Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Förlåt om jag låter lite upprörd men jag blir helt enkelt mer deppig när jag upplever att problemet pratas runt är det faktiska megaproblemet med klimatet i stort. Jag vill så gärna att vi blir överens (inte här i tråden just alltså utan typ överallt, vilket såklart aldrig kommer hända :() om problemen för att kunna ta tag i dem typ.
 
Förlåt om jag låter lite upprörd men jag blir helt enkelt mer deppig när jag upplever att problemet pratas runt är det faktiska megaproblemet med klimatet i stort. Jag vill så gärna att vi blir överens (inte här i tråden just alltså utan typ överallt, vilket såklart aldrig kommer hända :() om problemen för att kunna ta tag i dem typ.
Det här rundpratandet som du ser beror nog på att tråden har ett renodlat individperspektiv på klimatfrågan.
 

Tack. Jag känner väldigt starkt för detta 😅 utan att vara det minsta perfekt men för mig ger det faktiskt mig större möjligheter att påverka min vardag för det ger mig mindre skam och lamslagning och mer handlingskraft. Vilket jag tror är vägen framåt. Tyvärr upplever jag mig själv som sämre på att förmedla det utåt (att inte skuldbelägga andra) så jag är ganska tyst om det i mitt vardagsliv.
 
Vilken otroligt deppig tråd. Alla intiativ till att minska individernas klimatpåverkan ska det ogonblickligen pissas på. Varför? Om ni inte tror att era superviktiga semesterresor påverkar nämnvärt så varför ens skriva här med taggarna utåt och slå ner på alla som pratar om att avstå saker. Flyg då, rakryggat och stolt, trygga i er åsikt om att ni inte sabbar klimatet alls. Varför ens orka bli provocerade av att andra gör uppoffringar?

Själv har jag barn och gör det jag kan för att de ska ha någon sorts framtid. Jag reser inte utomlands (fastän jag vill! Tydligen är det oerhört viktigt att påpeka.) Jag avstår kött. Jag köper inte kläder i onödan. Jag försöker överlag leva som jag lär, så att jag ska kunna se mina barnbarn i ögonen i framtiden.

Jag tror ju att det ska ligga på politisk nivå. Lagstiftas. Flyg är fantastiskt, men för billigt. Alla affärsresor måste minska.
Flyg gör ändå världen tillgänglig för många, jag är nog mer upprörd över vattenskotrar, färjor och motorgräsklippare.
 
Jag tror ju att det ska ligga på politisk nivå. Lagstiftas. Flyg är fantastiskt, men för billigt. Alla affärsresor måste minska.
Flyg gör ändå världen tillgänglig för många, jag är nog mer upprörd över vattenskotrar, färjor och motorgräsklippare.
Jag tänker att man blir upprörd över det man inte är intresserad av eller inte har glädje av.
 
Det här rundpratandet som du ser beror nog på att tråden har ett renodlat individperspektiv på klimatfrågan.

Och även stor del av irl? Kan vara det som är den springande punkten. Tycker alltid det hamnar i (jag tänkte i detta stycket alltså nästan mer på irl och även nu) att folk känner sig utpekade som dåliga och/eller inte "vill ge upp" det som helt enkelt felaktigt (på planetens bekostnad) kommit till dem. Det tycker jag är riktigt jobbigt.
 
Jag tror ju att det ska ligga på politisk nivå. Lagstiftas. Flyg är fantastiskt, men för billigt. Alla affärsresor måste minska.
Flyg gör ändå världen tillgänglig för många, jag är nog mer upprörd över vattenskotrar, färjor och motorgräsklippare.

Jag tycker allt, allt, allt borde ha en rättvis kostnad. Alltså där klimatavtrycket räknas in.

Sedan vet jag inte hur klassperspektivet ska lyftas in men det känns som att vi först behöver en rättvis grund av vad saker kostar vår planet innan vi kan börja göra livet mer rättvist. Eller tänker jag helt fel nu?
 
Jag tror ju att det ska ligga på politisk nivå. Lagstiftas. Flyg är fantastiskt, men för billigt. Alla affärsresor måste minska.
Flyg gör ändå världen tillgänglig för många, jag är nog mer upprörd över vattenskotrar, färjor och motorgräsklippare.

Ja, naturligtvis måste det lagstiftas och styras upp på högre nivå. Men det som gör mig deppig är folks vilja att dissa att alla egna initiativ som folk gör.

Men tyvärr är det ju så vi människor funkar, enligt forskningen. Det är i princip omöjligt att få oss att avstå saker på individnivå för att gynna hela samhället/planeten om det inte samtidigt finns någon form av bestraffningsmekanism som kickar in om man inte avstår. Där kommer förhoppningsvis lagstiftnigen in innan allt har gått helt åt skogen med klimatet.
 
Jag tycker nog att det går att göra någon generaliserande värdering.

Inte för att vedeldning är det minsta miljövänligt..

Jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur just semesterresor kan vara så extremt svårt att sluta med. Jag förstår att det är annorlunda om det är tex att hälsa på släkt/vänner men just rena semesterresor är lyx på ett sätt som inte borde vara så krångligt att dra ner på i väntan på ex bättre flygbränsle.

Liksom jag har väldigt svårt att förstå att inte hundar bara avskaffas. I väntan på mer marginaler i klimatsystemet. Fast egentligen har jag inte svårt att förstå att vi värderar helt olika när det gäller personliga värdet av olika aktiviteter.

Nej, vedeldning är inget miljövänlighetsideal. Men 13 grader är lite för tufft även för mig och min familj.
 
Jag tycker allt, allt, allt borde ha en rättvis kostnad. Alltså där klimatavtrycket räknas in.

Sedan vet jag inte hur klassperspektivet ska lyftas in men det känns som att vi först behöver en rättvis grund av vad saker kostar vår planet innan vi kan börja göra livet mer rättvist. Eller tänker jag helt fel nu?

En vecka på kreta kostar dock mindre i pengar än en vattenskoter. Att flyga är inte en lyx längre som det varit. Jag skulle vilja påstå tvärt om. Det är en lyx att ha råd att göra bra val. Elbil, tågsemester, ekomat osv.
Jag räknade lite en gång, och tre veckor i Panama eller Thailand var billigare än två veckor i Grekland eller Frankrike för en familj på tre.
 
En vecka på kreta kostar dock mindre i pengar än en vattenskoter. Att flyga är inte en lyx längre som det varit. Jag skulle vilja påstå tvärt om. Det är en lyx att ha råd att göra bra val. Elbil, tågsemester, ekomat osv.
Jag räknade lite en gång, och tre veckor i Panama eller Thailand var billigare än två veckor i Grekland eller Frankrike för en familj på tre.

Ja det är det jag menar! Att priserna blivit helt vridna (miljökostnaden är inte inräknad) så att det är svårt som individ att göra miljömässigt rimliga val.
 
En vecka på kreta kostar dock mindre i pengar än en vattenskoter. Att flyga är inte en lyx längre som det varit. Jag skulle vilja påstå tvärt om. Det är en lyx att ha råd att göra bra val. Elbil, tågsemester, ekomat osv.
Jag räknade lite en gång, och tre veckor i Panama eller Thailand var billigare än två veckor i Grekland eller Frankrike för en familj på tre.
Ja saker kostar inte vad de kostar miljömässigt. Det är helt enkelt väldigt väldigt billigt att vara en miljöbov och dyrt att inte tära på miljön. Även för företagen...
 
En vecka på kreta kostar dock mindre i pengar än en vattenskoter. Att flyga är inte en lyx längre som det varit. Jag skulle vilja påstå tvärt om. Det är en lyx att ha råd att göra bra val. Elbil, tågsemester, ekomat osv.
Jag räknade lite en gång, och tre veckor i Panama eller Thailand var billigare än två veckor i Grekland eller Frankrike för en familj på tre.
Flygpriserna är inte kloka, inte minst när det gäller lågprisbolagen. Det kan vara billigare att flyga utomlands än att åka tåg några mil i Sverige.
 
Ja, naturligtvis måste det lagstiftas och styras upp på högre nivå. Men det som gör mig deppig är folks vilja att dissa att alla egna initiativ som folk gör.

Men tyvärr är det ju så vi människor funkar, enligt forskningen. Det är i princip omöjligt att få oss att avstå saker på individnivå för att gynna hela samhället/planeten om det inte samtidigt finns någon form av bestraffningsmekanism som kickar in om man inte avstår. Där kommer förhoppningsvis lagstiftnigen in innan allt har gått helt åt skogen med klimatet.

Jag tycker det är stor skillnad på att be människor helt avstå saker de älskar att göra av klimatskäl jämfört med att be dem minska klimatavtrycket av aktiviteterna.

De som kräver avstående från andra av nöjesresande här verkar inte vara beredda att avstå sina hästar. Osv. Men vi kanske kan enas om att båda aktiviteterna bör minskas och optimeras så att klimatavtrycket blir mindre.
 
Flygpriserna är inte kloka, inte minst när det gäller lågprisbolagen. Det kan vara billigare att flyga utomlands än att åka tåg några mil i Sverige.

Alltså förlåt men jag är SÅ PEPP på att det om kanske 10 år o framåt kan vara så enkelt och billigare (okej, nu har jag inte koll på klimatkostnaderna va pris i kronor men andemeningen förstår ni nog) att typ tågturista i Sverige o Europa. Blir sådär löjligt glad av tanken, älskar att åka tåg, älskar att titta ut under resan och ser resan som en del av målet. Tycker det är sjukt störigt att inte kunna boka tågresor inom Sverige så långt fram o liknande. Jag är verkligen pepp på att tåg börjat bli större det senaste 🤩

Edit: Glömde. Och framförallt så HAR det ju varit både mycket enklare och billigare i kronor att tågturista åtm i Europa tidigare. Interrail osv förr. Där tappade vi ju MASSOR när flyget blev billigt.

Det är sådant jag tänker på och som gör mig hoppfull när jag tycker vi på kort tid vant oss vid skadlig konsumtion. Det var inte så länge sedan tåg i större grad var det som berikade folk som gillar att resa.
 
Liksom jag har väldigt svårt att förstå att inte hundar bara avskaffas. I väntan på mer marginaler i klimatsystemet. Fast egentligen har jag inte svårt att förstå att vi värderar helt olika när det gäller personliga värdet av olika aktiviteter.

Nej, vedeldning är inget miljövänlighetsideal. Men 13 grader är lite för tufft även för mig och min familj.
Jag har inte sagt att någon ska leva i 13 grader. Men när man pratar om inomhustemperatur utifrån klimatavtryck så blir det lite märkligt när vedeldning lyfts in eftersom det är riktigt dåligt ur miljösynpunkt.
 
Jag tycker det är stor skillnad på att be människor helt avstå saker de älskar att göra av klimatskäl jämfört med att be dem minska klimatavtrycket av aktiviteterna.

De som kräver avstående från andra av nöjesresande här verkar inte vara beredda att avstå sina hästar. Osv. Men vi kanske kan enas om att båda aktiviteterna bör minskas och optimeras så att klimatavtrycket blir mindre.

Sant. Jag tänker att om vi vänder på tanken som jag babblade om i mitt första inlägg så kanske fler individer upplever det som enklare att minska klimatpåverkan. Eller jag tycker i alla fall ingången är väldigt mycket mer åt "uppoffring" genrellt och att det lätt triggar försvar istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp