Kan hästar bli trotsiga, dumma av att komma ut på sommarbete?

Sv: Kan hästar bli trotsiga, dumma av att komma ut på sommarbete?

Vilket ju i sin tur kan bero på att hästen ätit 36 timmar i sträck och därför är lite däst i magen.
Kort och gott, stress uppstår när vi går från lagom till för mycket eller för lite av något, oavsett vad det är...:angel:

Stess uppstår när man äter för mycket, så att kroppen inte orkar bryta ner och samtidigt fördela energin till alla organ som behöver. Eller när kroppen inte får den näring den behöver.
Stress uppstår när man rör sig för lite, för att överskottet inte reduceras. Eller rör sig för mycket så att kroppen sinar på kraft.
Stress uppstår vid nya mat rutiner -när man äter mer eller oftare än vad kroppen är van.
Stress uppstår när maten ändrar karaktär.

Båda mina hästar jag haft har förändrats sitt humör dom första veckorna på betet. Min första blev lite nonchalant och slö. Antagligen omställningen och att dom går o äter i stortsätt konstant. detta ändrade sig sen när han kommit "tillrätta"

Min andra blev stressad och tappade i vikt. Han trivdes inte på ett så pass stort bete, därför han skulle hålla koll på hela flocken, och han var van vid att gå med mindre antal hästar. Detta gjorde att han, som annars vatr lugn som en filbunke, höll på att hoppar ur skorna när jag skulle ta ut honom ifrån hagen. Han lyssnade dock bra på mej, men hela kroppen var spänd, och han trippade fram.

Så självklart kan dom bli lite mysko av omställningen, men det ska gå över efter några veckor, tycker jag! Annars kanske man ska se över förhållanderna på betet.

Och att slå sin pålle när han inte går förbi, är inget bra alternativ tycker jag. Det ska funka utan våld. Så man går ur situationen med en häst som känner tillit och respekt till sin ledare!:)

Om man känner sin häst o vet att den inte brukar göra så, så skulle jag tro att det fanns en orsak. en orm eller ngn okänd doft.

Att behöva slå hästen på vägen hem verkar osannolikt.
Skulle hoppa av o tro att den var sjuk.

Detta är ajabaja med stort A!!!

Man bör göra som de gamla grekerna-hoppa av och leda sin häst. Visa sin häst gott föredöme. De tänker inte som vi och vi behöver inte vara rädda för att de ska "vinna" över oss. När de litar på oss och vi är goda ledare så gör det oftast som vi säger.

Bättre leda fram o tillbaka ett par ggr, låta hästen beta lite och sedan försöka från hästryggen.

-------

Nej, jag skulle nog inte välja att hoppa av min häst, nästan inte i någon situation, om det inte var så att det är direkt farligt att sitta kvar.
Visar man inte att det ÄR fara på färde när man gör det?
Jag har en häst som gått på ridskola hela livet och som nu är min. Han är ganska tittig och sprättig, mkt nytt och inte van att ridas ute själv. Men det går bättre och bättre!
Brukar bara vara lugn, andas djupt själv och jobba honom i en trevlig avslappnad form om det går. Spänner han sig och går över tygeln så låtsas jag som ingen ting och fortsätter med lite sidvärtsrörelser eller nåt. Men han får inte bara stå istadig, möjligen titta nyfiket om han vill ett tag.Bara han är koncentrerad på mig och inte allt annat hela tiden, då blir jag bestämd och säger ifrån... :)

Lite slöa kan det bli av betet, värmen och buset när man släppt dem i början.

Man bör göra som de gamla grekerna-hoppa av och leda sin häst. Visa sin häst gott föredöme. De tänker inte som vi och vi behöver inte vara rädda för att de ska "vinna" över oss. När de litar på oss och vi är goda ledare så gör det oftast som vi säger.

Bättre leda fram o tillbaka ett par ggr, låta hästen beta lite och sedan försöka från hästryggen.

-------

Nej, jag skulle nog inte välja att hoppa av min häst, nästan inte i någon situation, om det inte var så att det är direkt farligt att sitta kvar.
Jag har en häst som gått på ridskola hela livet och som nu är min. Han är ganska tittig och sprättig, mkt nytt och inte van att ridas ute själv. Men det går bättre och bättre!
Brukar bara vara lugn, andas djupt själv och jobba honom i en trevlig avslappnad form om det går. Spänner han sig och går över tygeln så låtsas jag som ingen ting och fortsätter med lite sidvärtsrörelser eller nåt. Men han får inte bara stå istadig, möjligen titta nyfiket om han vill ett tag.Bara han är koncentrerad på mig och inte allt annat hela tiden, då blir jag bestämd och säger ifrån... :)

Lite slöa kan det bli av betet, värmen och buset när man släppt dem i början.

Varför skulle hästen se det som fara att du kliver av? Om du går före visar du att det inte är farligt.

Alla som inte är lika utmärkt förträffliga som Trani på ledarskap, upplever nog att hästar blir lite annorlunda precis när de släpps på fint grönt bete.

Ja det är ju sannerligen tur att jag när jag hade häst var så förträfflig så att jag a) vande in min häst försiktigt på gräs så att både magen och hästens skalle klarade av det utan problem b) höll min häst i stor hage året runt så att den inte fick nippran av att plötsligt få rörelsefrihet, och c) hade kunskap nog att se till att jag hade en uppfostrad häst som tyckte om mig.

Din häst kanske såg eller kände lukten av något du inte uppfattade...

Min häst kan bli lite segare i mitten/slutet på betesperioden,han blir lite trött helt enkelt.jobbigt att äta nonstop och hålla vakt i flocken mm.

Släppte ut mina pollar förra veckan på grönbete.. Men dom står fortfarande inne på nätterna. Igår när jag tränade dressyr var han inte som vanligt. Han tog aldrig tag i bettet och bara lojade runt. Allmänt okoncentrerad.

Idag red jag ut en sväng i skogen och vid ett visst ställe skulle han bara inte gå. (vilket absolut inte är likt honom). Han var inte rädd utan han skulle bara inte gå där, ändå var det hem vägen. Han backade och kronglade. Jag blev arg på honom och rappade på honom med spöt då han blev jobbigare och jobbigare och började resa sig. Jag gav mig aldrig och hoppade aldrig av. Efter en kvarts kämpande gick han förbi som ingenting.:confused:

Jag undrar nu om det kan vara att han har fått komma ut på sommarbete och lullat runt. Har någon haft samma problem, att dom har blivit jobbigare när de kommer ut på bete?
Jag har också löite problem nu i början när hästarna precis har kommit ut på bete. Jag tycker min häst är helt annorlunda nu, han verkar mycket ivriga (men det ärju klart, gött å komma ut på bete) men i stallet när jag ska göra iordning honom går han bara fram och tillbaka och kan inte stå still, skrapar med hoven osv. Beror detta på ivern eller ngt annat? Går det över av sig själv eller vad ska jag göra åt det..?

-------

Verkligen inte!!!!!

Ledaren går först och visar att det inte är farligt.

Redan Xenofon, (eller vad han nu hette..:o), förespråkade avsittning om hästen blev osäker. Om jag nu inte är helt ute och cyklar.

Hon har ju inte haft problem förut med hästen så nog tror jag att hon jobbat helt normalt med den innan och att hästen tycker om henne, men att nu har det uppstått ett problem som hon frågar om.

Och även om man vänjer mage å skalle vid gräs, har stora hagar året om och har god kommunikation så måste väl en häst kunna reagera annorlunda någongång? Jag skulle då inte vilja ha något hjärntvättat offer att rida eller hantera. En häst är en häst är en häst är en häst! och en häst SKA ha egen vilja och kunna reagera utan att man för den skull blir påhoppad om att den inte tycker om ryttaren!

Alla är individer. Hur snäll hästen är i vanliga fall så är det normalt att nångång reagera på någonting.

Varför hästen vägrade gå och var osamarbetsvillig kan vara en engångsföreteelse och det handlar inte om dåligt ledarskap eller dålig omvårdnad. Att testa/vara trotsig kan vilken normal häst som helst göra.
Jag skulle inte heller hoppa av. Det ger ju en signal att "stannar jag å vägrar gå så slipper jag henne på ryggen!"
Hade hästen varit i flocken å vägrat gå så har han fått sig ett nyp i hasen eller liknande så ett rapp på baken är väl inte så farligt om inte hästen i fråga skakade av rädsla och stress...

Jag skulle inte heller hoppa av. Det ger ju en signal att "stannar jag å vägrar gå så slipper jag henne på ryggen!"

Varför tror du att hästen vill slippa ha dig på ryggen?

Jag kan ju bara prata för mig själv iofs. Men jag har, precis som du, vant mina hästar lång tid innan med gräs. Ofta har dom gått ute på natten innan dom släppts på bete, och haft gott om plats. Men jag tror, att hur väluppfostrad och välskött en pålle må vara, så är omställningen, att komma ut på ett nytt ställe(Ny miljö gör de flesta hästar lite stissiga) och kanske med en ny flock att komma in i, något som gör att dom är lite disträa och stressade de första dagarna/veckorna beroende på hur stresstålig individen är.

Jag tror faktiskt inte att det har och göra med ledarskap, eller för dålig vanetid med gräs.( i mitt fall!) Jag anser iaf att jag haft en klar ledarskapsbild med båda mina. Men jag kan bara prata för mig, som sagt!;)

Jag tror faktiskt inte att det har och göra med ledarskap, eller för dålig vanetid med gräs.( i mitt fall!) Jag anser iaf att jag haft en klar ledarskapsbild med båda mina. Men jag kan bara prata för mig, som sagt!;)

Jag tror som du. Hästar är hästar... (och folk är folk...)

Enda samband med att hästen nyss har kommit ut på bete och sen inte går bra i ridningen jag har vart med om är när hästen antagligen har ätit för mycket och därför blivit seg eller fått lite ont i magen alternativt att de fått insektsbett på nåt ställe som gör ont.

Min är totala motsatsen och blir trevligare att rida när hon får gå ute och äta.

Verkligen inte!!!!!

Ledaren går först och visar att det inte är farligt.

Redan Xenofon, (eller vad han nu hette..:o), förespråkade avsittning om hästen blev osäker. Om jag nu inte är helt ute och cyklar.

Detta är riktigt ur en synvinkel, att man visar hästen att det inte är farligt, och det brukar enligt mig funka, rent erfarenhetsmässigt. Hästen brukar iaf inte bli mer rädd.

En annan teori jag hört är att en ledarhäst skickar fram underhuggare först för att undersöka "farliga" saker. Ett vanligt beteende bland flockdjur överlag. Enligt den här teorin skulle man alltså visa sig underlägsen genom att gå fram först. Men det är som sagt en teori (som jag inte valt att använda)

Ja, jag har aldrig haft problem i ridningen med mina, dom har varit trevliga, om något slöa, men jag är själv lite avslagen på sommaren, så pållarna har väl passat på att maska då;)

men som du skriver, dom är ju lyckliga på betet!(förhoppningsvis, om dom inte blir mobbade)

Nä men skämt o sidor. det jag märkt på mina är att dom inte varit lika kontaktsökande första veckan, som dom varit uppstallade. Men det har som jag skrivit innan säkert med omställningen att göra!

Våra hästar går på lösdrift och dom har samma humör på sommarbetet som innan, dock något tjockare

Jojo, min kommer inte fram till grinden som han gör på vintern. Maten finns ju framför fötterna, varför ska jag komma då:angel:

Det har aldrig slagit dig att om skillnaden mellan bete och uppstallningsperioderna är så markant för hästen, så kanske den har för lite frihet och för lite grovfoder när den inte är på bete?

Åh, vilket underbart bra svar!!
:bump:

En annan teori jag hört är att en ledarhäst skickar fram underhuggare först för att undersöka "farliga" saker. Ett vanligt beteende bland flockdjur överlag. Enligt den här teorin skulle man alltså visa sig underlägsen genom att gå fram först. Men det är som sagt en teori (som jag inte valt att använda)

Det stämmer faktiskt. Hästar är inte ett dugg sentimentala. Den som leder har egenskaper som behövs för att majoriteten av flocken skall överleva. Den hästen är det sas dumt att offra. Alltså skickas någon som flocken kan klara sig utan först in i okänd, möjlig fara.
Det är därför man ibland kan se den mest ranghöga hästen bete sig till synes som en fegis när något oväntat inträffar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar