Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Vilken otroligt deppig tråd. Alla intiativ till att minska individernas klimatpåverkan ska det ogonblickligen pissas på. Varför? Om ni inte tror att era superviktiga semesterresor påverkar nämnvärt så varför ens skriva här med taggarna utåt och slå ner på alla som pratar om att avstå saker. Flyg då, rakryggat och stolt, trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls. Varför ens orka bli provocerade av att andra gör uppoffringar?

Själv har jag barn och gör det jag kan för att de ska ha någon sorts framtid. Jag reser inte utomlands (fastän jag vill! Tydligen är det oerhört viktigt att påpeka.) Jag avstår kött. Jag köper inte kläder i onödan. Jag försöker överlag leva som jag lär, så att jag ska kunna se mina barnbarn i ögonen i framtiden.
 
Vilken otroligt deppig tråd. Alla intiativ till att minska individernas klimatpåverkan ska det ogonblickligen pissas på. Varför? Om ni inte tror att era superviktiga semesterresor påverkar nämnvärt så varför ens skriva här med taggarna utåt och slå ner på alla som pratar om att avstå saker. Flyg då, rakryggat och stolt, trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls. Varför ens orka bli provocerade av att andra gör uppoffringar?

Själv har jag barn och gör det jag kan för att de ska ha någon sorts framtid. Jag reser inte utomlands (fastän jag vill! Tydligen är det oerhört viktigt att påpeka.) Jag avstår kött. Jag köper inte kläder i onödan. Jag försöker överlag leva som jag lär, så att jag ska kunna se mina barnbarn i ögonen i framtiden.
Jag läser inte tråden så. Snarare att det är tröttsamt att det alltid är vissa saker som kritiseras tex att flyga men inte att skaffa barn, husdjur, hobbyer
 
Vilken otroligt deppig tråd. Alla intiativ till att minska individernas klimatpåverkan ska det ogonblickligen pissas på. Varför? Om ni inte tror att era superviktiga semesterresor påverkar nämnvärt så varför ens skriva här med taggarna utåt och slå ner på alla som pratar om att avstå saker. Flyg då, rakryggat och stolt, trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls. Varför ens orka bli provocerade av att andra gör uppoffringar?

Själv har jag barn och gör det jag kan för att de ska ha någon sorts framtid. Jag reser inte utomlands (fastän jag vill! Tydligen är det oerhört viktigt att påpeka.) Jag avstår kött. Jag köper inte kläder i onödan. Jag försöker överlag leva som jag lär, så att jag ska kunna se mina barnbarn i ögonen i framtiden.
Fast då har du nog missförstått. Vem har skrivit att flygresorna inte påverkar klimatet? Det nedslående började ju snarare åt andra hållet, för att det för vissa är ”enkelt” att skippa flygandet. Andra gör helt enkelt andra prioriteringar.
 
Jag läser inte tråden så. Snarare att det är tröttsamt att det alltid är vissa saker som kritiseras tex att flyga men inte att skaffa barn.
Jag tycker väl att det är rimligt att det är flygandet som kritiseras i en tråd om flyg - däremot har jag vissa problem med synen på att det enbart är att skippa flyg som kan minska ens klimatpåverkan.
 
Måste du ha koll på exakt klimatavtryck? Bara bilresorna borde väl vara tillräckliga, varför är det så svårt att sälja hästen?

Min poäng: Självklart ska du ha din häst, för det är din hobby. Men försök då förstå att andra personer har andra hobbyer som är lika viktiga för dem som din häst är för dig. Man kan minska sin klimatpåverkan på andra sätt, utan att helt sluta leva.
Det finns nog inget så lätt som att göra bra miljöval - åt andra.
 
Vilken otroligt deppig tråd. Alla intiativ till att minska individernas klimatpåverkan ska det ogonblickligen pissas på. Varför? Om ni inte tror att era superviktiga semesterresor påverkar nämnvärt så varför ens skriva här med taggarna utåt och slå ner på alla som pratar om att avstå saker. Flyg då, rakryggat och stolt, trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls. Varför ens orka bli provocerade av att andra gör uppoffringar?

Själv har jag barn och gör det jag kan för att de ska ha någon sorts framtid. Jag reser inte utomlands (fastän jag vill! Tydligen är det oerhört viktigt att påpeka.) Jag avstår kött. Jag köper inte kläder i onödan. Jag försöker överlag leva som jag lär, så att jag ska kunna se mina barnbarn i ögonen i framtiden.
Frågan var ju Kan du tänka dig avstå från att flyga? Och då är det väl rimligt att man svarar på den.

”trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls.”

VEM har påstått det?
 
Måste du ha koll på exakt klimatavtryck? Bara bilresorna borde väl vara tillräckliga, varför är det så svårt att sälja hästen?

Min poäng: Självklart ska du ha din häst, för det är din hobby. Men försök då förstå att andra personer har andra hobbyer som är lika viktiga för dem som din häst är för dig. Man kan minska sin klimatpåverkan på andra sätt, utan att helt sluta leva.
Jag skulle dock inte säga att jag fick "sluta leva" om jag skulle göra mig av med djuren.
Och ja självklart tycker jag att det är viktigt att ha koll på klimatavtrycket innan man fattar beslut.

Inom båda exempel så kan det man sysslar med vara mer eller mindre miljöbelastande. Tex gällande antal resor eller hur långa resor man gör och på samma sätt påverkar det ju på vilket sätt man har sin häst. Om jag kan minska klimatavtrycket för hästen genom att inte köra runt den i transport stup i kvarten (check), ha den på naturbetesmark (check), utforma foderstaten för minskad miljöpåverkan (check) osv så kanske det minskar belastningen till en nivå som känns mer acceptabel.

Jag är ju inte korkad. Självklart förstår jag att resor är en hobby och att det har ett värde för individen. Jag skulle dock gärna se lite mer reflektion än jag oftast gör (inte riktat till någon särskild person här utan mer utifrån min omgivning). Jag har MÅNGA i min omgivning som reser helt oreflekterat och det vore najs om det kunde förekomma någon slags selektering eller övervägning iaf.
 
Fast då har du nog missförstått. Vem har skrivit att flygresorna inte påverkar klimatet? Det nedslående började ju snarare åt andra hållet, för att det för vissa är ”enkelt” att skippa flygandet. Andra gör helt enkelt andra prioriteringar.

Mängden människor för vilken en semesterresa utomlands med flyg är så enormt viktig att inga tänkbara scenarion duger för att kunna avstå är rimligen oerhört mycket mindre än antalet som inte tänker sluta flyga för att just deras resa "ändå inte spelar någon roll".
 
Ja, i ett inlägg nämns det.



Det kan man säkert. Men det jag skrev handlade om det duktiga i att avstå något man ändå inte vill göra. Som om jag skulle slå mig för bröstet för att jag inte har barn, något som skulle öka min klimatpåverkan betydligt om jag hade.

Fast vadå avstå något som man "ändå inte vill göra"? Det är flera som påpekat att de helt enkelt skippar flyg trots att de vill resa, eller väljer andra alternativ än flyget. Jag reser, men kommer välja andra alternativ.

Du verkar ha hakat upp dig på det enstaka inlägget men ibland får man ju även läsa mellan raderna.
 
Jag skulle dock inte säga att jag fick "sluta leva" om jag skulle göra mig av med djuren.
Och ja självklart tycker jag att det är viktigt att ha koll på klimatavtrycket innan man fattar beslut.

Inom båda exempel så kan det man sysslar med vara mer eller mindre miljöbelastande. Tex gällande antal resor eller hur långa resor man gör och på samma sätt påverkar det ju på vilket sätt man har sin häst. Om jag kan minska klimatavtrycket för hästen genom att inte köra runt den i transport stup i kvarten (check), ha den på naturbetesmark (check), utforma foderstaten för minskad miljöpåverkan (check) osv så kanske det minskar belastningen till en nivå som känns mer acceptabel.

Jag är ju inte korkad. Självklart förstår jag att resor är en hobby och att det har ett värde för individen. Jag skulle dock gärna se lite mer reflektion än jag oftast gör (inte riktat till någon särskild person här utan mer utifrån min omgivning). Jag har MÅNGA i min omgivning som reser helt oreflekterat och det vore najs om det kunde förekomma någon slags selektering eller övervägning iaf.
Okej, fast du skrev ju frågan om varför det är svårt att sluta resa, vilket ju är något annat än att reflektera över det eller minska belastningen. Att sluta resa är ju mer jämställt med att inte äga häst, inte med att försöka hålla hästen på ett miljömässigt ”acceptabelt” sätt.
 
Frågan var ju Kan du tänka dig avstå från att flyga? Och då är det väl rimligt att man svarar på den.

”trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls.”

VEM har påstått det?

En lätt överdrift från min sida. Jag ändrar genast: " trygga i er åsikt om att er påverkan på klimatet är försumbar i det stora hela. Precis som den är för alla de andra hundratusentals semesterresenärerna."
 
Jag tänker en hel del på mina resor generellt, flygresor är det som för mig är lättast att välja bort. Men om jag skulle ha råd och ville resa inom europa skulle jag nog göra det som en engångsgrej. Att flyga som en allmän transport tex inom jobbet (flera resor i veckan) skulle bära mig emot. I mitt liv som det ser ut nu så skulle jag minska mitt avtryck mer om jag kunde dra ned på bilresorna (kör 6 mil om dagen varje dag hela veckan).
 
En lätt överdrift från min sida. Jag ändrar genast: " trygga i er åsikt om att er påverkan på klimatet är försumbar i det stora hela. Precis som den är för alla de andra hundratusentals semesterresenärerna."
En LÄTT överdrift?

Ingen har såvitt jag sett uttryckt ditt modifierade påstående heller.
 
Det vore oerhört olyckligt om det slutade med att människor isolerade sig från varandra.

Min tanke är att ju mer vi kan ställa om våra egna vanor till hållbara och visa oss själva och andra att det inte är någon stor uppoffring, desto större är sannolikheten att starka politiska förslag både läggs fram och accepteras.


Är det rimligt att vi ska ha exotiska frukter eller andra matvaror från andra sidan jorden? Eller i alla fall inte året om?

Min poäng: Självklart ska du ha din häst, för det är din hobby. Men försök då förstå att andra personer har andra hobbyer som är lika viktiga för dem som din häst är för dig. Man kan minska sin klimatpåverkan på andra sätt, utan att helt sluta leva.

Hugger några valfria, inte direkt svart just till er.

För mig är det verkligen TVÄRTOM. Seriöst, vi (rika i väst) har vant oss (under extremt få år!!) rätt kvickt vid en för planeten totalt genomskadlig livsstil. Det handlar för mig inte alls om vad vi kan avstå eller inte utan att vi alla lever över resurserna. Punkt.

För inte alls länge sedan hade vi inte alls detta sk utbytet av kulturer om man syftar på de enormt ökade privata flygresorna, inte en massa exotisk mat på vardagsIcat, en massa saker var inte "självklara" att ha tid o råd med som hobbys. Det sågs inte som en "uppoffring" utan var just fortfarande lyxkonsumtion och lyxlivsstil!

Jag tycker vi tänker helt fel om vi börjar med att tänka "uppoffring" det första vi gör! Självklart blir det just det för individen som hamnat i en ohållbar livsstil men jag tycker faktiskt vi i alla fall kan försöka undvika att starta på tanken "kan jag ge upp detta?". Men det är ju min personliga åsikt såklart, jag tycker det blir en felaktigt ingång på problemet helt enkelt.

Och nej, jag är inte alls emot utveckling osv men jag tycker vi måste se att vi har haft en alldeles för stor ohållbar utveckling som inte borde varit möjlig. Den har varit möjlig pga att andra fått betala för vår livsstilsutveckling, i detta fallet nog främst vår planet (dålig koll på att jämföra med fattiga delar av världen)?

Och jag skrev hamnat i bla en bit upp för jag vill inte lägga skulden på individer för vi är lika mycket en produkt av vårt samhälle.
 
Jag tycker vi tänker helt fel om vi börjar med att tänka "uppoffring" det första vi gör! Självklart blir det just det för individen som hamnat i en ohållbar livsstil men jag tycker faktiskt vi i alla fall kan försöka undvika att starta på tanken "kan jag ge upp detta?". Men det är ju min personliga åsikt såklart, jag tycker det blir en felaktigt ingång på problemet helt enkelt.

Vettig tanke!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp