Staffe. Otippat när jag har två själv.
Men jag kommer nog aldrig att ha en annan ras tror jag.
Det jag älskar med dom är att dom är så otroligt okomplicerade. Lugna och behagliga inomhus, är man sjuk kan dom utan problem ligga på soffan och tryna en vecka utan att för den sakens skull klättra på väggarna. Samtidigt som dom mer än gärna hänger med ut på långa promenader och joggingturer.
Jag tränar och tävlar agility med mina, båda är viltspårschampions och jag funderar på att även starta dom i brukset.
När det gäller mina hundar så fungerar dom ypperligt tillsammans. Den yngre älskar allt och alla när det kommer till andra hundar. Den äldre släpper jag inte ihop med vem som helst. Däremot kan dom utan problem röra sig på tävlingsplatser med flera hundra andra hundar, skulle aldrig göra utfall eller beté sig illa.
Sen älskar dom ju människor, vilket är otroligt skönt. Mina hundar älskar att lägga sig i famnen hos gästerna som kommer för att få sig en kli på magen. Dom älskar barn och är gärna med dottern och hennes kompisar mitt i leken.
Sen är dom otroligt miljöstabila. En staffe "ska" inte behöva miljötränas. Dom ska vara tuffa och orädda och klara av alla sorters miljöer utan träning. Jag har haft hundarna med mig på jobbet, bara kastat upp dom på loket och sen åkt iväg. Inga problem. När godstågen rullar in 3 meter ifrån dom så står dom bara lugnt och kollar.
Det finns problem med ljudrädsla inom rasen så kolla upp hur det ser ut innan du köper valp. Båda mina hundar sover sig genom både nyårsafton och är totalt oberörda av skott. Tyvärr gäller det inte alla…
När det kommer till leder så börjar allt fler röntga, men köp aldrig under några omständigheter valp från en uppfödare där inte båda avelsdjuren är röntgade med A eller B på höfter och 0 på armbågar. Försöker någon tuta i dig att staffar har så mycket muskler att dom inte mår dåligt av ledfel - tro inte på det. Klubben jobbar även hårt för att få fler staffar att göra MH så försök hitta en uppfödare som MH-testar sina hundar innan dom går i avel. Rasen har även problem med hud och allergier, betydligt svårare att kolla upp. Där är det bäst att höra sig för med valpköpare osv för att få en bild av hur det ser ut med huden från den uppfödaren.
Har du några frågor gällande någon uppfödare/kombination som intresserar dig kan du alltid skriva PM till mig. Jag har ganska stort kontaktnät inom staffevärlden.
Lycka till, hoppas att ni hittar en ny familjemedlem!