Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Tror jag läst att den största minskningen av Sveriges koldioxidutsläpp hittills ligger i omställningen från olja till annan uppvärmning, ska se om jag kan hitta de siffrorna.
Kollade upp det här och enligt naturvårdsverket är det uppvärmningen som bidragit med den största minskningen av koldioxidutsläpp på senare år med sin omställning från fossilt.
 
Jo, men argumentet brukar framföras till folk som redan har ett par ungar och gjort är ju liksom gjort, så då brukar det istället påpekas att det vore oerhört dåligt att skaffa fler. Konstigt är det oavsett. Ska min mamma isåfall "klimatkompensera" för att hon fött mig, eller när slutar ansvaret? Mina barn existerar ju liksom som samhällsmedborgare i sin egen rätt och är inte någon sorts hobby jag ägnar mig åt för mitt eget höga nöjes skull.

(Ingen kan för övrigt "med gott samvete" unna sig en flygning bara för att någon annan gör fler utsläpp. Feltänk.)
När du föddes misstänker jag att begreppet klimatkompensering inte existerande, så din mamma kan knappast lastas. Nu är jag inte helt övertygad om att situationen är fullt så förtvivlad som Greta Thunberg säger.

Men OM du vill minska dina barns klimatavtryck kan du ju se till att hålla dem på u-landsstandard så länge du har någon makt över dem. Det lär bli svårare och svårare ju äldre de blir, och ju mer de ser av kompisarnas levnadsvillkor, och är definitivt ingenting jag skulle rekommendera eller utsätta mina barn för.

Men om klimatkompensering är viktigt för dig är ju det ett sätt att närma sig det mycket mindre klimatavtryck som människor som har valt att resa istället för att skaffa barn, belastar planeten med.
 
Ja, jag tror ju affärsresorna är enormt mycket värre än semestrarna. /... /Jag inbillar mig att semesterresorna ändå bidrar med nån form av kulturutbyte, pengar till lokalbefolkning och bättre mående. Undantaget resor till pattaya då.

Vad baserar du detta på?

Nu var ju Pattaya visserligen bara ett exempel, vad vill du visa med det exemplet?
 
Så klart är minskade privata flygresor inte det enda som behöver göras. Det är dock det lättaste sättet för väldigt många privatpersoner att minska sitt personliga klimatavtryck och att signalera att de önskar sig något annat än vad som erbjuds idag.
Just det, det är ett lätt sätt och i det så ingår ett skuldbeläggande av alla som flyger oavsett om deras miljöavtryck är högre eller lägre.
 
Kollade upp det här och enligt naturvårdsverket är det uppvärmningen som bidragit med den största minskningen av koldioxidutsläpp på senare år med sin omställning från fossilt.
En fossilfri järn och stålindustri skulle göra en hel del för att minska de svenska koldioxidutsläppen också, om vi måste prata om annat än flyg. Sjöfarten släpper också ut mycket.
 
En sak som jag har svårt att förstå, är den större tolerans för jobbresor än för privatresor, som flera uttrycker mer eller mindre tydligt i tråden.

Själv tänker jag nog snarast tvärtom. Att minska mängden jobbresor, för de av oss som har jobb där flygresor inom eller utom landet blir aktuellt, är ju mycket mer relaterat till att ändra på samhället och samhällets verksamheter på ett sådant sätt att allt blir lite mer miljö- och klimatsmart. Arbetsmarknaden och politiken är ju mycket närmare kopplade till varandra, eller borde vara, än vad politiken och privatlivet är. Så jag tänker att arbetslivet är mer påverkbart, både med politiska medel och genom intern organisation inom branscherna.

Privatresorna är jag mer mån om att fortsatt kunna ha utrymme för.

För mig har jobbresorna ett bättre syfte. Att träffa ansikte mot ansikte förbättrar ofta arbetet och skapar fler lösningar. Folk som forskar måste se miljön de forskar om.

Men för mig är privatresor endast nöje. Oj så skönt att åka till sol ocj värme eller en härlig Stad men mer nytta än så har de inte.

Jag har inte flugit mycket innan men jag har flugit varje år. Både i jobb och privat. Jag tänkte inte på klimateffekten alls tidigare men när jag såg hur resandet ökar och vilka utsläpp som sker valde jag att minska.
 
Ja, jag tror ju affärsresorna är enormt mycket värre än semestrarna. Och jag vill faktiskt inte skuldbelägga folk för deras semestrar, det finns så enormt mycket större bovar. Onödiga bilresor, köpa massa onödigt osv. Jag inbillar mig att semesterresorna ändå bidrar med nån form av kulturutbyte, pengar till lokalbefolkning och bättre mående. Undantaget resor till pattaya då.

Fast statistiken visar att fler flyger inom Europa, korta weekends. Är kulturutbytet så stort då?
Ett par sådana resor plus långresa plus nån jobbresa är inte ovanligt idag. Det är omöjligt en mindre bov än konsumtion eller bil.
 
Att det alltid är något annat än det som diskuteras på tema miljöpåverkan som är det som måste göras för att lösa klimatkrisen är en vanlig taktik för att motivera sig själv att inte göra några förändringar, men jag har också läst en studie om att Sverige har lite andra värderingar i frågan om livsstilsförändringar än många andra länder. Är det någon som vet vilken studie jag menar? Jag har sökt men inte lyckats hitta den. Det var Sverige, Qatar och ett annat land som till skillnad från ett trettiotal andra länder trodde mer på teknik och mindre på livsstilsförändringar för att minska sina ekologiska fotavtryck.
 
För mig har jobbresorna ett bättre syfte. Att träffa ansikte mot ansikte förbättrar ofta arbetet och skapar fler lösningar. Folk som forskar måste se miljön de forskar om.
Flera av de jag känner som flygreser i jobbet är också forskare och motiverar det likadant men det har gjorts minst en studie som pekat på att flygresandet inte har någon större betydelse för ens framgång som forskare. Intressant var också att forskare på miljö flög lika mycket som övriga forskare. Jag har letat efter den där men inte hittat den heller :meh: det är sådana här gånger jag önskar att jag hade ett dokument där jag klistrade in källor på allt jag läser.
 
Men har inte @durachiny s inlägg en (svidande) poäng? Vad är vi beredda att offra som privatpersoner för att värna om klimatet? Nöjesresor torde inte vara så högt upp på prio-listan som det framstår i flera inlägg i denna tråd.

Vi kan inte sitta och vänta på politiska beslut och ny teknik. Beteendeförändringar måste ske här och nu.
Jag tycker verkligen inte det, utan det är ett sätt att komma in och sätta sig över alla andra. Öppnar inte upp för en vidare diskussion i heller.
 
Jag tycker verkligen inte det, utan det är ett sätt att komma in och sätta sig över alla andra. Öppnar inte upp för en vidare diskussion i heller.

Men även om man inte uppskattar retoriken, så kan man ju ändå se poängen.
 
Jag har jag ved - kol - fossila bränslen diskussioner med en universitetslärare som undervisar i det.
I enkla dra så är kolet som är i organiskt material, typ träd, det tillhör det korta (nyare) kretsloppet och finns redan i vårt kolkretslopp. Om vi eldar upp det eller om det dör och bryts ner så ska det ändå tas upp i träden.
Väldigt förenklat, givetvis.
Medan fossila bränslen tillhör ett "äldre kretslopp" där vi frigör bunden kol, som står utanför vårt nyare kretslopp.

Det är så jag har fått det förklarat för mig.
 
Fast statistiken visar att fler flyger inom Europa, korta weekends. Är kulturutbytet så stort då?
Ett par sådana resor plus långresa plus nån jobbresa är inte ovanligt idag. Det är omöjligt en mindre bov än konsumtion eller bil.
Individuellt eller nationellt? Av Sveriges totala utsläpp ligger nog bil och flyg på ungefär samma nivå idag, men då har jag inte kollat upp den senaste statistiken. Sverige har betydligt större andel av sina utsläpp inom transport än det globala genomsnittet och tidigare stod bilen för det mesta av det med flyget strax bakom men flyget har nog kommit ikapp nu, det är en gissning men inte en vild sådan.
 
För mig har jobbresorna ett bättre syfte. Att träffa ansikte mot ansikte förbättrar ofta arbetet och skapar fler lösningar. Folk som forskar måste se miljön de forskar om.

Men för mig är privatresor endast nöje. Oj så skönt att åka till sol ocj värme eller en härlig Stad men mer nytta än så har de inte.

Jag har inte flugit mycket innan men jag har flugit varje år. Både i jobb och privat. Jag tänkte inte på klimateffekten alls tidigare men när jag såg hur resandet ökar och vilka utsläpp som sker valde jag att minska.
Jag värderar mitt privata liv högre än jobbets krav på mig.
 
Ja, jag tror ju affärsresorna är enormt mycket värre än semestrarna. Och jag vill faktiskt inte skuldbelägga folk för deras semestrar, det finns så enormt mycket större bovar. Onödiga bilresor, köpa massa onödigt osv. Jag inbillar mig att semesterresorna ändå bidrar med nån form av kulturutbyte, pengar till lokalbefolkning och bättre mående. Undantaget resor till pattaya då.
Tror du att affärsresenärerna som har traktamenten spenderar MINDRE pengar på sina resmål? Och tror du att affärsresenärer som de facto reser för att träffa affärskontakter/leverantörer/operatörer och måste få relationerna med lokalbefolkningen att fungera för att få jobbet gjort INTE bidrar till något kulturutbyte och kompetensväxling? Och affärsresenärer som dessutom ofta reser till platser som är så oattraktiva att ingen turist någonsin skulle kunna tänka sig att resa dit, inte bidrar med både pengar till den lokala ekonomin och kulturutbyte och kompetensutbyte, så kan jag bara säga att du har helt fel.
 
Senast ändrad:
För mig har jobbresorna ett bättre syfte. Att träffa ansikte mot ansikte förbättrar ofta arbetet och skapar fler lösningar. Folk som forskar måste se miljön de forskar om.

Men för mig är privatresor endast nöje. Oj så skönt att åka till sol ocj värme eller en härlig Stad men mer nytta än så har de inte.

Jag har inte flugit mycket innan men jag har flugit varje år. Både i jobb och privat. Jag tänkte inte på klimateffekten alls tidigare men när jag såg hur resandet ökar och vilka utsläpp som sker valde jag att minska.
Det beror på vilket arbete man har, om företaget sysslar med. Bara för att det är jobbresor är det inte viktigare eller mer befogat än privatresor. Sysslar företaget med att producera essentiella saker för överlevnad eller lyx/nöje, det påverkar i högsta grad om resan är nödvändig eller i själva verket är jämställd med nöjesresor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp