar av väckarklockan med ett: "YEAH!" och flyger ur sängen... ;) Speciellt vid denna tiden på året - kallt och mörkt - är det ju inte precis TREVLIGT helt generellt att kliva ur sängen.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Gud vad jag känner igen mig. De senaste fem åren eller så har jag gaaalet svårt att vakna. Jag snoozar minst fem ggr innan jag vaknar på riktigt. Det är som att jag är hjärndöd före kl 7. Var aldrig sån när jag var yngre.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Nej, men det tycks ju vara möjligt för dig.

Det är det inte för mig. Och inte för TS.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Tips från världens tröttaste:

  • Snooza inte. Hur svårt det än är, ställ dig upp och förbjud dig att lägga dig.
  • Köp en Wake up light. Fantastisk uppfinning.
  • Alternativt, ha en timer på en lampa nära sängen som tänds 30 min innan alarmet
  • Ät D-vitamin
  • Återigen, snooza INTE. Det gör dig ännu tröttare och det blir en ond cirkel
  • Om du absolut MÅSTE snooza, sätt snoozen på 3 minuter. Har du snoozat 6 gånger känns det som att du snoozat superlänge när det i själva verket är 18 min. Jag känner iaf ingen skillnad om snoozen är på 3 eller 10 min.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Där är problemet....att när jag klivit upp och stängt av klockan så är jag typ halvsovande och kan inte resonera med mig själv. Så jag går liksom i sömnen och lägger mig igen och tänker typ "jaja jag kan väl sova en liiiten stund till"

Precis sådan är jag också. Jag har ingen viljestyrka på morgonen, så råd i stil med att inte snooza, inte gå tillbaka till sängen om man har väckarklockan en bit bort m m är helt värdelösa för min del. :meh:
Gillar mitt jobb, är inte deprimerad, är sån ändå. Och inte bara på vintern, även om det blir lite värre så här års. Har försökt sova fler timmar och det hjälper litegrann, men inte tillräckligt för att jag ska vilja lägga mig tidigare, sover ca 7 timmar och är inte trött under dagen när jag väl kommit upp.

Jag har en wake-up light som hjälper till en del. Tillåter mig, dvs planerar för, ca 30 min snooz. Dubbla väckarklockor med olika signaler och olika snooz-tid gör att jag inte somnar om ordentlig mellan och vaknar till mer och mer under denna halvtimme.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

KL

Som med allt annat handlar det om att lära sig att begränsa sig. Eller i varje fall ha kontroll över sig själv. Jag har också svårt för att kliva upp tidigare än absolut senast möjligt. ;) Jag har även svårt för att hejda mig själv när det handlar om exempelvis mat. Jag är impulsiv och bekväm av naturen. Jag ger in för vad "kroppen vill ha", men vet innerst inne att det är jag som mindfuckar mig själv. Om jag inte klarade av att begränsa mig skulle jag inte göra annat än äta och sova. Jag skulle vara jättefet och jättetrött. Och det vill jag ju inte vara. Att begränsa sig är lättare om man har en motivation till det. Det tar ett par veckor att ändra ett beteende och det krävs självdisciplin för att hålla fast vid det.

Men om jag har några konkreta tips? Nää. :D
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

*kl*

Jag är också hopplöst morgontrött och känner igen mig exakt i TS morgonrationalisering... Det som får upp mig är att tänka "snart får jag gå och lägga mig igen, ska bara ta mig genom dagen". Behöver också verkligen få sova riktigt länge ibland.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Tips från världens tröttaste:

  • Snooza inte. Hur svårt det än är, ställ dig upp och förbjud dig att lägga dig.
  • Köp en Wake up light. Fantastisk uppfinning.
  • Alternativt, ha en timer på en lampa nära sängen som tänds 30 min innan alarmet
  • Ät D-vitamin
  • Återigen, snooza INTE. Det gör dig ännu tröttare och det blir en ond cirkel
  • Om du absolut MÅSTE snooza, sätt snoozen på 3 minuter. Har du snoozat 6 gånger känns det som att du snoozat superlänge när det i själva verket är 18 min. Jag känner iaf ingen skillnad om snoozen är på 3 eller 10 min.

Den här sömnforskaren håller med dig. Snoozandet förstör din sömn och gör dig alltså bara ännu tröttare.

Jag snoozar aldrig. Har alltid uppfattat snoozen som mamma under min uppväxt. Då hade jag ett helvete med att komma upp på morgonen för jag visste att jag riskfritt kunde somna om hur många gånger som helst, hon kom med jämna mellanrum in och väckte mig. Det gjorde mig bara tröttare.

Att varken låta mamma eller snoozen ta ansvar för att få upp mig är klart bättre. När klockan ringt tänder jag en lampa och sedan är jag uppe inom tio minuter.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

redan sagt men sätt en lampa på timer i rummet och tänder kanske 1 h innan klockan ringer, då är din kropp mer med på noterna.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Uppenbarligen finns det en marknad för väckarklockor som inte låter sig stängas av ifall man inte är klarvaken.

En väckarklocka som kräver att man löser något problem, t.ex. en Sudoku kankse vore en bra ide.

Sambon har en sådan, man ska räkna ut ett mattetal. Den har använts en gång....
Han snoozar en timme varje morgon. Som tur är går jag upp ovan honom nästan jämt. De få gånger han ska upp innan mig får han ha larmet under sitt täcke.
Jag avskyr snooze.Det är som att dra ut på tortyren.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Tips från världens tröttaste:

  • Snooza inte. Hur svårt det än är, ställ dig upp och förbjud dig att lägga dig.
  • Köp en Wake up light. Fantastisk uppfinning.
  • Alternativt, ha en timer på en lampa nära sängen som tänds 30 min innan alarmet
  • Ät D-vitamin
  • Återigen, snooza INTE. Det gör dig ännu tröttare och det blir en ond cirkel
  • Om du absolut MÅSTE snooza, sätt snoozen på 3 minuter. Har du snoozat 6 gånger känns det som att du snoozat superlänge när det i själva verket är 18 min. Jag känner iaf ingen skillnad om snoozen är på 3 eller 10 min.

Fast om jag inte snoozar, stänger jag av väckarklockan i sömnen och somnar om för gott.

Treminutersintervall ser jag som självklart, tiominutersintervall tar alldeles för lång tid och man hinner somna om för djupt mellan.

Att tvinga mig att tända en lampa funkar inte, handen lyder helt enkelt inte order.

Jag har funderat på en dagsljuslampa (men de jag har sett är så fula). Har även funderat på en timer till min sänglampa, möjligen är det en bättre idé än dagsljuslampa. Men jag går upp vid olika tider olika dagar, så det ska helst inte vara för meckigt att ställa in timern.

D-vitamin - kan morgontröttheten bero på sådan brist om man är lika morgontrött året om?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

D-vitamin - kan morgontröttheten bero på sådan brist om man är lika morgontrött året om?

Vid den här tiden på året börjar d-vitaminbristen att visa sig och det ger framförallt trötthet. Man kan visserligen ha brist året runt om man vistas lite eller inget alls i solen på sommarhalvåret eller om man har mycket mörkt skinn. Då får kroppen aldrig någon chans att bygga upp d-vitaminförrådet utan man måste tillföra d-vitamin utifrån i tablettform för att må bra.
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 226
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp