Kan hästar bli trotsiga, dumma av att komma ut på sommarbete?

G

Grinch

Släppte ut mina pollar förra veckan på grönbete.. Men dom står fortfarande inne på nätterna. Igår när jag tränade dressyr var han inte som vanligt. Han tog aldrig tag i bettet och bara lojade runt. Allmänt okoncentrerad.

Idag red jag ut en sväng i skogen och vid ett visst ställe skulle han bara inte gå. (vilket absolut inte är likt honom). Han var inte rädd utan han skulle bara inte gå där, ändå var det hem vägen. Han backade och kronglade. Jag blev arg på honom och rappade på honom med spöt då han blev jobbigare och jobbigare och började resa sig. Jag gav mig aldrig och hoppade aldrig av. Efter en kvarts kämpande gick han förbi som ingenting.:confused:

Jag undrar nu om det kan vara att han har fått komma ut på sommarbete och lullat runt. Har någon haft samma problem, att dom har blivit jobbigare när de kommer ut på bete?

Sv: Kan hästar bli trotsiga, dumma av att komma ut på sommarbete?

Ja. Jag har haft flera hästar i min vård som blivit praktiskt taget förvildade på betet. Särskilt i början.

Dels verkar de ofta bli lite småtrotsiga - typ yra och/eller nonchalanta av sin nyvunna frihet, dels kan de bli rätt trötta och tröga att rida (särskilt i början) för att de äter oavbrutet och ibland även glömmer att sova. (Jag tror att de glömmer att sova.)

Jag brukar kalla fenomenet för "gräsmage" - det beskriver hela hästen egentligen, inte bara magen.

För det första är hästar aldrig "trotsiga" eller "dumma". När hästen inte gör som du vill så finns det alltid en orsak, och den orsaken är aldrig att hästen skulle besitta någon ren och skär illvilja.

För det andra så beror istadighet på din brist på ledarskap. Och det har inte ett smack att göra med huruvida hästen är i hagen eller i stallet på nätterna.

Använd sökfunktionn och sök på "istadighet", det finns en hel del trådar om detta, och många bra tips.

Ja. Jag har haft flera hästar i min vård som blivit praktiskt taget förvildade på betet. Särskilt i början.

Dels verkar de ofta bli lite småtrotsiga - typ yra och/eller nonchalanta av sin nyvunna frihet, dels kan de bli rätt trötta och tröga att rida (särskilt i början) för att de äter oavbrutet och ibland även glömmer att sova. (Jag tror att de glömmer att sova.)

Jag brukar kalla fenomenet för "gräsmage" - det beskriver hela hästen egentligen, inte bara magen.

Det har aldrig slagit dig att om skillnaden mellan bete och uppstallningsperioderna är så markant för hästen, så kanske den har för lite frihet och för lite grovfoder när den inte är på bete?

okej.. Vad jag tror är att han har blivit lite förvildad nu när han går på ett stort och fint sommarbete och kanske testar mig lite smått..
Eftersom han aldrig gör detta annars.. Han är hur snäll som helst annars..

Senast ändrad av en moderator:

Han kanske känner sig trött och helt enkelt full med mat, så han tycker att du är skitjobbig som kräver "en massa" av honom.
Trotsig och dum kan inte hästar vara helt enkelt.

Vadå förvildad? Varför skulle hästen bli olydig bara för att den får bete sig naturligt? Utveckla gärna ditt resonemang..

om du slutar att slå honom så ska du se att det går bättre. Var tydlig o konskvent men inte våldsam.

Alla som inte är lika utmärkt förträffliga som Trani på ledarskap, upplever nog att hästar blir lite annorlunda precis när de släpps på fint grönt bete.
Åtminstone mina har inte tillgång på saftigt gräs året runt, trots att de går ute mycket, så det är klart att gröngräset lockar!

De kan bli "trotsiga" när man ska fånga dem (dvs de springer upphetsat och glatt ett varv, innan de inser att de ska komma till mig), och lite lite lätt disträ i största allmänhet.
Dessutom sätter ju brunsterna igång, och unghingstarna kommer på att de är killar, så jo - nog blir hästarna lite annorlunda.

Man får helt enkelt ha lite fördragsamhet med det!

Fast du ska ju nog inte rappa till hästen för att han är "dum"...
Det brukar ju inte vara en vinnande metod i längden ...:angel:

kl

Eller att hästen i sig blir mkt tröttare av att gå på bete? Behöva hålla koll omkring sig hela tiden, äter, blir tröttare, slöare osv..

Det har aldrig slagit dig att om skillnaden mellan bete och uppstallningsperioderna är så markant för hästen, så kanske den har för lite frihet och för lite grovfoder när den inte är på bete?

Nej, särskilt inte den häst jag närmast tänker på just nu. Jag tycker att fri tillgång på hö och stora - riktigt stora - hagar som dock (tyvärr) inte alls är beteshagar (skogshagar på ler- och berggrund) inte borde utgöra en så stor kontrast mot betet.

Däremot har jag aldrig haft de problem TS nämner de perioder av betessäsongen då hästen inte är ute hela dygnet.

Håller med utom det där sista. Ibland kan man faktiskt behöva säga ifrån! TS var där och såg, vi var det inte, Jag tycker inte det lät som hon gav hästen för mycket stryk.

Att en häst över huvud taget får stryk är väl redan där för mycket stryk.... Tycker jag i alla fall. Okej om ens liv och hälsa hänger på att tex slå hästen i skallen när den reser sig eller rappa till för den backar mot en lastbil men så var ju inte fallet här. Hästen bara ville inte gå förbi en viss plats.

Vad jag lärt mig så kan hästarna bli väldigt trötta i början på betet eftersom de rör sig mer där och är mer aktiva och har inte riktigt orken för sitt "nya, aktivare liv" än. Men att det går över nå en två veckor när de vant sig :)

min häst är rätt så trött nu i början när han fått vara ute på nätterna.
De som har "gården" har hört och sett min häst rusa omkring på natten och busa , så inte underligt att han är trött :p

Idag red jag ut en sväng i skogen och vid ett visst ställe skulle han bara inte gå. (vilket absolut inte är likt honom). Han var inte rädd utan han skulle bara inte gå där, ändå var det hem vägen. Han backade och kronglade. Jag blev arg på honom och rappade på honom med spöt då han blev jobbigare och jobbigare och började resa sig. Jag gav mig aldrig och hoppade aldrig av. Efter en kvarts kämpande gick han förbi som ingenting.:confused:

Detta är ajabaja med stort A!!!

Man bör göra som de gamla grekerna-hoppa av och leda sin häst. Visa sin häst gott föredöme. De tänker inte som vi och vi behöver inte vara rädda för att de ska "vinna" över oss. När de litar på oss och vi är goda ledare så gör det oftast som vi säger.

Bättre leda fram o tillbaka ett par ggr, låta hästen beta lite och sedan försöka från hästryggen.

Sedan så kan din häst i glädjeyra i hagen brallat och sträckt sig eller liknande och kanske då har lite känningar av smärta i kroppen. Kanske träningsvärk efter att ha busat runt. Eller lite magont. Vi vet ju alla hur det känns när vi ska röra på oss efter att tryckt i oss en massa gott. ;)

Senast ändrad:

Våra hästar går på lösdrift och dom har samma humör på sommarbetet som innan, dock något tjockare

Att en häst över huvud taget får stryk är väl redan där för mycket stryk.... Tycker jag i alla fall. Okej om ens liv och hälsa hänger på att tex slå hästen i skallen när den reser sig eller rappa till för den backar mot en lastbil men så var ju inte fallet här. Hästen bara ville inte gå förbi en viss plats.

Jag anser iallafall inte att man kan "klappa" hästen förbi all sorts istadighet. "Stryk" eller tillrättavisningar ska man absolut inte utdela till höger och vänster, men på TS beskrivning låter det som att det (enligt mig) var befogat. Det fick ju förövrigt rätt effekt i slutänden, hästen gick förbi som ingenting.

Foderbytet påverkar magen. Magen styr koncentration, humör och den generella kraften i kroppen. Vissa som äter gräs blir helt orkeslösa i början.

Istadighet är ett tecken på stress. Det kan komma inifrån och behöver inte vara en reaktion på den yttre miljön. Det kan också komma av att hästen reagerar på ditt humör, att du kräver med av hästen än vad den för stunden klarar av.

Senast ändrad av en moderator:

Istadighet är ett tecken på stress. // att du kräver med av hästen än vad den för stunden klarar av.

Vilket ju i sin tur kan bero på att hästen ätit 36 timmar i sträck och därför är lite däst i magen.

Som att springa en mil efter en trerättersmiddag av stabbigt slag. Bete är underbart för hästen, men det gör den inte nödvändigtvis till en bättre atlet på kort sikt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar