@Fruentimber Fast det är ju argumentationen mot flyget som jag vänder mig mot, eftersom den lätt kan appliceras på annat (men det gör man väldigt ogärna). För mig handlar det alltså inte om att inte kritisera att flyga (det gör jag gärna) utan att jag har svårt för bristande argumentation och logik.
Jag tycker att alla ska flyga mindre, så lite det bara går. Jag tycker att det är omoraliskt att det kan kosta 500 spänn att flyga. Jag tycker att flyg ska vara snordyrt och tåg jättebilligt.
Men jag tycker också att det är en politisk fråga mer än något annat och att man inte kan förvänta sig att folk ska avstå flyg helt och hållet for the greater good om man inte också förväntar sig att folk ska avstå nätshopping, hund-, katt- och hästhållning etc etc.
Framförallt tycker jag inte att någon ska argumentera i termer om att det är lätt eller svårt att avstå saker, för det vet man ingenting om. För mig kanske det är svårt att låta bli att flyga, för någon annan helt omöjligt att göra sig av med sin älskade häst. Eller flytta i från sitt hus på landet för att sluta sitta och köra runt i miljövidriga bilar.