Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Har rest med flygplan 2 gånger (tur och retur) på 37 år, känner jag för att resa med flygplan nästa år så gör jag det utan dåligt samvete.

Har 2 drömmål som jag vill resa till någon gång men en vanlig semester är för kort så är mycket som ska klaffa för att komma iväg, så som pengar tillräckligt med sparad semester och komp och framförallt att jobbet tillåter en längre ledighet.
 
Jag har flugit en gång (okej, tekniskt sett två gånger - till Danmark och hem igen. Hade helt enkelt inte råd att ta bilen den gången.) i mitt vuxna liv. Så jag räknar med att jag inte lär flyga nästa år heller, dels pga hur jag tror att mitt liv kommer att se ut nästa år och dels med tanke på hur "ofta" jag vanligtvis flyger. Jag skulle inte säga att det är av miljöskäl i första hand, dock, utan lika mycket av ekonomiska skäl (har helt enkelt inte haft råd att resa en massa, prioriterat annat), och delvis pga ointresse (som sagt, prioriteringar).
 
Man undrar ju ibland när tex folk flyger Stockholm-Göteborg.

Men jag är på din linje. Nöjesresa betyder inte att flyget är nöjet.
Nej, nöjesresa är ju bara att resan inte är jobb.

Man kan säkert ha skäl att flyga Sthlm-Gbg, jag vill inte rakt av döma ut andras skäl för sitt resande.

(För övrigt tycker jag att flyga är svintråkigt. För mycket tid på för litet utrymme)
 
Men du tror väl inte att folk flyger för att det är KUL? Man gör det just för att det är det enkla och smidiga sättet att ta en dit en ska.
Det skrev jag aldrig verkar vara något du tolkar in mellan raderna, nöje kan innebära t ex sista minuten charterresor. Resor man kanske egentligen inte hade behövt göra speciellt om man ska minska på flygandet.
 
Det skrev jag aldrig verkar vara något du tolkar in mellan raderna, nöje kan innebära t ex sista minuten charterresor. Resor man kanske egentligen inte hade behövt göra speciellt om man ska minska på flygandet.
Men det var inte det jag menade. Du skrev ju att du inte flyger för nöjes skull utan för att det är det smidiga sättet att ta sig dit du ska. Vilket är därför nästan alla flyger - just för att det är ett smidigt sätt att komma fram, oavsett om det är nöjes- eller jobbresa.
 
Men du tror väl inte att folk flyger för att det är KUL? Man gör det just för att det är det enkla och smidiga sättet att ta en dit en ska.
Anledningen till att jag sällan flyger är förutom det faktum att det sällan behövs till de resmål jag vill ta mig till är att jag faktiskt gillar att både köra bil och åka tåg och båt medan jag är övertygad om att jag håller på att dö så fort jag flyger :o. Lägger gärna till längre restid om jag tycker det är trevligt istället.
Det dessutom urtråkigt med all väntan på flygplatser jämfört med de flesta större järnvägsstationer. Där brukar det åtminstone gå att hitta en vettig restaurang eller fik där en macka inte kostar lika mycket som en normal trerättersmiddag.
 
Det dessutom urtråkigt med all väntan på flygplatser jämfört med de flesta större järnvägsstationer. Där brukar det åtminstone gå att hitta en vettig restaurang eller fik där en macka inte kostar lika mycket som en normal trerättersmiddag.
Jag gillar flygplatser, men järnvägsstationer?! Det finns ju inte särskilt många stora i Sverige och det brukar ju mest finnas äckliga toaletter och pressbyrån typ.
 
Anledningen till att jag sällan flyger är förutom det faktum att det sällan behövs till de resmål jag vill ta mig till är att jag faktiskt gillar att både köra bil och åka tåg och båt medan jag är övertygad om att jag håller på att dö så fort jag flyger :o. Lägger gärna till längre restid om jag tycker det är trevligt istället.
Det dessutom urtråkigt med all väntan på flygplatser jämfört med de flesta större järnvägsstationer. Där brukar det åtminstone gå att hitta en vettig restaurang eller fik där en macka inte kostar lika mycket som en normal trerättersmiddag.
Jag tycker rätt långt ungefär som du. Bortsett från att jag nästan avskyr bilar, då.

I min ungdom var tåg billigare än flyg och då åkte jag tåg överallt i Europa.

Sen ändrades prisbilden och tillgången drastiskt.

Genom jobbet är jag engagerad i att hitta sätt att göra det åtminstone rimligt möjligt att vi åker tåg på jobbresor inom Europa.

Jag gillar tåg och blir det någon ordning på kostnaderna kommer jag att gå tillbaka till tåg som färdsätt inom kontinenten.
 
Anledningen till att jag sällan flyger är förutom det faktum att det sällan behövs till de resmål jag vill ta mig till är att jag faktiskt gillar att både köra bil och åka tåg och båt medan jag är övertygad om att jag håller på att dö så fort jag flyger :o. Lägger gärna till längre restid om jag tycker det är trevligt istället.
Det dessutom urtråkigt med all väntan på flygplatser jämfört med de flesta större järnvägsstationer. Där brukar det åtminstone gå att hitta en vettig restaurang eller fik där en macka inte kostar lika mycket som en normal trerättersmiddag.
8390E750-C6FC-4D73-9424-165DC685457D.webp


7:30€ för en stund sedan på flygplatsen i Helsingfors. 🙈
 
Men gör han det?

Jag vet att det finns folk som är flygplansgalna, känner också en sån. Men de åker ju knappast Arlanda-Paris bara för att det är kul att flyga.

Nej verkligen inte. Han har inte råd :angel:
Nä, skämt å sido. Så illa är det inte. Men anledningen till att vi flyger istället för tåg är mycket på grund av hans flygintresse.
 
Men det var inte det jag menade. Du skrev ju att du inte flyger för nöjes skull utan för att det är det smidiga sättet att ta sig dit du ska. Vilket är därför nästan alla flyger - just för att det är ett smidigt sätt att komma fram, oavsett om det är nöjes- eller jobbresa.
Tja, jag tar inte flyget till Tysklad även om det är smidigare än att ta bilen, men att ta sig till USA då är flyget bra mycket snabbare än att ta bilen.
 
Men gör han det?

Jag vet att det finns folk som är flygplansgalna, känner också en sån. Men de åker ju knappast Arlanda-Paris bara för att det är kul att flyga.
Just Charles de Gaulle i Paris kräver ju extraordinär galenskap. Men jag kan mycket väl tänka mig att jag hade gjort lite fler storstadsweekends i mitt liv, om inte flygningen och flygplatshelvetena varit så astrista. Eftersom det är så alldeles för billigt att flyga.

Tur för klimatet att det åtminstone är tråkigt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp