Kan inte kliva upp på morgonen

drekaflúga

Trådstartare
Nu börjar det hända igen! VARJE vinter likadant! Jag kan inte kliva upp på morgonen när klockan ringer. Det går bara inte. Jag snoozar i minst en timma. Det hjälper inte av att min hund är världens mest morgontrötta heller. Imorse hade jag massa motiverande saker att kliva upp till: Min pojkvän kommer hem efter två veckors jobb och min bror kommer på besök (bor 80mil från mig). Men jag ville ände inte kliva upp!

Så här ser mina nätter/mornar ut:

Går och lägger mig 21.30. Somnar senast 22.00
Sover som en stock hela natten.
Mobilen ringer första gången kl. 6.15. Jag snoozar...
Klockan som står i hallen ringer kl. 6.20. Jag kliver upp, stänger av den och går och lägger mig igen. '
Sen fortsätter jag snooza.
Jag snoozar till 7.10-7.15.
Kl. 7.30 ska jag vara hos hundvakten med Signe. Och innan det ska jag mata hästarna, klä på mig och rasta Signe.

Egentligen ska jag ju äta frukost, kamma mig, sminka mig och sånt där annat....men det gör jag aldrig.

Det handlar alltså inte om att jag inte hör klockan, det handlar om att min kropp vill gå i ide under vintern.
Ca en gång/vecka tar jag mig upp i tid. Då får jag en mysig lugn morgon och jag tänker att såhär vill jag alltid ha det. Men nästa morgon ligger jag där och snozar igen:banghead::nailbiting:

Jag hatar mörkret!

Hur ska jag få upp mig själv ur sängen?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Hur mkt tid behöver du i "skarpt läge"? Jag skulle ha ställt fram klockan ända tills dess så att du vet att det överhuvudtaget inte går att snooza. Jag är hemskt morgontrött och hade jag ställt klockan 70 minuter före jag behöver vara på plats och jag egentligen bara behöver 25 minuter på mig så hade jag definitivt hamnat i ett snoozebeteende.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Hur mkt tid behöver du i "skarpt läge"? Jag skulle ha ställt fram klockan ända tills dess så att du vet att det överhuvudtaget inte går att snooza. Jag är hemskt morgontrött och hade jag ställt klockan 70 minuter före jag behöver vara på plats och jag egentligen bara behöver 25 minuter på mig så hade jag definitivt hamnat i ett snoozebeteende.

Alltså det beror på om jag bara prioriterar djuren och struntar i mig. Dvs jag äter ingen frukost eller sminkar mig inte. Då klarar jag mig på en kvart. Dvs kl. 7.10. Men jag mår ju inte bra att stressa sådär:crazy:
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Den egentliga anledningen att jag just ställer klockan 6.15 är ju att det egentligen är den tiden jag behöver för att få en dräglig morgon.

Såhär ser en morgon ut då jag kommer upp i tid:

6.20 Stallkläder på. Ut och fodra hästar
6.30-7.00 Promenad med hunden
7.00-7.10 Frukost för mig och hunden
7.10- 7.20 sminka mig och byta om till jobbkläder
7.20 gå till bilen för att hinna till hundvakten


Så de mornar jag snoozar till 7.15 rastar jag alltså hunden bara 5min och kommer sent till hundvakten.. :crazy: (hon får ju gå ut o ch gå där direkt på morgonen men jag vill att hon ska vara ordentligt rastad inan eg.)
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

För mig hjälper det att lägga alarmet på bokhyllan, då måste jag stiga upp och kan tända överallt samtidigt. Att ha det riktigt ljust hjälper, för då kan jag ligga en stund och "morna" mig.
Du har ingen timer eller så som du kan ställa in så att kaffet/ te't är klart?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Du är definitivt inte ensam, jag är en obotlig nattuggla och kommer så att förbli för kroppen vägrar lyda annars. När jag hade häst såg dagarna ut såhär:

Upp vid 9 ungefär och fixa frukost nedkrupen i stalloverallen-vinteroverallen (kall kåk).
Väcka hästen som också var en riktig sömntuta, var vi extra sömniga så snoozade vi tillsammans nån timma i halmen.
10 ungefär börjar dan och slutar ungefär vid midnatt och från 15-16 till midnatt hinner jag massor.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Du är inte överambitiös då? Det finns ju inget som säger att man måste äta frukost vid ett bord och hunden är ju tydligen ändå morgontrött.

Gå upp 7? (ställ klockan 06:50 om du vill snooza en gång). Klä på dig, bre en macka, mata hästar, gå ut med hunden (och ät macka eller vänta till på jobbet (om du har skrivbord)).

Om du skar bort alla dina önskade måsten på vintern och hade dem bara på sommaren så skulle du ju inte behöva vara stressad? (dvs om man är stressad för det man önskade göra men inte hinner).
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

6.20 Stallkläder på. Ut och fodra hästar
När jag hade stallet hemma klev jag fortfarande iklädd pyjamas i en arbetsoverall och gick ut i stallet och fodrade. Medan jag fodrade hästarna fick hundarna rasta sig själva på gården. Sen gick hundarna och jag in och käkade frukost i lugn och ro medan hästarna också käkade.

Någon lång morgonpromenad har mina hundar aldrig fått och de har överlevt det med. Men då rastas de ordentligt någon gång under dagen eller på kvällen istället.

Sen har jag rationaliserat bort att sminka mig på morgonen då jag har ögonfransextensions. Det gör under för hur jag ser ut och för hur jag mår!! Värt varenda krona.

Sover du mellan 22.00-07.00 får du ju ändå 9 timmars sömn. Det är nästan så att du sover för länge! Hade jag sovit så mycket hade jag också varit ett vrak.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Ja du kanske behover mer ljus. Ta bort alla persienner och fonstertackare och kanske skaffa en sadan dar klocklampa och timer pa lampan i taket?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Ja du kanske behover mer ljus. Ta bort alla persienner och fonstertackare och kanske skaffa en sadan dar klocklampa och timer pa lampan i taket?

Bra tips som jag vill spä på med ett ytterligare, byt ringsignal!

Jag har alltid vaknat smått stressad av klockradio, pipande, ringande och blippande klockor (den ringande slängde jag faktiskt i väggen så flisorna rök en av mina sämre mornar) :o men behöver jag bli väckt nu så är det en koskock som råmar och det ljudet är hittills det enda som inte stressar mig. :love:
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

För mig hjälper det att lägga alarmet på bokhyllan,


Följ detta råd då lär du komma upp. Ännu bättre är att ha väckarklockan i andra änden av bostaden så att du verkligen måste upp och röra dig för att stänga av den.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Och jag har en vaggvise sång som väckarklocka :D

Somna in i bädden så fin
Som en blomma på en äng..

Min sambo är hopplös på att gå upp. Han har en helt annan dygnsrytm och vill hellre vara vaken på natten istället. Han hör inte ens klockan på morgonen
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

men gå inte och lägg dig igen? du är ju redan uppe.. gå upp, stäng av larmet, tänd alla lampor och börja dagen.

Precis så tänkte jag också. Om man kommer upp och känner att man mår bra av, och tycker att det är mysigt, att sitta lite längre med frukost, etc så borde det väl vara motivation nog?
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

men gå inte och lägg dig igen? du är ju redan uppe.. gå upp, stäng av larmet, tänd alla lampor och börja dagen.

Där är problemet....att när jag klivit upp och stängt av klockan så är jag typ halvsovande och kan inte resonera med mig själv. Så jag går liksom i sömnen och lägger mig igen och tänker typ "jaja jag kan väl sova en liiiten stund till"
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Precis så tänkte jag också. Om man kommer upp och känner att man mår bra av, och tycker att det är mysigt, att sitta lite längre med frukost, etc så borde det väl vara motivation nog?

Jag exakt så känner jag de mornar jag faktiskt kommer upp i tid. Jag är superglad och pigg och tänker att jag vill ha alla mornar. Men problemet är alltså att nästa morgon är jag så trött så jag liksom inte kommer ihåg vad som motiverar mig. Ex så borde jag stutsat upp idag eftersom jag har en jätterolig dag framför mig.

Men det går inte. Jag har blivit bortrövad av trötthetsdävulen.
 
Sv: Kan inte kliva upp på morgonen

Precis sån är jag med! Jag har tyvärr ingen mirakellösning, men följer tråden och hoppas att någon annan har det!

Just den där känslan av att inte kunna resonera vettigt och logiskt med sig själv på morgonen är hemsk.
Jag har testat med väckarklocka som jag måste kliva upp och stänga av många gånger, men det hjälper inte. Jag skulle lätt glida ner i en liten hög på golvet och sova vidare, så jäkla off är jag.

Jag behöver också snooza flera gånger, för varje gång jag klickar snooze så vaknar jag till lite mer. Jag snoozar också drygt en timme innan jag lyckas släpa mig ur sängen.
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 226
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp