Kan inte hålla sig.

Sv: Kan inte hålla sig.

:bow::bow:
Att en, som jag uppfattar det, erfaren hundägare ställer frågan på ett forum istället för att kontakta vet direkt ät för mig obegripligt.

Jag förundras själv ofta över människors ovilja att kontakta/åka till veterinär - är det i ekonomin det brister eller tycker man det är väldigt jobbigt bara? Själv tar jag alltid det säkra före det osäkra och är inte sen att ringa veterinär om något inte står rätt till (jag har blivit dåligt bemött och idiotförklarad men inte slutar jag för det - det skulle jag ångra den dagen jag sitter där med en akut sjuk hund/häst och det är för sent att göra något). Ser inte alls vitsen med att gå omkring och spekulera/fundera själv när man inte är utbildad, den största förloraren i det är djuret och jag tycker faktiskt de förtjänar bättre än att behöva gå omkring och lida för att matte/husse ignorerar problemet/försöker göra huskurer och hoppas det går över så man inte behöver göra sig besväret att ringa/åka ut till veterinär och kanske betala pengar för en undersökning som ev. visar att djuret är friskt.

Förlåt för trådkap TS, tycker du ska ta hunden till veterinären.

Hunden mår förmodligen rätt dåligt av att behöva pinka ner sig.

"Tänker inte springa till veterinären" är en ganska lam inställning då ett djur lider. För det gör han mest troligt, även om han inte är döende.

In till veterinären!

*KL*

Kanske skulle vissa ta och läsa "råd-tråden"? Där slår man sig för bröstet och hävdar att man aldrig attackerar någon som söker råd.

Erfaren eller ej, kan man inte få be om reflektioner?

Jag skulle mycket väl kunnat posta en fråga här och undrat över någon symptom som jag inte kände igen. Personligen är jag väldigt vetgirig och trots mina friska hundar så har jag läst en hel del om hundars åkommor, men att ställa diagnos är svårt - ibland även för erfarna veterinärer.

Innan man åker till veterinären så tycker jag att det är bra att ha ett hum om vad det kan vara, för att på så sätt kunna ställa bra frågor till veterinären eller svara på det veterinären frågar om.

Som jag förstår så har Piru haft friska hundar, och då är man per definition oerfaren av sjuka hundar, eller hur? Får man inte stäla en fråga då och istället beläggas med skuldkänslor över att man borde åkt till veterinären omedelbums?

Jag tror som många här att det kan vara prostatan, men det kan också vara njurproblem. Jag tänkte på det där med torrfodret, och hur sade du nu, Piru? Har hunden ökad törst?

Njurarna blir ofta sämre på äldre hundar och då kan de inte hålla sig.

Ni kan få tro att jag missköter min hund bara för jag inte åkte till veterinär direkt. Herregud han är 11år gammal aldrig varit sjuk så han har pinkat inne 2ggr totalt, Så han hade knappast så ont som ni vill ha det till för ont har han haft förut och var då hänig och slokande svans ville inte gå ut, kom inte när man ropa. totalt tvärt om mot nu. Så vad ska jag tro? har aldrig varit den som sitter på vetrinär stationen så fort dom gör nåt. Men givetvis om jag ser att mina hundar har ont åker jag direkt. Enda jag märkte på Piru var att han inte höll sig om det tog för lång tid att komma ut sen att han inte bajsa så som han brukar. Drack kanske lite mer vatten än normalt. Annars sprang han som vanligt i skogen och var glad med hög svans lite lojare än vanligt men marginellt.

Sen att det handlar om ekonomi får tro det också. Visst det får inte kosta hur mycket som helst det erkänner jag. För han har haft 11 fantastiska år som frisk hund som gjort allt med mig. Så jag tänker inte låta han ha ont för nån operation som håller liv i han en kort stund utan då får han hellre sluta på topp. Hur många rottisar har haft det så som han har haft det?

Ställde en fråga och tackar er som svarat normalt. Dom saker som togs upp var det jag gissade på också.

Han hade något förstorad prostata men inte överdrivet så vi gjorde en kemisk kastration på han då han är gammal och jag vill inte söva han för risk av komplikationer. sen fick vi medicin. Så får vi se hur det går de närmaste dagarna...

Håller också tummarna för att det ska gå bra! 11 år för en Rottis är en ganska hög ålder ändå, hoppas medicinerna ska funka och att han får må bra ett par år till!

Självklart ska man få be om reflektioner, få prata av sig, dela erfarenheter osv, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag frågar också gärna här på Buke för att ha lite mer kött på benen inför ett vet. besök t.ex., men det är ju när man frågar på Buke istället för att åka till/kontakta veterinären som det blir problem. Mitt inlägg var inte menat specifikt åt TS utan en allmän fundering och någonting jag upplevt, blev trådkap och allt det där men anser inte alls att jag attackerat någon. Det har inte varit min mening i alla fall.

Tycker det är hemskt synd om hundarna ska lida för att matte/husse inte orkar eller har råd att kontakta veterinär - något jag tycker är alltför vanligt. Säger som sagt inte att det är så i TS fall.

Självklart ska man få be om reflektioner, få prata av sig, dela erfarenheter osv, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag frågar också gärna här på Buke för att ha lite mer kött på benen inför ett vet. besök t.ex., men det är ju när man frågar på Buke istället för att åka till/kontakta veterinären som det blir problem. Mitt inlägg var inte menat specifikt åt TS utan en allmän fundering och någonting jag upplevt, blev trådkap och allt det där men anser inte alls att jag attackerat någon. Det har inte varit min mening i alla fall.

Tycker det är hemskt synd om hundarna ska lida för att matte/husse inte orkar eller har råd att kontakta veterinär - något jag tycker är alltför vanligt. Säger som sagt inte att det är så i TS fall.

Det är sorgligt att "allmänna reflektioner" så lätt uppfattas som kritik eftersom det sällan stärker människor.

Jag hade inte heller opererat en så pass gammal hund. Min rottweiler blev nästan 10 år, så din hund har redan fått lite mer tid än många andra.
Lycka till med kastrationen och att den hjälper honom.

Jag hade inte heller gjort ett stort ingrepp i en såpass gammal hund. MEN, en kastration av en hane är ett otroligt simpelt ingrepp och är hunden pigg i övrigt så ser jag inget fel på det. Visst, risken kanske är något förhöjt med en äldre hund gällande sövningen?

Flertalet hanar har blivit kastrerade sent pga prostatan och haft flera fina år därtill. Så man får nog se lite till hur hunden är i övrigt? Hade Focus haft sina kulor kvar (long gone!) så hade jag kastrerat honom trots att han också är gammal. Just för att han har så mycket kvar att ge :bow:

Ja, men vad menar du då? Att man inte ska få reflektera öppet eller att människor i allmänhet har svårt att ta kritik/lätt tar saker som inte alls menats som kritik som just kritik?

Visst ska man göra sitt bästa för att stärka människor, men ibland krävs det ju ett "uppvaknande" också. Det går faktiskt att göra fel som hundägare (det har vi nog alla gjort), och även om det inte alltid känns så kul måste man ibland få veta det, eller?

Medhåll, man får ju se till hur hunden mår i övrigt - vi har precis opererat bort en stor kindtand som orsakat en rotspetsabscess på vår gamling, 11.5 år, och han fixade operationen fint, även om det tog honom några dagar att bli helt pigg och vaken igen, längre tid än vad det tagit för de yngre hundarna när de varit sövda vid operation. I hans fall var det liksom ingen tvekan, att gå med en trasig tand som förr eller senare skulle ge honom problem igen var inte att tänka på.

Jo tjena orden "herreguuuu hur kan du inte ha åkt till veterinären?!?!?" skulle räknas som allmän reflektion? Nja.

Det finns vissa av oss här i tråden som svarar rätt och slätt "åk in till veterinären" och skiter i att förfasa oss över att ägaren inte hals över huvud åkt in till veterinären. Vissa av oss är medvetna över att saker KAN låta värre när man beskriver dem i en tråd än vad de är i verkligheten (som gällde denna gång också!). Piru har varit med på buke i många år och det VET många av de som svarat i tråden. Att svara med sådana inlägg är ju bara löjligt och rätt av elakt.

Vissa människor måste lära sig skilja på att säga "sanningen" och att bara vara onödigt elak.

Jo tjena orden "herreguuuu hur kan du inte ha åkt till veterinären?!?!?" skulle räknas som allmän reflektion? Nja.

Det finns vissa av oss här i tråden som svarar rätt och slätt "åk in till veterinären" och skiter i att förfasa oss över att ägaren inte hals över huvud åkt in till veterinären. Vissa av oss är medvetna över att saker KAN låta värre när man beskriver dem i en tråd än vad de är i verkligheten (som gällde denna gång också!). Piru har varit med på buke i många år och det VET många av de som svarat i tråden. Att svara med sådana inlägg är ju bara löjligt och rätt av elakt.

Vissa människor måste lära sig skilja på att säga "sanningen" och att bara vara onödigt elak.

Var har jag sagt så? Jag sa att jag tycker TS ska ta hunden till vet, rätt och slätt. Resten var allmänna funderingar och upplevelser. Visst får du kritisera mig och mitt sätt att svara, men citera inte som att jag sagt något jag uppenbarligen inte sagt.

Och varför skulle det spela roll hur länge man funnits på Buke? Förtjänar man någon slags särbehandling då eller? Och hur skulle de nya här veta vilka som faller in i den kategorin?

Du har reflekterat att hundarna inte förtjänar att lida för att husse är snål alt. ignorerar problemet. Konstruktivt inlägg i en tråd skapad för att få hjälp? Knappast. Skapa hellre en egen tråd istället för att låtsas att det inte alls är riktat mot TS när det uppenbarligen är det eller kommer att starkt uppfattas som det.

Man lär känna personer över tid på ett forum och vet om de är pantade eller inte. Och det var inte riktat till dig utan andra som jag VET känner till Piru sedan länge.

Off-topic händer lite då och nu, ingenting att bli upprörd över. Jag har inte sagt någonting om TS situation och att det skulle ha desto mer att göra med det jag skrev om.

Men då kanske du ska ta och skapa en egen tråd om Piru och hur icke-pantad hon är och att det är löjligt och elakt att svara på ett visst sätt till henne för alla borde ju veta att hon varit här hur länge som helst och är en erfaren hundägare? Det var inte riktat till mig men det kan ju uppenbarligen starkt uppfattas som det.

Hon jo man tackar :devil:

DSC00921-1.jpg

Men då kanske du ska ta och skapa en egen tråd om Piru och hur icke-pantad hon är och att det är löjligt och elakt att svara på ett visst sätt till henne för alla borde ju veta att hon varit här hur länge som helst och är en erfaren hundägare? Det var inte riktat till mig men det kan ju uppenbarligen starkt uppfattas som det.

PIRU är av hankön:o:D Men det är inte heller så lätt att veta.

Och förresten så måste jag ju inflika att det faktiskt var Vallhund som började påpeka att TS fråga var obegriplig och Grålly då hängde på där.

Redan diskuterats generellt i "råd-tråden" om du missat.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 069
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar