Nej jag har ingen häst så jag utgår inte från några personliga preferenser, jag har inte ridit på över tio år och har inga planer på att börja göra det regelbundet igen. Kommer troligtvis aldrig skaffa häst. Så exakt vilka personliga preferenser är det du talar om här, du som är så insatt i mina motiv?
Vad jag däremot planerar göra är att resa, men också att försöka hålla nere flygresor tills flyget har löst sina problem. Jag beskriver ett resonemang jag själv har använt för att dra ner på mina flygresor, alla minskningar är bra och den som kan minska sina flygresor bör försöka göra det. De allra flesta kan det.
Jag utgår från faktumet att det ökande utrikesflyget är ett av de stora hoten mot vår koldioxidbudget just nu, tycker du det är moraliserande att jag tar hänsyn till all den faktan i en tråd om flygets klimatpåverkan får det stå för dig. Jag tycker det är synd men förutsägbart att det blir ramaskri och kontrovers över det i en tråd om just våra enorma klimatavtryck genom flyget, borde vi inte oroa oss över sakfrågan och inte över att jag hotar människors privilegierade livsstil med konstaterandet att minskat flygande är bättre för klimatet än ökat flygande? Tycker alla att det är fruktansvärt att jag eller andra föreslår minskat flygande för klimatets skull i en tråd som rör just minskat flygande så kan jag leva med det, det betyder inte att själva ökningen av svenskars flygande blir mindre problematisk tyvärr.