Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer med största sannolikhet inte att flyga någonstans år 2020. Det var flera år sedan jag flög nu faktiskt. Däremot kommer med största sannolikhet min man att göra det. Han är från USA och känner längtan efter att få träffa familj och vänner, samt att bara "vara" i sitt hemland. Lite svårt att på ett realistiskt sätt ta sig från Sverige till USA utan att flyga.....Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.
Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.
2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.
3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.
Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
Fast det bygger ju på att planen inte är fyllda i dag. Vet du att de inte är det?Visa bifogad fil 37642
Ironin med flyg annons i den här tråden
Det belyser nog lite av problemet också, att det är så billigt att resa. Flygbolagen vill fylla upp stolarna på flygplanen, jag röstar för att man istället minskar på antalet flygresor per dag så att de hinner fyllas upp. Sure, det kan bli lite obekväma tider för de som inte vill åka på de vanligaste tiderna men det är något som man får kanske ta om man vill resa?
Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.Jag har slutat flyga inom Europa där det går ta tåg eller buss och redan valt bort att flyga i år och flera tidigare år. Kan inte lova att jag kommer göra likadant nästa år men jag ska utan tvekan försöka. Västvärlden måste minska sitt flygande för att vända klimatkrisen och numera tänker jag på det varje gång jag reser någonstans. "Är det nödvändigt?"
Klagomålen på att det måste flygas mindre liknar klagomålen på bensinpriser, tankar inte bensin heller. De som inte flyger tycker det är flyget som är den stora boven och de som flyger tycker det är bilarna som är det, allt för att slippa ändra sin egen livsstil. Det är alltid någon annan som ska göra något och görs det en liten uppoffring används det som ursäkt för att inte behöva göra fler eller större uppoffringar. Det var en bra sammanfattning av ursäkter i trådstarten också. Det behövs säkert att politiker gör de stora förändringarna men tills det händer kan vi alla göra vårt bästa för att sätta press och påverka på alla plan vi kan.
Att "andra människor är dumma" var inte alls vad jag skrev. Jag beskrev de ursäkter som människor jag pratat med använder som motivering varför de ska fortsätta flyga och leva livet ungefär som vanligt utan hänsyn till klimatkrisen. Det händer att jag blir lätt uppgiven över ursäkterna och kanske var det onödigt att skriva lite generaliserande men det kommer av frustrationen inför sådana argument och hela klimatkrisens allvar. Det är återigen argumenten jag irriterar mig på och inte individerna. De gör sina val för att det är så samhället fungerar men det gör inte deras ursäkter mindre frustrerande att höra på.Snarare: Varför skriver du om hur dumma en massa ospecificerade andra är?
Frågan är vilket alternativt bränsle som är realistiskt. Det lilla jag har läst på området, har inte gjort mig optimistisk.Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.
”Är det nödvändigt?” är visserligen en fin fråga, men inte till så mycket nytta om svaret alltid är ”ja”. Det är nog inte många som tycker att de själva reser i onödan.
Nej, det kan naturligtvis ingen av oss svara på. Men det pågår ju intensiv forskning på området.Frågan är vilket alternativt bränsle som är realistiskt. Det lilla jag har läst på området, har inte gjort mig optimistisk.
Jo, motivation borde ju finnas.Nej, det kan naturligtvis ingen av oss svara på. Men det pågår ju intensiv forskning på området.
För min del är det inte skillnaden mellan om argumenten är dumma eller personerna, som var det märkliga med ditt inlägg. Snarare att du tydligen diskuterade med helt andra än någon i tråden. Jag hängde väl inte med där.Att "andra människor är dumma" var inte alls vad jag skrev. Jag beskrev de ursäkter som människor jag pratat med använder som motivering varför de ska fortsätta flyga och leva livet ungefär som vanligt utan hänsyn till klimatkrisen. Det händer att jag blir lätt uppgiven över ursäkterna och kanske var det onödigt att skriva lite generaliserande men det kommer av frustrationen inför sådana argument och hela klimatkrisens allvar. Det är återigen argumenten jag irriterar mig på och inte individerna. De gör sina val för att det är så samhället fungerar men det gör inte deras ursäkter mindre frustrerande att höra på.
Ja, och det ser vad jag förstår ganska ljust ut . Jag tror precis som du på att det är vägen fram.Men det pågår ju intensiv forskning på området.
Det är inte säkert att vi har tiden att kunna förlita oss bara på det, vi borde försöka minska omfattningen också tillfälligt även om vi såklart aldrig kommer sluta flyga helt. När flyget har skaffat sina nya bränslen kan tiden att bromsa uppvärmningen innan risken för kedjereaktioner som förstärker den redan ha passerat, det sägs att vi har runt tio år på oss eller mindre och efter 2035 kommer vi börja se effekterna av det vi gör nu. Risken är att omställningen kommer försent och särskilt om människor fortsätter flyga som vanligt eller ännu mer trots att vi idag mycket väl känner till skadan det gör.Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.
”Är det nödvändigt?” är visserligen en fin fråga, men inte till så mycket nytta om svaret alltid är ”ja”. Det är nog inte många som tycker att de själva reser i onödan.