(jag håller helt med i allt du skrev)
Men jag vill bara, i sken av denna diskussion, klippa ut detta. Alla insatser är mycket värda. Att då bemöta de som väljer bort flyget och också uttrycker det, med att dessa endast tar tillfälle i akt att "slå sig för bröstet" (tror jag att uttrycket var) blir i diskussionen inte bara (i mitt tycke) nedvärderande men bidrar också till handlingsförlamning. Antingen försöker man göra medvetna val och blir kallad miljöposör, eller så fortsätter man som vanligt i väntan på att politiska incitament ska ändra ens beteendemönster, istället för att påbörja detta själv. Att också påbörja en diskussion vilka "dåliga" miljöföreteelser användaren har annars också, såsom häst- och hundägande och vedeldning, bidrar också till handlingsförlamning. Det bidrar till en attityd att det liksom inte spelar någon roll.
Men visst spelar det roll? Attitydförändring kan vi ju börja med, här och nu. Utan att invänta politiska incitament och ny teknik. Om en användare skriver att hen inte planerat att flyga 2020 pga av miljöskäl, så kanske det får två andra användare att fundera och se på andra alternativ för semestern 2020. Det kanske vissa rycker på axlarna åt. Men det är ju så vi kan påverka varandra och bidra till förändring, på det individuella planet.
(Nu pratar jag återigen om nöjesresorna, eftersom de utgör 80% av utrikesflygandet)
On point.