Kan en dålig hovslagare i ung ålder ge "men för livet"?

break_a_leg

Trådstartare
Egentligen tror jag att jag kan svara på frågan själv, men jag är inte hovslagarutbildad...

Men om man har en unghäst som kanske inte har en ultimat hovform, kan en "bra" hovslagare rätta till såpass mycket att hovformen blir bra när hästen blir vuxen? Och kan man vända på det och säga att en mindre bra hovslagare kan rå för hur en vuxen hästs hovform är?

Jag har ingen unghäst, men är nyfiken ändå.

(Dålig svenska i rubriken men jag hoppas alla förstår vad jag menar ändå)

Sv: Kan en dålig hovslagare i ung ålder ge "men för livet"?

Svar ja. Det gäller egentligen inte bara hovform (som i hög grad kan "klåpas till" under större delen av hästens liv) utan även benställning. Detta speciellt vid väldigt ung ålder.

Sv: Kan en dålig hovslagare i ung ålder ge "men för livet"?

Svar ja, eftersom vissa saker bör rättas till i ung ålder och man ska alltså inte ha is i magen.:crazy:
Det finns flera exempel på hästar med kronisk bockhov pga att detta inte togs om hand medan hästen var ung, med säkerhet även andra åkommor som kommer att följa hästen under resten av dess livstid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 374
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 804
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 719
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka