Kan en hund få prestationsångest?

Blandrastik

Trådstartare
Jag är den första och säga att vi ska ge f*n i att påstå att hundar har mänskilga egenskaper. Men jag börjar fundera.

Ett par ekipage på vår klubb tränar Elitlydnad och högre klass lydnad. Många har haft en knippe hundar och tränar och tävlar framgångsrikt.

Helt plötsligt i deras träning så börjar enkla saker bli svåra, nån får problem med platsliggning som blir kola-segs-långsam. En annan har problem med inkallning som helt plötsligt inte går som ett skott.

Jag har en liten teori, kan det vara så att matte och husse har gjort detta sjuhundra gånger och är nu inne på sin fjärde vovve som ska upp i Elit, och tänker "hur svårt kan en platsliggning egentligen vara?"
Hunden kan inte riktigt möta upp mot prestationskraven och väljer att söla för att lugna ner situationen.

Känner ni igen problemet?
Vad tror ni att det egentligen handlar om?

Sv: Kan en hund få prestationsångest?

Nja, jag tror att hunden antingen inte har lärt sig det ordentligt, eller har tränat samma sak för mycket och är trött på det, slarvar därför. Eller så blir hunden stressad, för att den har tränat för intensivt.

Sv: Kan en hund få prestationsångest?

Jag tror att det beror på att man ställer för stora krav från början och inte går tillbaka till grunderna när det inte görs rätt utan då höjer kraven ännu mer.
En hund som tycker att det är lattjo lajban lägger sig inte långsamt likväl som att den inte slöar på inkallning.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
5 977
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom. Min kompis har en hanhund, vit...
Svar
14
· Visningar
14 531
Senast: kamomillo
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928
Övr. Hund En del kanske minns att jag hade pappas valp/unghund (född april 06) här på uppfostran över nyår. Pappa hhar haft brukshundar i mååånga... 2
Svar
35
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka