Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Ja då kan du kanske svara så allt blir rätt, du som vet, varför gör du inte som Greta vill? varför flyger du ändå?
Vad är det du tänker att Greta vill? Min uppfattning är att hon vill påverka de med makt att styra över stora samhälleliga processer, att även andra människor ska trycka på politiker och andra makthavare snarare än att hon vänder sig till att enskilda individer ska minska sitt avtryck.
 
@Fruentimber Fast det är ju argumentationen mot flyget som jag vänder mig mot, eftersom den lätt kan appliceras på annat (men det gör man väldigt ogärna). För mig handlar det alltså inte om att inte kritisera att flyga (det gör jag gärna) utan att jag har svårt för bristande argumentation och logik.

Jag tycker att alla ska flyga mindre, så lite det bara går. Jag tycker att det är omoraliskt att det kan kosta 500 spänn att flyga. Jag tycker att flyg ska vara snordyrt och tåg jättebilligt.

Men jag tycker också att det är en politisk fråga mer än något annat och att man inte kan förvänta sig att folk ska avstå flyg helt och hållet for the greater good om man inte också förväntar sig att folk ska avstå nätshopping, hund-, katt- och hästhållning etc etc.

Framförallt tycker jag inte att någon ska argumentera i termer om att det är lätt eller svårt att avstå saker, för det vet man ingenting om. För mig kanske det är svårt att låta bli att flyga, för någon annan helt omöjligt att göra sig av med sin älskade häst. Eller flytta i från sitt hus på landet för att sluta sitta och köra runt i miljövidriga bilar.
Håller med om rubbet.
 
Vad är det du tänker att Greta vill? Min uppfattning är att hon vill påverka de med makt att styra över stora samhälleliga processer, att även andra människor ska trycka på politiker och andra makthavare snarare än att hon vänder sig till att enskilda individer ska minska sitt avtryck.
Ja, det är därför jag fascineras över folks kritik mot Greta. Hennes fokus är ju makthavare och att stater ska följa Parisavtalet. Inte att alla privatpersoner ska börja segla till USA.
 
@Fruentimber Fast det är ju argumentationen mot flyget som jag vänder mig mot, eftersom den lätt kan appliceras på annat (men det gör man väldigt ogärna). För mig handlar det alltså inte om att inte kritisera att flyga (det gör jag gärna) utan att jag har svårt för bristande argumentation och logik.

Jag tycker att alla ska flyga mindre, så lite det bara går. Jag tycker att det är omoraliskt att det kan kosta 500 spänn att flyga. Jag tycker att flyg ska vara snordyrt och tåg jättebilligt.

Men jag tycker också att det är en politisk fråga mer än något annat och att man inte kan förvänta sig att folk ska avstå flyg helt och hållet for the greater good om man inte också förväntar sig att folk ska avstå nätshopping, hund-, katt- och hästhållning etc etc.

Framförallt tycker jag inte att någon ska argumentera i termer om att det är lätt eller svårt att avstå saker, för det vet man ingenting om. För mig kanske det är svårt att låta bli att flyga, för någon annan helt omöjligt att göra sig av med sin älskade häst. Eller flytta i från sitt hus på landet för att sluta sitta och köra runt i miljövidriga bilar.

Givetvis kan den appliceras på annat? Vi har ju haft ett antal miljötrådar det senaste. Bilåkning, t ex. Men att något kan appliceras på något annat är ju inte argument nog att inte problematisera specifika företeelser.

Ja, alla borde flyga mindre. Ja, det är jävligt omoraliskt. Orimligt billigt. Ett sjukligt symtom på vår moderna värld.

Jag tror egentligen ingen i tråden proklamerar för att ingen någonsin ska sätta sig i en flygstol igen. Men att så lättvindigt "nej jag kommer inte minska ner för det finns andra problem också", som jag läst i flera inlägg, det förvånar mig faktiskt.
 
Jag hoppas att politiska beslut och teknik kommer ifatt. Men tyvärr tror jag inte att det hinner ske. Det politiska maskineriet går för långsamt. Vi har talat om vikten av bevarandet av vår miljö och natur sedan slutet av 1800-talet. "Silent spring" kom på 60-talet. Ändå står vi här nu, i klaveret.
 
Ja, det är korrekt. Och av den anledningen ska vi inte problematisera nöjesresor? Jobbresor kan vara nödvändiga. Den stora massan resor ner till Thailand och Turkiet, maybe not so much.
Nödvändiga för vem då? Jag kan se mycket få resor som faktiskt är nödvändiga för att täcka mänsklighetens basala behov för ett hyfsat bekvämt liv.

Det stora flertalet jobbresor folk gör är i mina ögon inte nödvändiga. De kan ersättas av virtuella möten alternativt så är jobbet i sig inte inom en verksamhet som är nödvändig utan är indirekt nöjesresor utan är en följd av produktion av icke livsnödvändiga prylar. Mycket av de varor och tjänster som produceras handlar om nöje/bekvämlighet/lyx.
 
Det stora flertalet jobbresor folk gör är i mina ögon inte nödvändiga. De kan ersättas av virtuella möten alternativt så är jobbet i sig inte inom en verksamhet som är nödvändig utan är indirekt nöjesresor utan är en följd av produktion av icke livsnödvändiga prylar. Mycket av de varor och tjänster som produceras handlar om nöje/bekvämlighet/lyx.

Goddag yxskaft? :confused:

Det är ju precis vad jag säger? Att vissa jobbresor kan vara nödvändiga? Andra inte, av uppenbara orsaker, t ex sådant förenat med lyxkonsumtion. Jag skrev ju exakt det för bara några inlägg sedan.

Jättemärkligt att du bara upprepar samma sak.
 
Goddag yxskaft? :confused:

Det är ju precis vad jag säger? Att vissa jobbresor kan vara nödvändiga? Andra inte, av uppenbara orsaker, t ex sådant förenat med lyxkonsumtion. Jag skrev ju exakt det för bara några inlägg sedan.

Jättemärkligt att du bara upprepar samma sak.
Varför så otrevlig? Jag spann vidare på vad du skrivit.

Många här menar att deras jobbresor är nödvändiga, och de är de säkert ut företaget synvinkel.
 
Varför så otrevlig? Jag spann vidare på vad du skrivit.

Många här menar att deras jobbresor är nödvändiga, och de är de säkert ut företaget synvinkel.

Genom att upprepa sådant jag själv redan skrivit och dessutom rikta det till just mig. Det blir jättekonstigt.
 
Det var något jag antog pga de låga priserna, annars skulle de ju höja priserna om det var kapprusning om platserna?
Detta läste jag tidigare i dag:
https://www.svd.se/fler-reste-med-sas-wkop

Flygbolagen har något de kallar kabinfaktor, alltså hur fylld varje maskin är. Eftersom det kostar fläsk att hålla en flygmaskin både i luften och på marken jobbar bolagen hela tiden med optimering, varje rutt och varje maskin ska vara så fylld som möjligt. En rutt som inte är lönsam ryker.

Det är alltså inte så lätt som att säga att de låga priserna visar att efterfrågan är låg. De verkliga lågprisbolagen (Ryan, Norwegian) har satsat på volymer, de dumpade priserna för att få mängder med kunder.
 
Genom att upprepa sådant jag själv redan skrivit och dessutom rikta det till just mig. Det blir jättekonstigt.
Som sagt jag spann vidare och hade du skrivit samma sak så var det inget jag noterat. Jag ber om ursäkt för att jag dristade mig att svara på ett av dina inlägg. Det lär dröja innan det upprepas.
 
Goddag yxskaft? :confused:

Det är ju precis vad jag säger? Att vissa jobbresor kan vara nödvändiga? Andra inte, av uppenbara orsaker, t ex sådant förenat med lyxkonsumtion. Jag skrev ju exakt det för bara några inlägg sedan.

Jättemärkligt att du bara upprepar samma sak.
Så vansinnigt onödigt bidrag till ett otrevligt diskussionsklimat.
 
Jag har flugit två gånger i hela mitt liv, aldrig åkt på långsemester och lever extremt snålt vad gäller utsläpp.

Om några veckor flyger jag till USA över en långhelg. Trodde aldrig jag skulle säga det, men det känns som att det gäller att passa på så länge det går... Det kommer gå åt helvete ändå.
 
Jag har flugit två gånger i hela mitt liv, aldrig åkt på långsemester och lever extremt snålt vad gäller utsläpp.

Om några veckor flyger jag till USA över en långhelg. Trodde aldrig jag skulle säga det, men det känns som att det gäller att passa på så länge det går... Det kommer gå åt helvete ändå.
Ha ha, ärligt talat så börjar jag känna så med eller att det kommer att gå åt helvete har jag nog känt länge. Medan jag studerade framförallt under kurserna i hållbar samhällsplanerings så var det så uppenbart att vi visste vad vi skulle göra (som samhälle) men vägrade göra det. Vi gör för lite för sent. Vi pratar ju inte längre om det kommer klimatförändringar för de är redan här istället pratar vi om hur stora de kommer att bli inom översiktlig tid och hur vi ska hantera dom. Samhället arbetar med att hantera det extremväder som nu är vår nya normalitet. Vi håller på att passera 2 gradersmålet och rör oss med god fart mot 4 gradersmålet utan någon direkt hastighetssänkning. https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/konsekvenser-global-uppvarmning
 
Jag har flugit två gånger i hela mitt liv, aldrig åkt på långsemester och lever extremt snålt vad gäller utsläpp.

Om några veckor flyger jag till USA över en långhelg. Trodde aldrig jag skulle säga det, men det känns som att det gäller att passa på så länge det går... Det kommer gå åt helvete ändå.

Nu tänker jag att det låter alldeles härligt med en USA-resa. (Även om jag personligen hatar att resa långt och stanna så kort som en "långhelg".) Annars lånar jag mer bara knappen med en svag vinkling mot kontrasten i dagens vita himmel mot det där svarta framtida helvetet.

Sedan kommer jag till att människor i alla tider beskrivit domedagen och använt den som förevändning att antingen göra ingenting eller göra tokiga saker eftersom framtiden är oviktig. Observera, inte på något sätt inriktat mot vare sig din resa eller dig personligen. Men när också makten börjar resonera i de termerna om en svart framtid som "kommer gå åt helvete ändå" och därmed rationalisera handlingsförlamning - så ska de inte ha makten längre.

Det finns grader även i helvetet. Det beror mer på hur mycket lidande vi är villiga att acceptera som mänsklighet. För oss i privilegierade länder blir det dessutom lite extra stuns på arrogansen, då vi kan gissa att det är andra än vi som får ta största smällarna.

Men det är inte privatpersoner som löser det här genom medvetna och individuella val, även om alla insatser är mycket värda. Det är stater och internationella samarbetsorgan som måste få oss medborgare att lösa det, genom direktiv, regleringar och lagstiftning - som reducerar utsläppen och ger förutsättningar för ny teknik att lyckas.
 
Ja det är relevant att jämföra hela miljöpåverkan man utövar och inte isolera bitar. En del är mycket bra på att glömma sina egna svara sidor när de "slår sig för bröstet" och påtalar vad de själv gör för miljön.

Förresten var skrev jag att man skulle jämföra en häst med 10 flygresor? Min gissning är att det är helt ditt påhitt för att få förvränga perspektivet och få mitt påtalande som naggar i kanten på ditt samvete att verka så orimligt att man kan bortse från det. Kanske har du en eller flera hästar som gör ett ordentligt miljöavtryck med allt vad de innebär av hästprylar och bilkörning förutom avtrycket själva hästen gör.

Hur många flygresor anser du att vi ska jämföra med? 1?
har du några siffror på att hästar är så påfrestande för miljön eller vad det nåt för att skicka en "men du då"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp