Nja, hatar att resa (men det vågar man knappt säga).Låter som att du ogillar att flyga snarare än att du försöker spara på miljön?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, hatar att resa (men det vågar man knappt säga).Låter som att du ogillar att flyga snarare än att du försöker spara på miljön?
Det går väl tåg också?Hoppas på resa nästa år, till England, flyget är troligen smidigast. Går ju färjor också, men vet inte om de är så mycket miljövänligare?
Att minska sitt personliga resande är ett sätt att ta klimatkrisen på allvar. Men jag tror det är ännu viktigare att titta på sin konsumption. Inte minst maten som åker fram och tillbaka över jorden för att komma till kyldisken i sin käcka färdigförpackade form.
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.
Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.
2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.
3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.
Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
Bränsle som används i internationella passagerartransporter är skattebefriat sedan 1944 enligt internationella avtal läste jag igår, skandal!Har minskat flygresandet drastiskt men kommer att vara tvungen att flyga även nästa år. Dessutom är upplevelser och andra kulturer jag inte är villig att avstå från, men att minska det drastiskt har inte varit så svårt.
Jag tänker att det är bra att det regleras så att flyget betalar mycket mer av sina miljökostnader för att motverka den kraftiga ökning av passagerare som prognostiseras.
Utveckling av mindre negativa men fortsatt effektiva transporter måste fortsätta.
Flyget är överlägset effektivt för många slags transporter, ur de flesta aspekter. Koldioxidutsläpp är inte en av dem.
Jag skulle dock gärna se att partier gick till val på miljöfrågor i stil med drastiskt höjda skatter på flygbränsle och sådant. Jag skulle gärna rösta på ett parti som ville genomföra det. Men då har jag ju riktat in mig på politiska åtgärder, snarare än personliga offer.
Bränsle som används i internationella passagerartransporter är skattebefriat sedan 1944 enligt internationella avtal läste jag igår, skandal!