Jag blir så trött *varning gnäll*

Sv: Jag blir så trött *varning gnäll*

Aha såg inte att du funderade på elhalsband till honom....

Du kan ju börja med att vägra visa hunden på mentaltest (men hjälpa till att ta honom dit m.m) så han själv känner lite press på sig för slippa stå där och skämmas över SIN hund.

Om den här hunden är väldigt olik de han haft förut så kan jag tänka mig att det känns motigt för en "äldre herre" att lära om och tänka på nytt sätt och använda nya metoder. (Gamla hundar och sitta du vet... ;) )

Hur gammal och skröplig är han? Kan man inte tänka sig att fösa ihop honom med lämpligt sällskap med den typen av hund? Skicka honom på kurs eller så? En liten vitamininjektion.... :)

Du kan ju börja med att vägra visa hunden på mentaltest (men hjälpa till att ta honom dit m.m) så han själv känner lite press på sig för slippa stå där och skämmas över SIN hund.

Om den här hunden är väldigt olik de han haft förut så kan jag tänka mig att det känns motigt för en "äldre herre" att lära om och tänka på nytt sätt och använda nya metoder. (Gamla hundar och sitta du vet... ;) )

Hur gammal och skröplig är han? Kan man inte tänka sig att fösa ihop honom med lämpligt sällskap med den typen av hund? Skicka honom på kurs eller så? En liten vitamininjektion.... :)

Han är inte skröpplig alls faktiskt, och inte lastgammal heller. Men uppenbarligen har hjärnan kalkat igen eller nåt.. Iaf delen för hundfostran ;) (han är strax över pensionsåldern, men tillhör gruppen 'våga vägra sluta jobba'...)

Lyckades lura iväg honom på valpkurs, han gick 2 ggr, sen konstaterade han att 'äsch, det var ju inget han inte kunde' och lät bli att gå *sucka* Sen, han jobbar ju borta ganska ofta, så han har inte möjlighet att gå t ex 'varje onsdag' alla ggr heller, men skulle ju kunna gå de gånger han kan. Men 'han kan ju det där redan' *sucka*

Om jag vägrar visa så visas inte hunden, pappa skulle inte göra det övht, mentaltestet alltså. Oavsett hur bra/dålig hunden var/är. Och är ju lite synd för uppfödaren om hunden inte visas, hon (uppf) vill ju att hela kullen ska bedömas (och höftledsröntgas), och jag tycker ju om uppfödare som 'är så', och vill ju gärna hjälpa till att ställa upp på det. Pappa tycker eg varken bu eller bä han, han kastar över sådant där till mig och betalar för det. Samma sak med HDrtg, han ringde mig och tyckte 'kan du fixa det'. Så tiken rtg på torsdag, hos min hemmavet och jag som bokat tid, kör dit henne osv. Och pappa betalar ;)

Jag tror han känner sig 'obekväm' med 'allt det där han inte har någon erfarenhet av' (typ mentaltest och rtg). Eller nåt? (Jag har lika liten erf jag iofs, men han vill att jag gör det).

Men det vore SKITBRA om han kunde börja träna något med henne. Sen om det är spår eller agility är eg skitsamma, så han får något att jobba emot, träffa andra, en liten piska/morot att verkligen träna hemma mellan gångerna. Men han är lite trög i starten.. milt sagt.. (Han har pysslat med bruks i forntiden, både tränat och tävlat, men många år sen han la av pga tidsbrist (jobbet), och jag tror han skulle tycka det var skitkul om han började igen, men gäller ju knuffa in honom på rätt spår så han fattar det..)

Men, kanske förhoppningsvis i best case scenario så kommer han efter att inte träffat hunden på 2 veckor se vilken STOR skillnad det är, och bli lite 'peppad' av den, att behålla det. När det sakta men säkert raseras bit för bit hemma missar man ju en hel del iom att man blir hemmablind. Men om han ser även de där 'små' sakerna, som hur stor skillnad och mycket trevligare det är med en hund som sitter still innanför dörren och väntar på varsågod, än som river halva hallen, krafsar respor i ytterdörren och nästan slår omkull en i sin iver att komma ut?

JAG insåg ju hur uppfostrad min tik är egentligen när jag fick den här att jmf med, och jag vet att jag många gånger tyckt 'jo men säkert' när folk påtalat hur väluppfostrad hon är. Jag ser ju det varje dag, så lättare hänga upp sig på de där sakerna som inte fungerar ( t ex att hon stjäl ALLT som är ätbart om man glömmer det framme.. ). Men när man fick något att jämföra med så såg jag ju att 'jo, hon ÄR faktiskt väldigt lydig'. Och kanske pappa också kan få ett litet uppvaknande och se att det INTE 'bara var inkallningen vid störning' som inte fungerade, utan typ ingenting fungerade så himla bra egentligen?

Och om man då igen propagerar för en kurs?

Kanske.. eller så blir det bara samma visa igen, men man måste ju prova iaf..

Lyckades lura iväg honom på valpkurs, han gick 2 ggr, sen konstaterade han att 'äsch, det var ju inget han inte kunde' och lät bli att gå *sucka*

Jo det jag tänkte var alltså att skicka honom på en kurs i något som är nytt för honom, och något som kanske lockar till sig folk med ett annat "tänk" (som passar den här hunden) än det bruksfolk han förmodligen har umgåtts med förut och tänker som själv?

Typ agility, flyball eller nåt... Jag vet inte vad. Freestyle kanske är för mycket begärt?? :D :angel: Klickerkurs?

Fast sånr är han komplett ointresserad av tyvärr =/ Sen, en helt vanlig, normal lydnadskurs skulle passa båda två perfekt. Hunden GILLAR att jobba när hon väl blir lite motiverad, och hon är som sagt väldigt lätt. Om pappa bara 'upptäckte' det tror jag faktiskt han skulle tycka det var extra kul. Ingen av de tidigare har ju varit svårlärda, men de har varit 'hårdare' och det har krävts mer för att nå dit. Nu skulle han kunna glida i gräddfilen liksom.

Han umgås faktiskt inte med någon speciell kategori hundfolk faktiskt, så jag tror inte det är några problem så. Tror kurseriet mer sitter i 'det här kan jag'. Får väl se hur han låter, ev får jag väl ta voffan genom mågra grundkurser då, så kanske det blir roligare om han får ta vid sen? (De, eller iaf SBK härikring, har ju ganska strikta regler för vad du får anmäla till för kurs, och du får inte gå någon av de 'roligare' kurserna förrän du gått grundlydnad.)

Japps, speciellt som de ju inte är billiga kurserna. Jag tänkte gå en lydnadskurs med tiken, men tvärnit, först grundkurs. Jag tyckte att men jag kan väl göra ett prov eller något så ni ser nivån? Nix.

Och betala 800 kr + litteratur för en kurs bara för sakens skull, som vi kan i sömnen, för att sen betala lika mkt till för att gå den kurs vi VILL och som vi skulle lära oss något på - det kändes ganska meningslöst.

Visst, har man köpt en valp blir det ju naturligt att man går valpkurs - grundkurs osv. Men om man köper en vuxen, tränad hund, och så ska man ändå behöva börja med grundlydnad. Eller om man tränar sin valp själv (iofs tycker jag det sociala är himla bra för valparna ändå, men..) och sen vill ha hjälp när man kommer till de mer avancerade nivåerna, så måste man ändå 'börja om från början'.

Tyvärr finns det inga 'icke SBK' som har kurser härikring heller, de brukar ju annars vara mer flexibla.

/Alexandra - som just nu tycker någon kan starta en 'grim- och flughuveletar-kurs' :devil:

hej

såg att du hittade ett halsband med fjärrkontroll och undrar VAR? vad heter det? har en omplacering med samma symptom som din pappas förutom den lilla egenheten att han inte har några problem att ta lite obehag, inte är godisglad och inte har några andra favoritlekar än "jaga katten"...

har således ett litet bekymmer...

lyder (efter mkt jobb) nu mkt bra i koppel, men sticker efter allt när han är lös. lina funkar inte då vi är inne på vår tredje nu eftersom han vet att det bara handlar om viljestyrka att springa av den, även den tjockare sorten.

därför har jag nu funderat i andra banor, och alla råd jag fått har handlat om elhalsband, och detta är jag av naturliga skäl emot, då tycker jag ju att ditt recept verkar bättre.

toppen, ska leta reda på ett sånt

Eftersom din kära far inte "lyssnar" på dig , så är det ju numera HANS problem tycker jag. Varför ens bry sig ?

Eftersom din kära far inte "lyssnar" på dig , så är det ju numera HANS problem tycker jag. Varför ens bry sig ?

SOm ja skrivit så dels ber han mig om hjälp. Och visst, det skulle jag ju kunna strunta i. Men hunden är här med jämna mellanrum, och jag tycker inte det är roligt när det kommer ett svart monster och far runt tämligen okontrollerat. Men ffa är det för HUNDENS skull, hon kommer bli så otroligt begränsad om inte inkallningen fungerar. En lydig hund är ju faktiskt en lycklig hund såtillvida att den får göra mycket mer, den får leka mer med andra hundar osv.

Hur har det gått med hunden? Och pappa?

Tja, när hon åkte hem var hon 'nästan bra'. Kom som ett skott på inkallning sålänge det inte fanns FÖR kraftig störning (inte ens jag kan trolla liksom), om man han 'förekomma' med kommandot kom så inga problem, men om hon hann pipa iväg efter något t ex, så var man tämligen körd, hon blev både blind och döv då. Dock var ju lusten att dra iväg ungefär 95% mindre än från början och betydligt mer fokus.

Hon kom ända fram hela tiden, även när hon visste att man skulle gå in etc. Hon avbröt lek och släppte leksak vid inkallning. Satt stilla och fint innanför dörren tills man sa varsågod vid in/utsläpp, och var rent allmänt betydligt lugnare, mer förarfokus och lydigare. Men hon var inte hundraprocentig med inkallningen, jag skulle INTE släppa henne på Gärdet i Stockholm te x. Men gick att kalla in här på gården trots ny rolig lekkompis och lek enligt fullt ös medvetslös. Dvs STORA framsteg. Sista veckan hade hon inte halsbandet alls.

Även mamma och kompisen kunde kalla in henne utan större problem, förutom lite inledande förvirring första gångerna då de ropade 'kom' och hunden kommer som ett skott - till mig :angel:

Ppa var tämligen jetlaggad och inte så intresserad av att tala hundfostran. Han 'sa' dock en hel del utan att säga något genom att när jag presenterade halsbandet och ffa en 'räkning' på 2400 kr för det bara säga 'Jag har inte så mycket kontanter på mig just nu, kan vi ta det senare?'. :devil:

DOCK.. Senaste spionrapporterna från bror, som bor på pappas gård och jobbar i pappas firma (dvs ser pappa och hund mååånga timmar varje dygn) så.. är allt som innan. Hunden är fortfarande lydigare än innan hon var här, men pappa är lika jävla inkonsekvent vid inkallning, och även lika 'brysk' när hon inte kommer vissa gånger. (Andra gånger iggar han det), och hunden har börjat 'slira' lite med inkallningen igen *sucka*

Jag ska göra en överraskningsvisit, jag måste bara samla lite mental styrka först.. :crazy:

Fifan så drygt.

Men jag kan inte låta bli att undra, vill din pappa verkligen HA den här hunden...? Han verkar ju inte ha något intresse för den. Eller?

Åh, han älskar den hunden. Och intresset och 'tycka om'/älska-faktorn är det inget fel på alls. Han skulle inte sälja henne för allt smör i Småland. SÅ nog vill han ha henne allt, utan tvekan.

Men han ser som sagt delvis inte problemet (t ex att hon är otroligt störande för vuxna när hon är sådär ostyrig och hoppar och skuttar och nafsar när det kommer folk, även om det är av glädje, och att det är en katastrof coming up med brorsans lilla dotter och den hunden, hunden slår ju omkull barn i rena glädjen liksom, och skrämmer dem), och delvis så kan han se problemet (t ex inkallning fungerar inte), men han kan inte se SIN skuld i det hela, dvs att det är hans fel. Han inser att det är en träningssak, men inser som sagt inte att JAG kan 'fixa till' hunden hundra ggr om åt honom, det hjälper inte om han inte PERMANENT ändrar beteende. (han använde ju visselpipan i början, men sen 'gick det ju så bra ändå' så då slutade han med den och sakta men säkert gled tillbaka i samma mönster).

Och pÅ ETT sätt fattar jag varför han gör det, han är 'ovan' vid att det som fungerar prickfritt sen börjar fallera. Tidigare hundar så han har uppfostrat och tränat dem sen de var valpar, på ett korrekt och konsekvent (om än kanske lite väl 'bryskt' sätt ibland om du frågar mig, men aldrig elakt) sätt, och sen när det väl 'fastnat' så har det ju underhållits via 'dagliga lydnaden'. Dvs när det fungerar, så har det aldrig fallerat sen (efter valp och slyngelåldern då då de flesta hundar ju blir lite..ohörsamma stundtals *s*). Och jag skulle tro han - medvetet eller omedvetet - resonerar likadant. Att 'ah, nu är det löst och fungerar, vad bra'

Det han däremot INTE fattar, och det som är det som SKILJER sig från hans tidigare hundar, är att HAN fått kola i huvudet och är så inkonsekvent att man blir stum. Och att det skulle fungera UTMÄRKT att - om han gjorde det korrekt - ta vid där jag slutat och bara köra 'dagliga vardagslydnaden' och det skulle fortsätta fungera. Men inte genom att vara inkonsekvent..

Det jag menar med att det inte skulle vara minsta problem om jag trollade fram en vuxen, vältränad hund som aldrig ens funderar på att t ex inte komma, för den har dels aldrig fått någon negativ association till det, och är dels van/tränad att alltid komma vid inkallning, det finns inga alternativ. Då skulle problemet försvinna, för då försvinner inkonsekvensen, eftersom den 'bara' (inte bara nånstans, men ni fattar) blir när hunden t ex INTE kommer.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka