Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Screenshot_20191006-092641.webp

Jag tycker den här, som precis dök upp är ganska tydlig.
 
Min närmsta släkting som också är min bästa kompis bor två timmar bort med flyg, ett dygn med Flixbuss. Plågsam jämförelse att göra, särskilt att genomlida den sistnämnda resan i praktiken. Att inte kunna åka och hälsa på henne lika enkelt och ofta som tidigare är bland det jobbigaste med det här. För oss har det hjälpt mycket att boka in längre videochattar istället för att nöja oss med textkommunikation eller korta telefonsamtal mellan gångerna vi ses. Då är det inte alls lika jobbigt för oss att vi ses IRL mer sällan. Kanske kan det vara ett sätt för er att minska flygresorna?

Nja, jag tycker väl kanske inte att det är riktigt okej att min man säger till sin gamla mamma - som är i 80-års-åldern nu - att "i år kommer jag inte och hälsar på, för jag satsar på miljön i stället". Nästa år kan hon ju vara död.....
 
13 grader är det på vintern innan vedeldningen fixat det. Går nog bra att leva med 18 grader.

Svårt bara att ta sig till tunnelbanan för de där 30 minuterna av nöjesåkande...
Jag vet att det är så för många, även jag är uppväxt med ett hus som var riktigt kallt på morgonen och håller ner temperaturen. Men jag fryser och trivs inte, och många väljer nog komforten högre.

Och jag håller faktiskt mest ner temperaturen på grund av snålhet, vi har brutala elräkningar då huset främst går på direktel.
 
Jag tycker också att det ska fattas politiska beslut. Än så länge har ju dock inte svenska befolkningen röstat på de partier som faktiskt verkar villiga att ta dessa beslut och man kan ju inte bara sitta och vänta. Tills de politiska besluten är på plats så är det ju bättre att individer gör beteendeförändringar.
Jag tror dessutom att politiken kommer våga mer om man ser att individerna är beredda att göra förändringar.

just nöjesresor borde verkligen vara bland det lättaste att skippa.
Fast vem bestämmer vad som är enkelt för någon annan att skippa? Att välja bort hästägandet borde vara skitenkelt också då, som i regel kräver daglig bilkörning, dessutom kanske inte helt sällan med släp.

Det blir liksom lite småkomiskt när folk som kör bil och äter kött dagligen (generaliserande, syftar inte på någon specifik person här) talar om för mig att det är skitenkelt att skippa flygresor, för att det är det för dem.
 
Jag tror att dom serverar många kilo kött på restaurang varje dag. Och att det skulle göra skillnad om det var svenskt kött, både för transporter(jag vet inte hur kött från andra sidan jordklotet transporteras, men det är väl inte omöjligt att dom köttbitarna får flyga..), gynna lokala bönder osv. Jag tror att det skulle göra skillnad.
Livsmedel ligger som sagt tvåa i klimatpåverkanstoppen i DN:s artikel. Nötkött toppar bland livsmedlen.
 
Det tycker jag absolut att det finns drag av även här.

Ja, i ett inlägg nämns det.

Kan man inte vända på det och fråga sig varför det är så lätt att nöjesresa?

Det kan man säkert. Men det jag skrev handlade om det duktiga i att avstå något man ändå inte vill göra. Som om jag skulle slå mig för bröstet för att jag inte har barn, något som skulle öka min klimatpåverkan betydligt om jag hade.
 
Fast vem bestämmer vad som är enkelt för någon annan att skippa? Att välja bort hästägandet borde vara skitenkelt också då, som i regel kräver daglig bilkörning, dessutom kanske inte helt sällan med släp.

Det blir liksom lite småkomiskt när folk som kör bil och äter kött dagligen (generaliserande, syftar inte på någon specifik person här) talar om för mig att det är skitenkelt att skippa flygresor, för att det är det för dem.
Exakt så!
 
Fast vem bestämmer vad som är enkelt för någon annan att skippa? Att välja bort hästägandet borde vara skitenkelt också då, som i regel kräver daglig bilkörning, dessutom kanske inte helt sällan med släp.
Men eller hur. Hundar och katter har väl också en jättestor klimatpåverkan? I såna fall borde ju alla do gooders göra sig av med sina jyckar utan problem kan man ju tycka :D.

@TygerTyger Nä, har ingen källa till dig tyvärr. Ringde en vän som arbetar i branschen och frågade helt enkelt.
 
Jag kommer flyga lika mycket som jag brukar nästa år. Det är en solresa under vintern (till ett land som var mitt hem i många år). En kompis ville följa med dit i år och hennes krav var att vi skulle åka tåg och båt. Resan skulle ta 3/4 dagar dit och sedan samma tillbaka. Den iden gav hon upp fort. Sedan blir det tyvärr minst en jobbresa med flyg, kanske två.

Jag kom precis hem från en jobbresa igår och jag hatar verkligen själva flygandet. Det är ett nödvändigt ont.
 
Jag håller med om att det är ett växelspel, men vi måste få radikala skiften i systemen och det är bara den valda makten som kan göra.

Däremot förstår jag inte varför någon ska gå in och värdera vilka typer av nöjesbelastningar som är lätta att skippa.

Om man vill ägna sig åt sådana som belastar mycket får man anpassa mängden mer än någon som väljer andra saker att stoppa in i sitt liv för att göra det bra.
Jag tycker nog att det går att göra någon generaliserande värdering.
13 grader är det på vintern innan vedeldningen fixat det. Går nog bra att leva med 18 grader.

Svårt bara att ta sig till tunnelbanan för de där 30 minuterna av nöjesåkande...
Inte för att vedeldning är det minsta miljövänligt..
Fast vem bestämmer vad som är enkelt för någon annan att skippa? Att välja bort hästägandet borde vara skitenkelt också då, som i regel kräver daglig bilkörning, dessutom kanske inte helt sällan med släp.

Det blir liksom lite småkomiskt när folk som kör bil och äter kött dagligen (generaliserande, syftar inte på någon specifik person här) talar om för mig att det är skitenkelt att skippa flygresor, för att det är det för dem.
Jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur just semesterresor kan vara så extremt svårt att sluta med. Jag förstår att det är annorlunda om det är tex att hälsa på släkt/vänner men just rena semesterresor är lyx på ett sätt som inte borde vara så krångligt att dra ner på i väntan på ex bättre flygbränsle.
 
Jag tycker nog att det går att göra någon generaliserande värdering.

Inte för att vedeldning är det minsta miljövänligt..

Jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur just semesterresor kan vara så extremt svårt att sluta med. Jag förstår att det är annorlunda om det är tex att hälsa på släkt/vänner men just rena semesterresor är lyx på ett sätt som inte borde vara så krångligt att dra ner på i väntan på ex bättre flygbränsle.
Men kan du sluta med hästar pga klimatet. Det är ju nöje på samma sätt som resa är för andra.
 
Men kan du sluta med hästar pga klimatet. Det är ju nöje på samma sätt som resa är för andra.
Jag har faktiskt inte koll på exakt klimatavtryck pga min häst. Jag gör redan val kring mina djur för att minska miljöpåverkan, tex när det gäller vilket foder de äter och liknande. Men det är något jag får kolla upp närmare.
 
Jag säger inte på något sätt att om man bara låter bli att flyga så kan man göra vad som helst i övrigt. Men avtrycket av en enda flygresa är så stort att den överskuggar det mesta om man inte lever uteslutande på avokados och brasiliansk biff.

Snyggt jobbat med arbetsresorna! En flygresa mindre är en mindre, så klart. Oavsett om det är i tjänsten eller privat. Jag fokuserar på att prata om privatresor för att många verkar känna att de inte kan påverka sin arbetsgivare.




Det här med att det är samhället som ska ändra sig, hur ska det gå till? Det är en ärligt menad fråga. Jag upplever nu att inget av partierna vågar lägga fram några ordentligt klimatskadebegränsande förslag. Vi kan dessutom bara påverka en gång vart fjärde år. Det är långt mellan tillfällena och på samma sätt som en viss mängd väljare röstar efter sin egen plånbok så tänker jag att det kommer att finnas många som röstar efter sin egen koldioxidbudget. Typ de som nu är med i bensinupproret och de som "måste" åka på solsemester som dessutom "behöver" vara billig.

Min tanke är att ju mer vi kan ställa om våra egna vanor till hållbara och visa oss själva och andra att det inte är någon stor uppoffring, desto större är sannolikheten att starka politiska förslag både läggs fram och accepteras.


Om mina föräldrar vill resa med mig så åker vi tåg eller buss. Hittills har det inte varit något problem och det har sparat in ytterligare några flygstolar än de som hade varit mina. :)

Ska vi resa blir det en grekisk ö, typ en vecka. Jag skulle varken ha tid eller råd med flyg eller få med mig föräldrarna då. Så, vi skulle flyga.
Jag jobbar med att hålla nere all konsumtion i vardagen, så jag kan leva med en resa. Jag flög aldrig i jobbet utan tog alltid tåg eller buss, vi har en hybridbil och en moppe som reservfordon, vi köper nästan aldrig nytt och äter mestadels vegetariskt. Jag är rätt ambitiös, så en resa kan jag leva med utan dåligt samvete.
 
Jag vet att det är så för många, även jag är uppväxt med ett hus som var riktigt kallt på morgonen och håller ner temperaturen. Men jag fryser och trivs inte, och många väljer nog komforten högre.

Och jag håller faktiskt mest ner temperaturen på grund av snålhet, vi har brutala elräkningar då huset främst går på direktel.
Är också delvis uppvuxen i ett kallt hus. Och jag säger aldrig mer! Jag mår skit i ett kallt hus! Nu bor jag i ett hus med bergvärme.
 
Jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur just semesterresor kan vara så extremt svårt att sluta med. Jag förstår att det är annorlunda om det är tex att hälsa på släkt/vänner men just rena semesterresor är lyx på ett sätt som inte borde vara så krångligt att dra ner på i väntan på ex bättre flygbränsle.
Jag har faktiskt inte koll på exakt klimatavtryck pga min häst. Jag gör redan val kring mina djur för att minska miljöpåverkan, tex när det gäller vilket foder de äter och liknande. Men det är något jag får kolla upp närmare.
Måste du ha koll på exakt klimatavtryck? Bara bilresorna borde väl vara tillräckliga, varför är det så svårt att sälja hästen?

Min poäng: Självklart ska du ha din häst, för det är din hobby. Men försök då förstå att andra personer har andra hobbyer som är lika viktiga för dem som din häst är för dig. Man kan minska sin klimatpåverkan på andra sätt, utan att helt sluta leva.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp