Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Nej jag förutsätter faktumet att flygresor är något som människor gör mindre ofta till att börja med. Jag tycker de flesta ska se över sitt hästhållande också, för min del får folk gärna sluta ha så många hästar med men hästar kan till skillnad från flygresor ha ett värde för biologisk mångfald.

Det är fortfarande inte riktigt samma med något som människor gör ofta och något som människor redan gör mindre sällan och då sannolikt kan göra ännu lite mer sällan utan att det har särskilt stor påverkan på deras vardagliga rutin. Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa.
Men vad otroligt mycket moraliserande över något du inte vet något om! Vad resande betyder för person x och y har du ingen aning om, du har heller ingen aning om varför de väljer flyg för att komma dit de ska eller om deras specifika resande är en åretrunthobby för dem även när de inte reser. I stället bestämmer du nådigt att hästhållning kan vara okej för det bidrar till biologisk mångfald. Du gör dig till domare över andra helt utifrån dina personliga preferenser.
 
En sak som jag har svårt att förstå, är den större tolerans för jobbresor än för privatresor, som flera uttrycker mer eller mindre tydligt i tråden.

Själv tänker jag nog snarast tvärtom. Att minska mängden jobbresor, för de av oss som har jobb där flygresor inom eller utom landet blir aktuellt, är ju mycket mer relaterat till att ändra på samhället och samhällets verksamheter på ett sådant sätt att allt blir lite mer miljö- och klimatsmart. Arbetsmarknaden och politiken är ju mycket närmare kopplade till varandra, eller borde vara, än vad politiken och privatlivet är. Så jag tänker att arbetslivet är mer påverkbart, både med politiska medel och genom intern organisation inom branscherna.

Privatresorna är jag mer mån om att fortsatt kunna ha utrymme för.
 
Är det någon i tråden som sagt att tygpåse och sortering klimatkompenserar deras flygande? Jag har sett det i trådar om veganism, där svenska bönder anses viktigare än klimatet. Men inte här.
Du kanske är ett exempel på det fenomen jag har upptäckt på Facebook som jag kallar Greta-paradoxen? Ju fler nöjesresor med flyg per år, desto fler gillanden och delningar av poster som har med Greta Thunberg att göra. I varje fall är det så bland mina Fb-vänner. Det verkar som flitiga weekendresenärer och långflygare tror att de kan klimatkompensera genom att hylla Greta Thunberg på fejan, när det nu inte räcker med att källsortera soporna och vägra sugrör av plast.
 
Nej jag förutsätter faktumet att flygresor är något som människor gör mindre ofta till att börja med. Jag tycker de flesta ska se över sitt hästhållande också, för min del får folk gärna sluta ha så många hästar med men hästar kan till skillnad från flygresor ha ett värde för biologisk mångfald.

Det är fortfarande inte riktigt samma med något som människor gör ofta och något som människor redan gör mindre sällan och då sannolikt kan göra ännu lite mer sällan utan att det har särskilt stor påverkan på deras vardagliga rutin. Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa.
Fast återigen, att det inte är samma sak för dig betyder det inte att det kan vara annorlunda för någon annan. Jag kan personligen jämställa det, t.ex. Jag har en unghäst på tillväxt nu, när hon är inriden kommer det bli normalt vardagligt hästliv med uppstallning. Det innebär högst troligt färre flygresor för min del, av ekonomiska skäl, men istället kommer jag behöva köra bil varje dag. Idag äger jag inte ens en bil. Enligt kalkylatorer på nätet kommer det dagliga bilkörandet generera i större CO2-utsläpp än vad mina flygresor gör idag. Men det är mer okej för att jag då gör det dagligen?
 
Men vad otroligt mycket moraliserande över något du inte vet något om! Vad resande betyder för person x och y har du ingen aning om, du har heller ingen aning om varför de väljer flyg för att komma dit de ska eller om deras specifika resande är en åretrunthobby för dem även när de inte reser. I stället bestämmer du att hästhållning kan vara okej för det bidrar till biologisk mångfald. Du gör dig till domare över andra helt utifrån dina personliga preferenser.
Nej jag har ingen häst så jag utgår inte från några personliga preferenser, jag har inte ridit på över tio år och har inga planer på att börja göra det regelbundet igen. Kommer troligtvis aldrig skaffa häst. Så exakt vilka personliga preferenser är det du talar om här, du som är så insatt i mina motiv?

Vad jag däremot planerar göra är att resa, men också att försöka hålla nere flygresor tills flyget har löst sina problem. Jag beskriver ett resonemang jag själv har använt för att dra ner på mina flygresor, alla minskningar är bra och den som kan minska sina flygresor bör försöka göra det. De allra flesta kan det.

Jag utgår från faktumet att det ökande utrikesflyget är ett av de stora hoten mot vår koldioxidbudget just nu, tycker du det är moraliserande att jag tar hänsyn till all den faktan i en tråd om flygets klimatpåverkan får det stå för dig. Jag tycker det är synd men förutsägbart att det blir ramaskri och kontrovers över det i en tråd om just våra enorma klimatavtryck genom flyget, borde vi inte oroa oss över sakfrågan och inte över att jag hotar människors privilegierade livsstil med konstaterandet att minskat flygande är bättre för klimatet än ökat flygande? Tycker alla att det är fruktansvärt att jag eller andra föreslår minskat flygande för klimatets skull i en tråd som rör just minskat flygande så kan jag leva med det, det betyder inte att själva ökningen av svenskars flygande blir mindre problematisk tyvärr.
 
En sak som jag har svårt att förstå, är den större tolerans för jobbresor än för privatresor, som flera uttrycker mer eller mindre tydligt i tråden.

Själv tänker jag nog snarast tvärtom. Att minska mängden jobbresor, för de av oss som har jobb där flygresor inom eller utom landet blir aktuellt, är ju mycket mer relaterat till att ändra på samhället och samhällets verksamheter på ett sådant sätt att allt blir lite mer miljö- och klimatsmart. Arbetsmarknaden och politiken är ju mycket närmare kopplade till varandra, eller borde vara, än vad politiken och privatlivet är. Så jag tänker att arbetslivet är mer påverkbart, både med politiska medel och genom intern organisation inom branscherna.

Privatresorna är jag mer mån om att fortsatt kunna ha utrymme för.
Har du eller någon annan här koll på hur stora delar av flygtrafiken är nöjes- respektive affärsrelaterad?
 
Nej jag har ingen häst så jag utgår inte från några personliga preferenser, jag har inte ridit på över tio år och har inga planer på att börja göra det regelbundet igen. Kommer troligtvis aldrig skaffa häst. Så exakt vilka personliga preferenser är det du talar om här, du som är så insatt i mina motiv?

Vad jag däremot planerar göra är att resa, men också att försöka hålla nere flygresor tills flyget har löst sina problem. Jag beskriver ett resonemang jag själv har använt för att dra ner på mina flygresor, alla minskningar är bra och den som kan minska sina flygresor bör försöka göra det. De allra flesta kan det.

Jag utgår från faktumet att det ökande utrikesflyget är ett av de stora hoten mot vår koldioxidbudget just nu, tycker du det är moraliserande att jag tar hänsyn till all den faktan i en tråd om flygets klimatpåverkan får det stå för dig. Jag tycker det är synd men förutsägbart att det blir ramaskri och kontrovers över det i en tråd om just våra enorma klimatavtryck genom flyget, borde vi inte oroa oss över sakfrågan och inte över att jag hotar människors privilegierade livsstil med konstaterandet att minskat flygande är bättre för klimatet än ökat flygande? Tycker alla att det är fruktansvärt att jag eller andra föreslår minskat flygande för klimatets skull i en tråd som rör just minskat flygande så kan jag leva med det, det betyder inte att själva ökningen av svenskars flygande blir mindre problematisk tyvärr.
Dina personliga preferenser = sånt som du tycker är okej. Och därför sätter som måttstock även för andra.

Du skrev ingenstans att det handlade om dina resonemang kring dina egna resor, tvärtom skrev du hur andra borde resonera.
 
Fast återigen, att det inte är samma sak för dig betyder det inte att det kan vara annorlunda för någon annan. Jag kan personligen jämställa det, t.ex. Jag har en unghäst på tillväxt nu, när hon är inriden kommer det bli normalt vardagligt hästliv med uppstallning. Det innebär högst troligt färre flygresor för min del, av ekonomiska skäl, men istället kommer jag behöva köra bil varje dag. Idag äger jag inte ens en bil. Enligt kalkylatorer på nätet kommer det dagliga bilkörandet generera i större CO2-utsläpp än vad mina flygresor gör idag. Men det är mer okej för att jag då gör det dagligen?
Nej det är inte "mer okej" men alla som har häst kör inte heller bil dagligen så jag tycker kopplingen inte är självklar där. Häst i sig behöver inte betyda daglig bilkörning. Flygresor innebär i sig ett stort utsläpp av koldioxid och det går inte att komma ifrån idag.

Alla gör bra i att se över sin stora koldioxidbov, är problemet bilkörande är det självklart det man ska fokusera på och inte på sitt icke-existerande flygande. Att jag diskuterar flygande beror på att tråden rör det.
 
En sak som jag har svårt att förstå, är den större tolerans för jobbresor än för privatresor, som flera uttrycker mer eller mindre tydligt i tråden.

Själv tänker jag nog snarast tvärtom. Att minska mängden jobbresor, för de av oss som har jobb där flygresor inom eller utom landet blir aktuellt, är ju mycket mer relaterat till att ändra på samhället och samhällets verksamheter på ett sådant sätt att allt blir lite mer miljö- och klimatsmart. Arbetsmarknaden och politiken är ju mycket närmare kopplade till varandra, eller borde vara, än vad politiken och privatlivet är. Så jag tänker att arbetslivet är mer påverkbart, både med politiska medel och genom intern organisation inom branscherna.

Privatresorna är jag mer mån om att fortsatt kunna ha utrymme för.

Jag har tänkt samma sak många gånger.

Det är märkligt att man tänker att man som privatperson ska ta ansvar men när man "stämplat in" på jobbet är man ett viljelöst mähä som måste följa minsta vink om att vara miljöbov utan att protestera.

Om man nu reser mycket mer i jobbet än privat, så är det där man kan göra skillnad. Dessutom kanske man kan påverka andra kollegor och andra på företaget att resa smartare och mindre. Och som förebilder för ytterligare andra att göra det.

Jag har minskat resandet radikalt i tjänsten och ifrågasätter alltid en fysisk resa i ett par steg, om det inte går att uppnå syftet på andra sätt. Konferenssystem, samarbetssystem och annat finns på plats idag och förvånansvärt många av tidigare "nödvändiga" resor har ersatts av mycket effektivare kommunikation.

Men det är såklart olika hur mycket man kan ändra och justera i förhållande till stelbenta policys och förväntningar - men om man jobbar i en organisation där man inte ens kan ta i frågorna kanske det finns bättre ställen att jobba på.
 
Nej det är inte "mer okej" men alla som har häst kör inte heller bil dagligen så jag tycker kopplingen inte är självklar där. Häst i sig behöver inte betyda daglig bilkörning. Flygresor innebär i sig ett stort utsläpp av koldioxid och det går inte att komma ifrån idag.

Alla gör bra i att se över sin stora koldioxidbov, är problemet bilkörande är det självklart det man ska fokusera på och inte på sitt icke-existerande flygande. Att jag diskuterar flygande beror på att tråden rör det.
Fast du skrev att jämförelsen med att ha häst inte fungerar för att det är en hobby man utövar dagligen, och det var vad jag bemötte, ihop med ditt påstående om att man inte kan uppleva långvarig glädje över en resa (och sen att i så fall kan man enkelt dubbla den tiden). Jag hade inte åsikter om huruvida man bör se över sin klimatpåverkan.

Vad gäller häst och bilkörning tror jag det är ytterst få som klarar av att ha häst utan daglig bilkörning. Majoriteten lär behöva köra åtminstone antingen till stallet eller till jobbet.
 
En sak som jag har svårt att förstå, är den större tolerans för jobbresor än för privatresor, som flera uttrycker mer eller mindre tydligt i tråden.

Själv tänker jag nog snarast tvärtom. Att minska mängden jobbresor, för de av oss som har jobb där flygresor inom eller utom landet blir aktuellt, är ju mycket mer relaterat till att ändra på samhället och samhällets verksamheter på ett sådant sätt att allt blir lite mer miljö- och klimatsmart. Arbetsmarknaden och politiken är ju mycket närmare kopplade till varandra, eller borde vara, än vad politiken och privatlivet är. Så jag tänker att arbetslivet är mer påverkbart, både med politiska medel och genom intern organisation inom branscherna.

Privatresorna är jag mer mån om att fortsatt kunna ha utrymme för.
Jag har inte större tolerans för jobbresor, flygpendling är ett rätt så hemskt ord tycker jag, men jag tror det kan vara svårare för människor att påverka jobbresor än privata resor. När jag skriver om rena nöjesresor gör jag det nog i kontrast till resor för att hälsa på familj långt bort och annat som har nytta utöver nöjet i resandet, inte i kontrast till jobbresor eftersom jag knappt känner någon som reser i jobbet längre.
 
Vad gäller häst och bilkörning tror jag det är ytterst få som klarar av att ha häst utan daglig bilkörning. Majoriteten lär behöva köra åtminstone antingen till stallet eller till jobbet.
Jamen exakt. Man får antingen strunta i att vara hos hästen, ha hästen där det finns mycket tät kollektivtrafik eller bo så nära hästen att man sannolikt i stället får ta bilen till jobbet.
 
Jag har tänkt samma sak många gånger.

Det är märkligt att man tänker att man som privatperson ska ta ansvar men när man "stämplat in" på jobbet är man ett viljelöst mähä som måste följa minsta vink om att vara miljöbov utan att protestera.

Om man nu reser mycket mer i jobbet än privat, så är det där man kan göra skillnad. Dessutom kanske man kan påverka andra kollegor och andra på företaget att resa smartare och mindre. Och som förebilder för ytterligare andra att göra det.

Jag har minskat resandet radikalt i tjänsten och ifrågasätter alltid en fysisk resa i ett par steg, om det inte går att uppnå syftet på andra sätt. Konferenssystem, samarbetssystem och annat finns på plats idag och förvånansvärt många av tidigare "nödvändiga" resor har ersatts av mycket effektivare kommunikation.

Men det är såklart olika hur mycket man kan ändra och justera i förhållande till stelbenta policys och förväntningar - men om man jobbar i en organisation där man inte ens kan ta i frågorna kanske det finns bättre ställen att jobba på.
Ja, dels att man på jobbet skulle vara någon sorts viljelöst mähä. Men ännu mer att det skulle vara okej av arbetsgivare att organisera vårt arbete så att vi tvingas agera som någon sorts mijlöbovar. Det är centralt för mig att den här vinklingen lyfter frågan ett steg över den enskilda individen.

Det är inte jag som ska slingra mig ur flygresor i jobbet. Det är jobbet som ska organiseras så att flygresor inte behövs (i samma omfattning). Sen kan så klart jag vara en av dem som har i arbetsuppgift att göra den där organisationsförändringen. Men det ska handla om arbetsgivaren och organisationen, inte om enskilda.
 
Vad gäller häst och bilkörning tror jag det är ytterst få som klarar av att ha häst utan daglig bilkörning. Majoriteten lär behöva köra åtminstone antingen till stallet eller till jobbet.
Jamen exakt. Man får antingen strunta i att vara hos hästen, ha hästen där det finns mycket tät kollektivtrafik eller bo så nära hästen att man sannolikt i stället får ta bilen till jobbet.
När jag googlade häst + klimatpåverkan visade dessutom de flesta artiklarna att hästarnas mat är en jättebov för klimatet. Så även om du går till stallet så kan det falla på hur mycket och vad exakt hästen äter. Åker man dessutom på tävlingar och träningar blir det än värre såklart.
 
Jag har inte större tolerans för jobbresor, flygpendling är ett rätt så hemskt ord tycker jag, men jag tror det kan vara svårare för människor att påverka jobbresor än privata resor. När jag skriver om rena nöjesresor gör jag det nog i kontrast till resor för att hälsa på familj långt bort och annat som har nytta utöver nöjet i resandet, inte i kontrast till jobbresor eftersom jag knappt känner någon som reser i jobbet längre.
Artikeln i Dagens industri som jag hittar är tyvärr låst, men ingressen börjar: ”Det blir allt vanligare att flyga i tjänsten. Och inom fem år förväntas antalet affärsresor ha ökat med 7–9 procent”

Så även om du inte känner någon som reser i jobbet så finns det uppenbarligen väldigt många som gör det.
 
Jag har inte större tolerans för jobbresor, flygpendling är ett rätt så hemskt ord tycker jag, men jag tror det kan vara svårare för människor att påverka jobbresor än privata resor. När jag skriver om rena nöjesresor gör jag det nog i kontrast till resor för att hälsa på familj långt bort och annat som har nytta utöver nöjet i resandet, inte i kontrast till jobbresor eftersom jag knappt känner någon som reser i jobbet längre.

Fast du vet ändå att en stor andel av flygresorna är jobbresor och det faktum att du inte känner dem är väl inte så relevant? En snabb genomgång i hjärnan ger vid handen att ca 60% av mina bekanta reser med flyg i sitt jobb, i mindre eller större utsträckning.
 
Fast du skrev att jämförelsen med att ha häst inte fungerar för att det är en hobby man utövar dagligen, och det var vad jag bemötte, ihop med ditt påstående om att man inte kan uppleva långvarig glädje över en resa (och sen att i så fall kan man enkelt dubbla den tiden). Jag hade inte åsikter om huruvida man bör se över sin klimatpåverkan.

Vad gäller häst och bilkörning tror jag det är ytterst få som klarar av att ha häst utan daglig bilkörning. Majoriteten lär behöva köra åtminstone antingen till stallet eller till jobbet.
Att det är enklare att minska lite på en hobby man redan gör sällan och ersätta den med mer miljövänliga alternativ däremellan än att helt ge upp en hobby som konkret påverkar ens vardag kändes ganska självklart bara baserat på den mänskliga naturen, men det är klart att det är ett antagande så länge det inte finns källa.

Du kommer med ett antagande där också men jag tycker egentligen att ska vi verkligen fortsätta diskutera allt utom flygets påverkan kan vi göra det i en annan tråd.
 
Artikeln i Dagens industri som jag hittar är tyvärr låst, men ingressen börjar: ”Det blir allt vanligare att flyga i tjänsten. Och inom fem år förväntas antalet affärsresor ha ökat med 7–9 procent”

Så även om du inte känner någon som reser i jobbet så finns det uppenbarligen väldigt många som gör det.
Jag känner de som flygreser i jobbet kanske en gång vartannat eller vart tredje år men betydligt fler som nöjesflygreser varje år eller mer, det är självklart att arbetsgivare och andra stora aktörer har ett mycket större ansvar än privatpersoner att minska sina utsläpp.
 
Jag ser ganska ofta folk framhålla att man inte bör skaffa fler än två barn, av klimatskäl?
Helst ska man inte skaffa några barn alls om det är klimatet och miljön man värnar. Att skaffa barn i I-länder är helt enkelt det mest destruktiva som går att göra för miljö och klimat. De som inte skaffar barn kan med gott samvete unna sig en långflygning och en medeldistansflygning per år, utan att komma i närheten av vad I-landsföräldern borde behöva klimatkompensera.

Den förälder so
Ett nedtaget och uppeldat träd binder ingen koldioxid, men avger koldioxid när det brinner. Det är väl det som är problemet.

Min bild av buke är dock att många är stolta över att de värmer upp sina hus med ved.
Räknas inte vedeldning som klimatneutralt? Den brinnande veden släpper loss koldioxiden som trädet band, och nu är samma koldioxid fri att bindas i ett annat växande träd.

Olje-och koleldning däremot släpper loss koldioxid som varit bunden i miljontal år, och som kommer att finnas kvar i atmosfären tills efter människoarten upphört att existera.
 
Att man inte kan nå alla världens hörn med tåg eller buss är också något man får leva med tills flyget har löst sina problem eller tills det kommit andra färdsätt, det går inte alltid motivera att kunna flyga precis vartsomhelst i tid och otid. Det är det jag tror tråden vill säga, att vi bör göra det vi kan också på punkten flygresor.

Sorry. Glömde svara här.

Det är därför jag uppskattar min elbil så himla mycket trots dens begränsade räckvidd (räknar 5 mil vinter och 10 mil sommar o behöver köra 5.5 mil som minst en dag mellan häst, jobb o bostad). Jag känner mig inte ens begränsad på ett negativt sätt utan snarare mer ödmjuk för att jag inte kan flänga runt på alla events jag vill BARA FÖR ATT. Jag får planera och prioritera. Jag hade kunnat låna bilen jag lånar att dra hästen med när vi väl åker iväg men hittills har jag aldrig kunnat motivera mig att köra en gammal Volvobensin bara för mitt nöjes skull eller för att en långresa skulle gå snabbare (pga inte behöver stanna o ladda flera gånger).

😅 Nej, bra val behöver inte vara dyra alls. Har man inte pengar gör man bra val nästan automatiskt, shoppar inte massor av onödigt och åker kollektivt. Maten är lite svårare, men det går att äta miljövänligt billigt.

Det perspektivet har jag lite dåligt samvete att jag glömde nämna/trycka på! Det är ju egentligen det allra, allra viktigaste. Vi rika står ju för absoluta största miljöförstöringen just för att vi faktiskt HAR råd att konsumera (och konsumerar ohållbart).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp