Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Ett nedtaget och uppeldat träd binder ingen koldioxid, men avger koldioxid när det brinner. Det är väl det som är problemet.

Min bild av buke är dock att många är stolta över att de värmer upp sina hus med ved.
Nej det stora problemet är att träden behöver få stå kvar för att binda koldioxid.

Förlåt för min otydlighet detta trodde jag var för självklart för att ens nämna. My bad!! :)
 
Nja, det KAN vara dåligt ur miljösynpunkt. Vilka bättre alternativ föreslår du?

Jag kan inte tänka mig så många sämre val. Ett bensinaggregat kopplat till en radiator är ganska mycket sämre såklart. Men alternativen begränsas av mycket mer än ideala klimatval när man ställer det till sin spets på en specifik plats.
 
Varför inte? Om folk börjar fråga och välja bort kött som inte är från Sverige så kanske restaurangerna helt enkelt får tänka om? Det är ju tack vare sånt som många butiker väljer bort danskt kött till exempel.
Det har talats om detta ända sedan vi gick med i EU för 25 år sedan och utvecklingen har varit den rakt motsatta. Sedan millennieskiftet har vår import av kött och köttvaror nästan fyrfaldigats, mejeriprodukter sexfaldigats, fisk sjufaldigats o.s.v. [SCB]

Det är siffror som talar ett tydliga språk. Att "konsumentmakt" skulle göra skillnad mer än på marginalen är önsketänkande. Det som behövs är politisk styrning i riktning mot begränsningar av den fria handeln med varor och tjänster, inget annat kommer att ha effekt.
 
Det har talats om detta ända sedan vi gick med i EU för 25 år sedan och utvecklingen har varit den rakt motsatta. Sedan millennieskiftet har vår import av kött och köttvaror nästan fyrfaldigats, mejeriprodukter sexfaldigats, fisk sjufaldigats o.s.v. [SCB]

Det är siffror som talar ett tydliga språk. Att "konsumentmakt" skulle göra skillnad mer än på marginalen är önsketänkande. Det som behövs är politisk styrning i riktning mot begränsningar av den fria handeln med varor och tjänster, inget annat kommer att ha effekt.

Den fria handeln är i sig inte problemet, internationellt samarbete är istället en stor del av lösningen.

Problemet är att det är billigt att smutsa ned miljön, det priset, för transporter och för andra miljökostnader måste begränsningar (lättast är i form av högre kostnader) införas.

Att vi köper en e-bok av en amerikansk eller svensk författare eller jobbar åt uppdragsgivare på andra platser än närmaste industri eller jordbruk utgör inte ett problem, tvärtom.

Sedan är det ofelbart så att vissa typer av handel kommer minska drastiskt när dessa begränsningar införs, men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man angriper problemen.
 
Jag kan inte tänka mig så många sämre val. Ett bensinaggregat kopplat till en radiator är ganska mycket sämre såklart. Men alternativen begränsas av mycket mer än ideala klimatval när man ställer det till sin spets på en specifik plats.
Bensinaggregat är väl ändå ovanligt i Sverige?

I en del länder har många ett sådant som support vid ofta återkommande strömavbrott, men i Sverige?
 
Flyget betalar inte sina egna miljökostnader idag och det kan förstås bara politikerna ändra på med koldioxidskatter, flygskatter och att påverka EU för det internationella flyget. Det är enormt subventionerat idag och om vi lägger de subventionerna på till exempel tåget i stället blir det enklare att välja det.

Då måste politikerna känna att de har stöd för en sådan förändring, jag vet inte om man signalerar sitt missnöje med dagens läge så tydligt genom att flyga mer och mer som om det inte vore någon stor grej. Jag tycker om att resa så för mig är det inte ett fall av att låta bli att göra något som jag ändå aldrig hade gjort, men jag kan inte motivera just flygandet lika lätt som tidigare när jag tänker på klimatet och därför hoppas jag kunna fortsätta hålla det nere till ett minimum tills flyget löst sina problem.

Och när vi pratar minskning av flyg behöver vi inte alltid göra det så svartvitt att man antingen aldrig gör det eller fortsätter som vanligt, en resenär som flyger vartannat år vilket var det svenska snittet på 90-talet i stället för varje år har halverat sin miljöpåverkan på den punkten och alla minskningar är bra. Att jämföra med att ge upp hästar och annat som man har nytta av varje dag tycker jag inte riktigt håller för de flesta har inte flygresor som del av sin vardag och de som har det borde absolut se över den ovanan, har man klarat sig med två flygresor på år klarar man sig troligtvis också med en flygresa per år och kanske också med en flygresa vartannat år. Att minska sitt flygresande är inte heller detsamma som att helt ge upp sin hobby om det nu inte är själva flygandet som är höjdpunkten, det går resa på andra sätt. Tåg till exempel. Att man inte kan nå alla världens hörn med tåg eller buss är också något man får leva med tills flyget har löst sina problem eller tills det kommit andra färdsätt, det går inte alltid motivera att kunna flyga precis vartsomhelst i tid och otid. Det är det jag tror tråden vill säga, att vi bör göra det vi kan också på punkten flygresor.

Vissa har bättre motiveringar att resa med flyg än andra, är du nyopererad eller sjuk eller har en sjukdom som påverkar så förstår jag om du tar flyget, detsamma om du flyger runt jorden för att hälsa på familjen en gång per år. Flyger du däremot som fullt frisk för ditt eget höga nöjes skull varje år eller till och med flera gånger varje år är du sannolikt en av de som måste prioritera om. Jag är rätt övertygad om att alla som flyger kan minska sitt flygande något och särskilt de som flyger allra mest.
 
Senast ändrad:
Bränsle som används i internationella passagerartransporter är skattebefriat sedan 1944 enligt internationella avtal läste jag igår, skandal!

Att det är skattebefriat bidrar till minskade utsläpp. Om vi införde en skatt på bränsle i Sverige hade exempelvis Turkish Airlines tankat tillräckligt mycket för att klara en tur & retur från, säg, Istanbul till Arlanda. Istället för att ha stannat och tankat på Arlanda. Det innebär att planet flyger med ungefär 30 ton i onödig vikt vilket ger högre bränsleförbrukning och utsläpp.

I teorin hade det gått att bestämma en global och enhetlig skattesats för flygbränsle men det skulle vara mycket svårt att genomföra i praktiken. Och ganska onödigt när det finns gott om lättare metoder för att uppnå samma effekt.
 
När jag hade fysik på basterminen så tittade vi en hel del på detta med uppvärmning, eltillverkning osv. Det enda vi kom fram till var att det i dagsläget inte finns några bra alternativ alls, bara mindre dåligt.

Ta tex kärnkraft, skitbra så länge det fungerar, potentiellt superdåligt när det inte fungerar. Vi har fortfarande ingen plats att göra av avfallet.

Vattenkraft förstör habitat för många djur. Vindkraft har ihjäl fåglar. Produktionen av solceller är inte miljövänlig och dessutom så har de en verkningsgrad på typ 10-15%, och det verkar finnas en bortre gräns för hur bra de kan bli på 20% tror man.

Vedeldning ger såklart CO2.

Sedan finns såklart kolkraftverk och liknande och de får väl räknas till de absolut värsta. Men i Sverige så har vi ju inte det.

Bästa sättet att värma upp ett hus verkade vara luftvärmepump, tack vare den höga verkningsgraden.
 
När jag hade fysik på basterminen så tittade vi en hel del på detta med uppvärmning, eltillverkning osv. Det enda vi kom fram till var att det i dagsläget inte finns några bra alternativ alls, bara mindre dåligt.

Ta tex kärnkraft, skitbra så länge det fungerar, potentiellt superdåligt när det inte fungerar. Vi har fortfarande ingen plats att göra av avfallet.

Vattenkraft förstör habitat för många djur. Vindkraft har ihjäl fåglar. Produktionen av solceller är inte miljövänlig och dessutom så har de en verkningsgrad på typ 10-15%, och det verkar finnas en bortre gräns för hur bra de kan bli på 20% tror man.

Vedeldning ger såklart CO2.

Sedan finns såklart kolkraftverk och liknande och de får väl räknas till de absolut värsta. Men i Sverige så har vi ju inte det.

Bästa sättet att värma upp ett hus verkade vara luftvärmepump, tack vare den höga verkningsgraden.
I Stockholm finns det faktiskt ett ganska stort kolkraftverk som producerar fjärrvärme och el har jag för mig.
 
Bensinaggregat är väl ändå ovanligt i Sverige?

I en del länder har många ett sådant som support vid ofta återkommande strömavbrott, men i Sverige?

Precis. Det är så ovanligt att vara miljö-sämre än vedeldning att det knappt existerar!

(Just som support vid strömavbrott har många (som bor långt ute på griden och inte är särskilt prioriterade vid avbrott - och behöver el för allt, vatten, ljus, etc) av nödvändighet bensin- och dieselaggregat som backup, men användningsgraden torde vara så låg att det inte spelar någon som helst roll.)
 
Uppvärmning med olja existerar fortfarande i Sverige, det är ju väldigt kasst. Så bara att vi talar om vedeldning som ett dåligt allternativ betyder ju att vi klivit framåt. Det är trots allt inte så länge sedan de flesta värmde med olja :).
 
Strunt samma att många av de länder och kulturer man också väljer att besöka står inför större miljöhot än vad vi upplevt här i Sverige, än. Bekvämlighet och berikning für alles.
Det här blir en kommentar till klimatförändring i allmänhet mer än bara flyget men jag tänker också på att de som betalar det högsta priset i många fall kommer vara de som bidragit minst till klimatförändringarna. Rebecca Solnit skrev om klimatförändringar som våld för några år sedan i artikeln "Call climate change what it is: violence" och det ligger något i det.

"That’s a tired phrase, the destruction of the Earth, but translate it into the face of a starving child and a barren field – and then multiply that a few million times. Or just picture the tiny bivalves: scallops, oysters, Arctic sea snails that can’t form shells in acidifying oceans right now. Or another superstorm tearing apart another city. Climate change is global-scale violence, against places and species as well as against human beings. Once we call it by name, we can start having a real conversation about our priorities and values. Because the revolt against brutality begins with a revolt against the language that hides that brutality."
 
Uppvärmning med olja existerar fortfarande i Sverige, det är ju väldigt kasst. Så bara att vi talar om vedeldning som ett dåligt allternativ betyder ju att vi klivit framåt. Det är trots allt inte så länge sedan de flesta värmde med olja :).
Tror jag läst att den största minskningen av Sveriges koldioxidutsläpp hittills ligger i omställningen från olja till annan uppvärmning, ska se om jag kan hitta de siffrorna.
 
En vecka på kreta kostar dock mindre i pengar än en vattenskoter. Att flyga är inte en lyx längre som det varit. Jag skulle vilja påstå tvärt om. Det är en lyx att ha råd att göra bra val. Elbil, tågsemester, ekomat osv.
Jag räknade lite en gång, och tre veckor i Panama eller Thailand var billigare än två veckor i Grekland eller Frankrike för en familj på tre.
😅 Nej, bra val behöver inte vara dyra alls. Har man inte pengar gör man bra val nästan automatiskt, shoppar inte massor av onödigt och åker kollektivt. Maten är lite svårare, men det går att äta miljövänligt billigt.
 
Att jämföra med att ge upp hästar och annat som man har nytta av varje dag tycker jag inte riktigt håller för de flesta har inte flygresor som del av sin vardag och de som har det borde absolut se över den ovanan, har man klarat sig med två flygresor på år klarar man sig troligtvis också med en flygresa per år och kanske också med en flygresa vartannat år. Att minska sitt flygresande är inte heller detsamma som att helt ge upp sin hobby om det nu inte är själva flygandet som är höjdpunkten, det går resa på andra sätt. Tåg till exempel.
Fast då förutsätter du ju att alla andra fungerar på samma sätt som du själv. Bara för att en daglig aktivitet är mer givande för dig innebär det inte att någon annan kan glädjas ett helt år över en resa.
 
Fast det tror jag inte gör någon skillnad för något annat än ens egen känsla av att vara medveten konsument.
Det är väl klart att det gör skillnad. Vissa äter ju ute typ hela tiden.

Men eller hur. Hundar och katter har väl också en jättestor klimatpåverkan? I såna fall borde ju alla do gooders göra sig av med sina jyckar utan problem kan man ju tycka :D.

@TygerTyger Nä, har ingen källa till dig tyvärr. Ringde en vän som arbetar i branschen och frågade helt enkelt.
Yes! Det går dock att vara mer eller mindre miljövänlig och här vill jag bara inflika för kattfolk att Peewee och Toa-lätt som bägge är producerade i Sverige (Peewee är träpellets, Toa-Lätt är papperspellets av återvunnen wellpapp) samt komposterbara, till skillnad från den klassiska bentonitleran som bara är rent skadlig och skickas från andra sidan jorden för ens katt att pissa i.

Alltså, bara det. Pissa i. Det är så jävla vrickat att sand fraktas (flygs?) över halva klotet för att våra husdjur ska pissa i den. Vad i helvete liksom.
 
Fast då förutsätter du ju att alla andra fungerar på samma sätt som du själv. Bara för att en daglig aktivitet är mer givande för dig innebär det inte att någon annan kan glädjas ett helt år över en resa.
Nej jag förutsätter faktumet att flygresor är något som människor gör mindre ofta till att börja med. Jag tycker de flesta ska se över sitt hästhållande också, för min del får folk gärna sluta ha så många hästar med men hästar kan till skillnad från flygresor ha ett värde för biologisk mångfald.

Det är fortfarande inte riktigt samma med något som människor gör ofta och något som människor redan gör mindre sällan och då sannolikt kan göra ännu lite mer sällan utan att det har särskilt stor påverkan på deras vardagliga rutin. Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp