Kan hundar få pest?

S

sanna_panna

Hejsan jag undrar om hundar kan få pest? , Isåfall kan dom smittats av T.E.X en kanin som har pest? Tacksam för svar :confused:
 
Sv: Kan hundar få pest?

Pest är en beteckning som används på många olika sjukdomar.
Kaninpest är en virussjukdom som bara går på kanin. Harpest är en bakteriesjukdom som även kan gå på människa. Hund o kattpest är ett virus. PESTEN yersinia pestis är en bakteriesjukdom som normalt finns hos gnagare men kan ge svåra epidemier på människa.
PL
 
Sv: Kan hundar få pest?

Har du hört talas om någon hund som burit på Yersinia Pestis (Böldpest för den som inte vet) någon gång? Tänkte om det fanns några fall som veterinärer får ta del av..
 
Sv: Kan hundar få pest?

Ja hundar kan bli smittade av yersinia pestis, de blir inte särskilt sjuka men anses kunna föra smittan vidare till människa.
PL
 
Sv: Kan hundar få pest?

Tack för svaret. Jag frågade "min" vet på vår lokala klinik, men han kunde aldrig svara tyvärr. Jag vet nämligen om just ett sådant fall, men alla i omgivningen hävdade bestämt att en hund inte kunde bära på smittan utan att vara döende, och därefter smitta en människa (Som då heller inte dog = Måste ju vara fel för alla dör minsann av pesten inom en vecka :eek: :crazy:.....)

Men nu vet jag säkert åtminstone, exakt hur det har gått till :)
 
Sv: Kan hundar få pest?

Knappast något en svensk vet kan svara på utan att leta lite gran vilket jag gjorde. Men veta exakt hur det gått till?????
Förklara vidare när var hur?
PL
 
Sv: Kan hundar få pest?

Ja, det var väl det han inte lyckades med så vidare bra, att hitta något då. Jag gjorde det inte själv heller, men har inte sökt så jättenoggrannt, och inte på engelska heller.

Jag kan förklara mer i ett PM, det känns onödigt att "lämna ut" någon annan person här som inte vet om det.
 
Sv: Kan hundar få pest?

En bror till min ena hund dog av harpest när han var runt året.

Han hade sprungit mycket hos får som hade harpest...

//E
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 245
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 139
Senast: Vovve
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 261
Senast: MML
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp