Det är väl som vanligt att så länge det är på nivå att ha hipp tygpåse och sortera tidningar så är det kul att tänka på miljön men när man måste offra något på riktigt så som sina egna nöjesresor då är inte planetens framtid lika viktig längre.
Jag tycker snarast det visar på problemet att lägga klimatproblemen i stor utsträckning på individer. Politiken måste ta ansvar i mycket större grad och göra bra val lättare för både företag, offentliga och privata, och individer.
Jag har skippat tygpåsen och tidningssorterandet (plastpåsar eldas till värme i närheten och tidningar har dragits till liten mängd, och den lilla mängden går till eldstaden).
Andra små saker som att dra ned privat flygresande med 80%, jobbets flygresande med 70% , minska köttkonsumtionen med 50% , dra ned prylkonsumtionen med 90%, lära sig mer om att laga klimateffektiv mat, sluta konsumera långväga importerad mat utom i undantagsfall, köra effektiv diesel, använda kollektivtrafiken de få gånger det är möjligt, anpassa uppvärmningen och en massa andra saker - är sånt jag gjort för att det verkar rimligt att försöka även i det lilla perspektivet att få ned de mängder av jordklot vi konsumerar per capita. I sig är det såklart inget avgörande i om just jag med min familj konsumerar 6 jordklot per person som förr eller drygt 3 jordklot per person som idag. Sedan är det mycket av vår klimatbelastning som ligger bortom det som individuella val kan styra. Då kan man åtminstone rösta på de som inte förnekar problemen.
Men jag tänker att det finns mycket man kan göra som om vi är många som gör dem, kan visa att det finns sådana val. När sedan de med makt får tummen ur , kan de göra det lättare för människor att göra dessa val på de sätt vi lär oss är bra.
Jag tycker att vi i rika länder har ett särskilt ansvar att visa hur man kan leva utan att slita så hårt på planeten som vi gör nu och ett särskilt ansvar att satsa vår rikedom på att hitta lösningar att minska slitaget. Vi kan inte förvänta oss att fattigare delar av världen har kraft över efter överlevandet att hitta dessa lösningar.