Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Jag har inte sagt att någon ska leva i 13 grader. Men när man pratar om inomhustemperatur utifrån klimatavtryck så blir det lite märkligt när vedeldning lyfts in eftersom det är riktigt dåligt ur miljösynpunkt.

Inomhustemperaturen stiger ju också sakta men säkert! Där blir det också lätt taggarna ut att sänka. När vi egentligen bara håller på att vänja oss vid en klimatkostande höjning.
 
Alltså förlåt men jag är SÅ PEPP på att det om kanske 10 år o framåt kan vara så enkelt och billigare (okej, nu har jag inte koll på klimatkostnaderna va pris i kronor men andemeningen förstår ni nog) att typ tågturista i Sverige o Europa. Blir sådär löjligt glad av tanken, älskar att åka tåg, älskar att titta ut under resan och ser resan som en del av målet. Tycker det är sjukt störigt att inte kunna boka tågresor inom Sverige så långt fram o liknande. Jag är verkligen pepp på att tåg börjat bli större det senaste 🤩

Edit: Glömde. Och framförallt så HAR det ju varit både mycket enklare och billigare i kronor att tågturista åtm i Europa tidigare. Interrail osv förr. Där tappade vi ju MASSOR när flyget blev billigt.

Det är sådant jag tänker på och som gör mig hoppfull när jag tycker vi på kort tid vant oss vid skadlig konsumtion. Det var inte så länge sedan tåg i större grad var det som berikade folk som gillar att resa.
Du behöver ju inte vänta 10 år för att åka tåg i Europa? En facebookvän åkte just tåg hem från Grekland, med interrail.
 
Inomhustemperaturen stiger ju också sakta men säkert! Där blir det också lätt taggarna ut att sänka. När vi egentligen bara håller på att vänja oss vid en klimatkostande höjning.
Jag tänker att det är ganska viktigt att göra skillnad på HUR man värmer bostaden, inte bara vilken temperatur man har.
 
Jag flyger extremt sällan, totalt 3 ggr i mina 32 år.

Jag kommer ev att flyga nästa år, eller året efter. Anledningen är att jag ska gifta mig, och då vill jag ev åka till Island. Visst man kan åka båt dit, men dels skulle det ta väldigt långt tid och vara VÄLDIGT dyrt. Tror ungefär 15 000/skalle sist jag tittade. Då ingick förvisso besök på färöarna, men ändå.

Så ofta gifter jag mig inte att jag känner att jag behöver tänka jättemkt på den biten känner jag.


I övrigt så är min tanke att så småningom bosätta mig i skåne, bland annat för att ha närmare till övriga Europa med tåg.

Sedan ska jag ju inte ha några barn, så jag drar ner min klimatpåverkat rätt så drastiskt där.
 
Jag tänker att det är ganska viktigt att göra skillnad på HUR man värmer bostaden, inte bara vilken temperatur man har.

Ja, sorry, absolut!

Det var mer ännu ett inlägg i mitt korståg (😅) om att vi tyvärr vant oss lite fel det senaste snarare än att se lägre temp som en uppoffring 🙂
 
På vilket sätt är vedeldning dåligt? Är det sämre än direktverkande el?
Beror på var den direktverkande elen kommer ifrån. Direktverkande blir ofta dyrt. Men kommer den från vattenkraft är det bra el.
Elda - släpper ut koldioxid, förbränner organiskt material. Alltså inte bra. Men väldigt billigt.
 
På vilket sätt är vedeldning dåligt? Är det sämre än direktverkande el?
Det beror på hur elen är framtagen, men med tanke på att vi har en hög andel ren el i sverige så är det nog generellt mer miljövänligt med direktverkande el än ved.

När man eldar ved så frisläpps all koldioxid som träden har tagit upp ut atmosfären under trädets livstid. Kom ganska nyligen en rapport om hur viktigt det är att träden får stå kvar för att kunna binda så mkt koldioxid som möjligt ur atmosfären.
 
Du behöver ju inte vänta 10 år för att åka tåg i Europa? En facebookvän åkte just tåg hem från Grekland, med interrail.

Nej, nej! Det är mer att jag har häst nu (och ja, jag funderar faktiskt på klimatavtrycket också när jag funderar på om jag kommer ha en häst resten av livet, han lever ju tyvärr inte hela mitt liv om jag blir normalt gammal 😭) och allt över en dag är inget jag ens är intresserad av eller har råd med då.
 
Ang vedeldning är det väl ffa bristfällig förbränning och återvinning/omhändertagande av rökgaser som är "det sämsta" just för småhus? Beror ju på vad för panna man har o så men mer kontrollera förbränning är ju att föredra.
 
Ang vedeldning är det väl ffa bristfällig förbränning och återvinning/omhändertagande av rökgaser som är "det sämsta" just för småhus? Beror ju på vad för panna man har o så men mer kontrollera förbränning är ju att föredra.
Ett nedtaget och uppeldat träd binder ingen koldioxid, men avger koldioxid när det brinner. Det är väl det som är problemet.

Min bild av buke är dock att många är stolta över att de värmer upp sina hus med ved.
 
Ang vedeldning är det väl ffa bristfällig förbränning och återvinning/omhändertagande av rökgaser som är "det sämsta" just för småhus? Beror ju på vad för panna man har o så men mer kontrollera förbränning är ju att föredra.
Nej det stora problemet är att träden behöver få stå kvar för att binda koldioxid.
 
Har vattenkraften blivit bättre nu? Var ju inte jättelängesen den tog död på det mesta i omgivningen (fiskar bl.a och torkade ut vattendrag), men det kanske förbättrats?
 
Har vattenkraften blivit bättre nu? Var ju inte jättelängesen den tog död på det mesta i omgivningen (fiskar bl.a och torkade ut vattendrag), men det kanske förbättrats?
Både och, det är ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv inte jättebra men det är väldigt klimatvänligt. Ibland står olika miljörfrågor mot varandra...
 
Ett nedtaget och uppeldat träd binder ingen koldioxid, men avger koldioxid när det brinner. Det är väl det som är problemet.

Min bild av buke är dock att många är stolta över att de värmer upp sina hus med ved.

Vilken diskussion det blev om min eldning av överblivet skogsmaterial för att slippa frysa. Jag har absolut inte intentionen att saluföra vedeldning som ett bra klimatval eller någon stolthet över att vara beroende av uppvärmningsmetoden. Det var bara en sidokommentar på att 18 grader inomhus inte är ett problem för alla, utan snarare en nästan ouppnåelig dröm.

Med fullt blås på radiatorerna med direktverkande el (och i detta land, finel från vattenkraft och kärnkraft) blir det 13 grader inomhus på kalla vinterdagar, då luftvärmepumpen ger upp pga minusgrader. Därför krävs fuleldning för att det ska bli möjligt att överleva på en dräglig nivå. För att vara tydlig: Rekommenderas ej om man kan välja andra alternativ. Kämpigt, jobbigt och rökskapande (trots modern eldstad, installation och metoder) - inte alls "billigt". Lite mysigt när det viner runt knutarna, men det går fort över när det blir ett måste varje dag.

Vi brukar fira den dagen på våren då sista braskaminständningen har inträffat.

Nån gång i framtiden kanske också jag kan bygga ett klimatsmartare hus, men just nu är det jag och lilla 1800-talshuset som kämpar tillsammans.
 
Både och, det är ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv inte jättebra men det är väldigt klimatvänligt. Ibland står olika miljörfrågor mot varandra...
Väldigt ofta, skulle jag säga. Tyvärr. Lite därför jag tycker det är viktigt att försöka se hela bilden istället för enbart ”x är dåligt, y är bra”, för det är sällan så enkelt. Lite som min lokala livsmedelsbutik som har ekologisk gurka från Spanien och icke-ekologisk gurka från Sverige. Ekologiskt är ju bra, men...
 
Vilken diskussion det blev om min eldning av överblivet skogsmaterial för att slippa frysa. Jag har absolut inte intentionen att saluföra vedeldning som ett bra klimatval eller någon stolthet över att vara beroende av uppvärmningsmetoden. Det var bara en sidokommentar på att 18 grader inomhus inte är ett problem för alla, utan snarare en nästan ouppnåelig dröm.

Med fullt blås på radiatorerna med direktverkande el (och i detta land, finel från vattenkraft och kärnkraft) blir det 13 grader inomhus på kalla vinterdagar, då luftvärmepumpen ger upp pga minusgrader. Därför krävs fuleldning för att det ska bli möjligt att överleva på en dräglig nivå. För att vara tydlig: Rekommenderas ej om man kan välja andra alternativ. Kämpigt, jobbigt och rökigt - inte alls "billigt". Lite mysigt när det viner runt knutarna, men det går fort över när det blir ett måste varje dag.

Vi brukar fira den dagen på våren då sista braskaminständningen har inträffat.

Nån gång i framtiden kanske också jag kan bygga ett klimatsmartare hus, men just nu är det jag och lilla 1800-talshuset som kämpar tillsammans.
Jag har inga som helst synpunkter på din vedeldning. Det är bara inget jag skulle rekommendera som klimatsmart om någon frågade.
 
Jag har inte sagt att någon ska leva i 13 grader. Men när man pratar om inomhustemperatur utifrån klimatavtryck så blir det lite märkligt när vedeldning lyfts in eftersom det är riktigt dåligt ur miljösynpunkt.
Nja, det KAN vara dåligt ur miljösynpunkt. Vilka bättre alternativ föreslår du?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp