Kan en pälsallergiker vistas i samma rum som en hund??! Behöver svar snabbt!!!!!!!

K

kikksan89

Hej alla bukare!
Nu är de så att vi ska ha besök hos oss ikväll och igår kväll ringer de kommande gästerna och berättar att en av de vuxna är pälsallergiker och om inte jag kan be någon passa hunden medan de kommer på besök?! Jag blev självklart lite ställd då dessa vet att jag har hund och ja menar vem ska passa min hund på en söndag då alla vill vila ut inför kommande vecka + ja har ingen som kan passa hunden eftersom d va så kort notis ? Ja svarade att jag ska försöka hitta någon som kan passa vår lilla pudel men jag är inte hundra på att jag kan lösa det....nu undrar ja om det finns någon risk för att denna kvinnan kan få någon allergisk chock av att hunden är i samma hus eller är de värsta som kan hända lite kli i ögon??!!! Behöver svar snabbt då de är här om ca 2 timmar!!!

Sv: Kan en pälsallergiker vistas i samma rum som en hund??! Behöver svar snabbt!!!!!!

Det beror givetvis på hur allergisk hon är, det är ju inget vi kan svara på.

Sv: Kan en pälsallergiker vistas i samma rum som en hund??! Behöver svar snabbt!!!!!!

Vissa allergiker klarar att vara i samma hus som hundar. Andra gör det inte. Tyvärr finns det inget enkelt svar på frågan.

Det enda du kan göra är att berätta för gästerna att du inte kan få tag på hundvakt, framförallt inte med så kort varsel, samt fråga om inte allergitabletter hjälper så att de i alla fall klarar kvällen.

Sedan måste jag säga att jag tycker det är lite väl dålig stil att komma med sådant så otroligt nära inpå besöket... Men tja, personer som inte har hund kanske inte tänker sig för.

Du kan lika gärna stänga in hunden i ett rum, för även om du lämnar bort hunden, så finns det hundpartiklar kvar i lägenheten.

Som skrivet, går inte att svara på rakt av då alla allergier är individuella.
Min moster kan inte vara i samma lägenhet/rum som en hund utan att få andnöd medan min kompis kan ha egen hund och bara får kli i ögonen om hunden fäller typ.
Så som någon sa, ring och säg att du inte kan fixa hundvakt och så får personen som är allergisk ta ansvar för det själv, hon/han vet ju :)

Ok tack så mkt för informationen , får helt enkelt ringa och berätta att jag inte kan hitta någon hundvakt !! Får hoppas inte kvällen går åt skogen , men d har ju vetat att vi har hund och har inte nämnt något förens nu:( tråkigt men inget jag kan göra åt det!!! tack för alla svar!!

Är personen väldigt allergisk så hjälper det inte att du lämnar bort hunden för kvällen. Hela ditt hem är fullt av allergener iallafall. Om personen klarar att vistas i ett hus som det bor en hund i så kan hunden lika gärna vara hemma fast behöver ju inte vara framme och hälsa. Jag börjar faktiskt undra om det är hundrädsla och inte allergi?

Ville uppdatera hur kvällen gick..........1. jag hittade ingen som kunde passa min goding så han fick bli hemma, i andra rummet (dock öppen planlösning vi har en grind mellan valvet) ... gästerna kommer in och jag tar in hunden i ett av de rummen med dörr, stänger in han har så de kan komma och och sätta sig ner i stora rummet....går då direkt till X som har allergi och frågar hur pass allergisk h*n är...fick som svar:"lite kli i ögonen bara" , all denna stress för lite kli i ÖGONEN??! jaha säger ja och släpper hunden i de andra rummet då jag inte vill ha han instängd......misstänker att mor till denna person är den som har överdrivet det hela och får gång på gång under kvällen pikar så som "jag tycker hundar är jätte äcklia och nää de fäller så mkt päls, jag nämner att pudlar fäller inte och att han är nybadad!! kan tillägga att jag är en sådan person som måste ha d kliniskt hemma så äckligt är d inte. Blir så irriterad på vissa människor:( Förstår dem inte att detta inte bara är "en hund" utan vår familjemedlem:( Men hur som helst så gick kvällen bra och det slutade inte med några påstådda astma attacker för X !

misstänker att mor till denna person är den som har överdrivet det hela och får gång på gång under kvällen pikar så som "jag tycker hundar är jätte äcklia och nää de fäller så mkt päls

Så FRUKTANSVÄRT oförskämt av personen i fråga att säga en sådan sak! Jag hade vänligt men bestämt sagt tack och hej om någon kom till mitt hem och kallade någon av mina djur äckliga!!

Så FRUKTANSVÄRT oförskämt av personen i fråga att säga en sådan sak! Jag hade vänligt men bestämt sagt tack och hej om någon kom till mitt hem och kallade någon av mina djur äckliga!!

Tala om att inte ha vanlig hyfs ... oforskamt ar bara fornamnet. Den personen skulle aldrig mer bli hembjuden till mig i alla fall.

Vilken jäkla människa :eek: Hade någon sagt så om min hund så hade jag frågat om hen ville ha en karta eller om hen hittade till ytterdörren själv :mad:

Det låter ju som en rakt igenom oförskämd människa. Dels är det oförskämt att inte i god tid meddela att det finns allergier, vilket leder till att du får stressa för att försöka hitta en hundvakt med två timmars varsel. Att uppe på det sedan börja prata om att hunden är äcklig är så oförskämt att att det saknar motstycke.

Jag hoppas att det inte är en människa som du behöver träffa ofta, än mindre någonsin behöver bjuda hem igen.

Kommer det allergiker hem till mig får de antingen finna sig i att jag har hund, eller så får de stanna hemma.

Har varit med om en gång att flickvännen till en kompis var allergisk, kompisen hade inte tänkt på att vi hade hund och såklart inte tänkt på flickvännens allergi. Hon klarade det bra med lite astmamedicin som hon fick av mig och gick väl hem lite tidigare.
Men det kvittar ju om jag skulle vetat att hon är allergiker, jag kan inte totalsanera lägenheten och lämna bort hundarna ändå.

Håller med!
Allergener efter pälsdjur kan finnas kvar i allergisanerade bostäder ggr/flera i upp till två år.

KL

Det låter i mina öron som att de du har haft att göra med inte är så mycket allergi som med hundhat. Det finns folk som verkligen avskyr hundar och den där mamman låter som en sådan. Att någon får lite kli i ögonen är knappt ens att klassa som allergi. Kli i ögonen får jag varje gång jag åker till stallet men det är ju inte precis något att hetsa upp sig över. Extremt ohyfsad människa låter det som. Om någon talade så om mina hundar fick de passa sig så att de inte blev knockade av ytterdörren på väg ut.

*kl*
Om folk kommer in i mitt hem och förolämpar mina djur så visar jag dem dörren. Det är en sak att inte gilla djur, en helt annan att uttrycka förakt mot individer i deras hem.

Här bor jag och mina djur, gillar man inte det kan man låta bli att komma hit!

I den situationen TS beskriver skulle jag bli både sårad och arg!

/Migo
vars tamråttor ofta är föremål för mer eller mindre genomtänkta kommentarer om skadedjur osv...

( Förstår dem inte att detta inte bara är "en hund" utan vår familjemedlem:(

SÄG DET!

Personligen tycker jag att vi ofta har en tendens att vara för väluppfostrade mot oförskämda människor. Att med kort varsel "tycka" att du skall lämna bort hunden är i sig oförskämt. Att sedan kalla din familjemedlem för "äcklig" finns inte på världskartan. I det läget är det helt ok att säga: "Du, den du kallar äcklig är en medlem av vår familj."

Vissa människor bara måste lufta sina åsikter i alla sammanhang. I förra veckan var jag och en kollega ute på ett jobb. Vi hade då en underkonsult som bara var tvungen att dels fälla rasistiska kommentarer, dels komma med mansgrisiga skämt (jag = projektledaren var den enda kvinnan). Efter typ fem minuter tappade jag tålamodet och sade till honom rakt av. Hade det varit ett längre projekt hade han åkt ut med huvudet före.

Vissa saker ska man faktiskt inte behöva tugga i sig, vare sig i sitt jobb eller i sitt hem. Bjud inte hem kärringen igen!

Här bor vi två pälsdjursallergiker/astmatiker och två hundar. Sambon är allergisk mot det mesta i vanliga fall och får ta sprutor om somrarna mot allergin, men han har ändå alltid klarat sin hund och får som mest nässelutslag vid för mycket kontakt med hundarnas saliv. Jag själv tar astmamedicin varje kväll för att kunna sova bättre vilket jag ändå alltid gjort vare sig jag haft hund eller inte, och så reagerar jag med nässelutslag efter sambons hunds saliv men inget mot min egen hund. Men ingen av oss reagerar på nåt sätt av att bara ha hundarna hemma. Inget kli i ögonen, andningsbesvär eller så...
Min bror är född med svår astma/allergi och har ändå katt hemma, den katten har besöksförbud till deras sovrum just för att brorsan inte ska få andningsproblem när han sover. Men att katten vistas i resten av lägenheten känner han inte av...men sen tål han inte våra hundar lika bra som sin katt, och båda jag och sambon kan få andningsbesvär hemma hos min bror då vår kattallergi är värre än hundallergin...men vi undviker inte varann för det. Utan vi har alla astmamedicin hemma, allergitabletter till oss själva eller att bjuda på, och sen besöker vi varann! Kan tillägga att vår mamma inte blir klok på oss och tycker vi är väldigt ansvarslösa mot båda oss själva och varann, men tja...vi är alla vuxna människor som får ta eget ansvar för vår hälsa, och är man så pass "dum" att man ändå vill ha hund/katt som i vårat fall, så är det vårat problem :p

Så med det sagt, menar jag bara att vi inte ens åtgärdar allergiproblemen för "våra egna" utan lär oss leva med det, så vi skulle aldrig drömma om att lämna bort djuren för gästers skull... utan isåfall får man istället träffas nån annanstans, då det precis som många redan här skrivit..inte hjälper att lämna bort hundarna för allergenerna blir ändå kvar i hemmet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 510
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX