Eller är du i position att beordra eller ta ett jobb som mer motsvarar sin etiska övertygelse.Jo men ditt privata flygande kan du styra, på jobbet är det ofta beordrat och svårare att påverka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller är du i position att beordra eller ta ett jobb som mer motsvarar sin etiska övertygelse.Jo men ditt privata flygande kan du styra, på jobbet är det ofta beordrat och svårare att påverka.
Ja det är relevant att jämföra hela miljöpåverkan man utövar och inte isolera bitar. En del är mycket bra på att glömma sina egna svara sidor när de "slår sig för bröstet" och påtalar vad de själv gör för miljön.Är det relevant att jämföra en häst med 10 flygresor om året? Det blir så mycket whataboutism i såna här trådar.
Dessutom är det för mig samma personer som konsumerar flyg som konsumerar mycket i övrigt.
Jag är ingen miljöhjälte men jag försöker tänka efter och kapa där det går. Även om det svider.
Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje. Inget av det är något extremt förslag eller ens i närheten av att sluta nöjesflyga helt men ändå räknas det som ett otroligt moraliserande och ett fruktansvärt skuldbeläggande av de som nöjesflyger. Att flyga så enormt mycket som vi gör idag är en lyx oavsett vilken lyx andra människor väljer, alla måste dra ner på sina klimatavtryck på alla områden och flyg ska inte ha en särställning jämfört med bilresor, konsumtion eller andra stora poster för koldioxidutsläpp.+ @Hyacinth
Är det rimligt att just jobbresor ges så stort utrymme i tråden när antalet nöjesresor är överrepresenterade i statistiken?
Jag är givetvis helt med på att onödiga jobbresor samt jobbresor som rör lyxkonsumtion etc verkligen bör dras ned på. Men nöjesresorna ser jag som ett betydligt större bekymmer. Inte heller är de vanligaste resmålen sådana där "utbyte av kultur" eller liknande rosa reseromantik är i centrum (för att fortsätta problematiserandet kring turism) (nej, inte alla resor eller turism är skit) (men mycket av det). Pattaya, som sagt. Valfri ort i Thailand. Antalya. Mallorca. Santorini. Wekeends i europeiska städer. Etc etc.
Och om alla fortsätter säga så varje gång en stor post för koldioxidutsläpp problematiseras kommer ingen göra någon förändring på något område alls för det finns alltid andra utsläpp att peka finger åt.Jag flyger ju aldrig i dagsläget, av flera skäl. Men jag tycker inte flyg är mycket värre än många andra saker.
Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje. Inget av det är något extremt förslag eller ens i närheten av att sluta nöjesflyga helt men ändå räknas det som ett otroligt moraliserande och ett fruktansvärt skuldbeläggande av de som nöjesflyger. Att flyga så enormt mycket som vi gör idag är en lyx oavsett vilken lyx andra människor väljer, alla måste dra ner på sina klimatavtryck på alla områden och flyg ska inte ha en särställning jämfört med bilresor, konsumtion eller andra stora poster för koldioxidutsläpp.
Det är talande att en så relativt mild förändring som att dra ner från två flygresor per år till en flygresa per år är det som får bägaren att rinna över här, att det blir ett sådant ramaskri över tanken på att för miljöns skull göra två flygresor per år i stället för tre att alla här som rider genast måste sälja hästen och sluta upp med det för att flygresenärer ens ska överväga att göra något sådant.
Jag kan knappt förstå lyxen vi lever i när det här är så kontroversiellt. När kan man börja säga att flygresandet är lite i överkant och att många kan minska lite på det utan att människor tar så illa vid sig och det utmålas som ett otroligt moraliserande och skuldbeläggande? Inte vid tre, så fyra nöjesflygresor per år? Fem nöjesflygresor per år? Sex nöjesflygresor per år? Man ska väl bara inte uttrycka några åsikter eller reflektioner alls om jämförelsevis rika människors flygvanor i en tråd om hur flyget påverkar miljön, men det här är ju löjligt?
Ja jag blir irriterad och det känns som om jag har fått nog av tråden för jag tycker diskussionen är så fantastiskt priviligerad och överspänd.
Det är bara inte din business att oombett "föreslå" för andra hur de ska göra.Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje.
Men jag riktade mig inte ens oombett till enskilda med inlägget där jag skrev att det här inte behövde vara en fråga om "allt eller inget" och att man kan påverka mycket genom minskningar också, jag skrev det som en allmän kommentar i en tråd som uttryckligen rör flygets enorma klimatpåverkan. Men jag har förstått att inte ens i en sådan tråd får man reflektera fritt över vilka olika saker vi kan göra för att minska våra utsläpp från flyget.Det är bara inte din business att oombett "föreslå" för andra hur de ska göra.
Vad hade du väntat dig för svar? "Ja jäklar, vartannat år i stället för varje skulle halvera mitt klimatavtryck av just flygresor, det hade jag ALDRIG tänkt på. Tack snälla för tipset!"?
Reflektera hur mycket du vill, men du kallade det du skriver "förslag". Och flera av dina inlägg andas tips till ANDRA. När jag påpekade det efter ett annat inlägg skrev du att det handlade om dina resonemang kring ditt eget resande. Men om det är dig själv du pratar om är det ingen bra idé att formulera dig som "Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa. "Men jag riktade mig inte ens oombett till enskilda med inlägget där jag skrev att det här inte behövde vara en fråga om "allt eller inget" och att man kan påverka mycket genom minskningar också, jag skrev det som en allmän kommentar i en tråd som uttryckligen rör flygets enorma klimatpåverkan. Men jag har förstått att inte ens i en sådan tråd får man reflektera fritt över vilka olika saker vi kan göra för att minska våra utsläpp från flyget.
I mitt allra första inlägg i tråden skrev jag att jag försöker minska mitt eget flygande så mycket som möjligt så det är knappast så att jag kommer hit och pekar finger åt andras flygande samtidigt som jag aldrig ens ville flyga själv till att börja med. Jag skulle gärna flyga till Kuba nästa år men tänker också mycket på att skjuta det på framtiden tills vi har bättre bränsle till flyget. Att jag har minskat mitt eget flygande betyder att jag har tänkt över det här för egen del också.Reflektera hur mycket du vill, men du kallade det du skriver "förslag". Och flera av dina inlägg andas tips till ANDRA. När jag påpekade det efter ett annat inlägg skrev du att det handlade om dina resonemang kring ditt eget resande. Men om det är dig själv du pratar om är det ingen bra idé att formulera dig som "Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa. "
Du uttrycker dig dessutom i många inlägg som att du är den enda som kommit på det där. Det är du inte.
Eh va? Är att helt låta bli att flyga det enda man kan göra? På riktigt, hur vet du vad @mandalaki gör eller inte gör för klimatet?
ja då hejjar man på Greta enbart för att lindra sitt egen ev dåliga miljösamvete.
Intressant spår, det här om att Greta inte gillar mig. Vi kanske ska be om en utbrytning?
Är du synsk?
Det har du ju just bestämt. " ja då hejjar man på Greta enbart för att lindra sitt egen ev dåliga miljösamvete."Varför gör då nära ingen som hon vill?
" Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?", utmanar folk att göra det samma och pekar underförstått på att det är rätt att minska eller rättare sagt avstå från flygandet. Det är samma logik som, jag har bidragit till välgörenhet med X kr utmanar andra att göra det samma.I mitt allra första inlägg i tråden skrev jag att jag försöker minska mitt eget flygande så mycket som möjligt så det är knappast så att jag kommer hit och pekar finger åt andras flygande samtidigt som jag aldrig ens ville flyga själv till att börja med. Jag skulle gärna flyga till Kuba nästa år men tänker också mycket på att skjuta det på framtiden tills vi har bättre bränsle till flyget. Att jag har minskat mitt eget flygande betyder att jag har tänkt över det här för egen del också.
Vadå den enda? Du verkar läsa in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit.
Det har du ju just bestämt. " ja då hejjar man på Greta enbart för att lindra sitt egen ev dåliga miljösamvete."