Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Vill du ha en källa på att flygstopp är det lättaste sättet för många privatpersoner att minska sitt klimatavtryck? Här t.ex. https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...dring-i-vardagen-gor-bast-nytta-for-klimatet/
"Hushållens konsumtion av transporter står i genomsnitt för cirka två ton koldioxidekvivalenter växthusgaser per person och år.

För många hushåll är flygresor den enskilt största källan till utsläpp. En tur-och-retur-resa till Thailand innebär utsläpp av cirka två ton koldioxidekvivalenter växthusgaser per resenär. Det är ungefär lika mycket som ett helt års genomsnittlig livsmedelskonsumtion. Att minska antalet flygresor eller längden på dessa skulle alltså ge stor effekt på klimatavtrycket."


Älskar att resa, långt bort och nästan varje år, har till och med det det som en stor del av min identitet. Men för några år sen tänkte jag boka en tripp till Indien och upptäckte att jag på riktigt inte kunde trycka på knappen "boka". Då hade jag redan förstått vad som var på gång med klimatet - även om det inte kändes lika akut som nu. Så jag fick en klump i magen när jag skulle boka flyget. Blev en tripp till Helsingfors istället 😶

Helt seriöst jag förstår att jag inte räddar världen och att inte privatpersoners resande är det viktigaste, men det handlar om en magkänsla, jag kan inte stå för att mina privata behov av njutning rättfärdigar utsläppen.

Men det är ledsamt, jag längtar ofta bort. Lovar inte att jag inte ska flyga framöver men troligen stannar jag på marken.
:heart Jag förstår och håller med. För mig var det inte heller så att flyget var något jag kunde ha eller mista. Nyttan var jättestor - upplevelsen i sig, något att se fram emot före det, något att prata om efteråt och en viktig del i både hur jag såg på mig själv och hur jag gärna ville att andra skulle se mig. När jag insåg att kostnaden var ännu större så slutade jag alltså, men det är ju inte utan att jag kan bli lite avundsjuk när någon pratar om sin resa.

Ur ett nyhetsbrev från ett flygbolag:
"It might be an uncomfortable subject – especially for an airline – but flying is something we all need to put a bit more thought into. Even if it still feels magical to board a plane, and travel unites people all over the world. The impact on the environment is undeniable. That’s why we all need to think before we fly. Is it possible to take the train instead? Could the meeting be virtual instead of face-to-face? How about a “staycation” instead of jetting off to the other side of the world? We need to look harder at the alternatives, so future generations will also have a world to discover."
Jag vill ju resa, men det är något som tar emot.
(Jag klippte in flygbolagets citat i ditt för att det skulle hänga med.)

Jag såg det här och tänkte "Smart!" snarare än "Snällt!". Rubriken på vänstersidan av det mittuppslaget var "Måste du verkligen?" med texten du citerar (fast på svenska) och rubriken på högersidan var "Om du verkligen måste". Där listade man anledningar till att det ändå är ganska bra att åka med just det flygbolaget. Jag tror att effekten blir att många som står och väger då först får stöd i att det finns flygresor man måste göra och sen dövar de eventuellt kvarvarande dåligt samvete med att välja ett flygbolag som i alla fall har förstått problemet.
 
Jag tycker snarast det visar på problemet att lägga klimatproblemen i stor utsträckning på individer. Politiken måste ta ansvar i mycket större grad och göra bra val lättare för både företag, offentliga och privata, och individer.


Jag har skippat tygpåsen och tidningssorterandet (plastpåsar eldas till värme i närheten och tidningar har dragits till liten mängd, och den lilla mängden går till eldstaden).

Andra små saker som att dra ned privat flygresande med 80%, jobbets flygresande med 70% , minska köttkonsumtionen med 50% , dra ned prylkonsumtionen med 90%, lära sig mer om att laga klimateffektiv mat, sluta konsumera långväga importerad mat utom i undantagsfall, köra effektiv diesel, använda kollektivtrafiken de få gånger det är möjligt, anpassa uppvärmningen och en massa andra saker - är sånt jag gjort för att det verkar rimligt att försöka även i det lilla perspektivet att få ned de mängder av jordklot vi konsumerar per capita. I sig är det såklart inget avgörande i om just jag med min familj konsumerar 6 jordklot per person som förr eller drygt 3 jordklot per person som idag. Sedan är det mycket av vår klimatbelastning som ligger bortom det som individuella val kan styra. Då kan man åtminstone rösta på de som inte förnekar problemen.

Men jag tänker att det finns mycket man kan göra som om vi är många som gör dem, kan visa att det finns sådana val. När sedan de med makt får tummen ur , kan de göra det lättare för människor att göra dessa val på de sätt vi lär oss är bra.

Jag tycker att vi i rika länder har ett särskilt ansvar att visa hur man kan leva utan att slita så hårt på planeten som vi gör nu och ett särskilt ansvar att satsa vår rikedom på att hitta lösningar att minska slitaget. Vi kan inte förvänta oss att fattigare delar av världen har kraft över efter överlevandet att hitta dessa lösningar.
Jag tycker också att det ska fattas politiska beslut. Än så länge har ju dock inte svenska befolkningen röstat på de partier som faktiskt verkar villiga att ta dessa beslut och man kan ju inte bara sitta och vänta. Tills de politiska besluten är på plats så är det ju bättre att individer gör beteendeförändringar.
Jag tror dessutom att politiken kommer våga mer om man ser att individerna är beredda att göra förändringar.

just nöjesresor borde verkligen vara bland det lättaste att skippa.
 
Vill du ha en källa på att flygstopp är det lättaste sättet för många privatpersoner att minska sitt klimatavtryck? Här t.ex. https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...dring-i-vardagen-gor-bast-nytta-for-klimatet/
"Hushållens konsumtion av transporter står i genomsnitt för cirka två ton koldioxidekvivalenter växthusgaser per person och år.

För många hushåll är flygresor den enskilt största källan till utsläpp. En tur-och-retur-resa till Thailand innebär utsläpp av cirka två ton koldioxidekvivalenter växthusgaser per resenär. Det är ungefär lika mycket som ett helt års genomsnittlig livsmedelskonsumtion. Att minska antalet flygresor eller längden på dessa skulle alltså ge stor effekt på klimatavtrycket."



:heart Jag förstår och håller med. För mig var det inte heller så att flyget var något jag kunde ha eller mista. Nyttan var jättestor - upplevelsen i sig, något att se fram emot före det, något att prata om efteråt och en viktig del i både hur jag såg på mig själv och hur jag gärna ville att andra skulle se mig. När jag insåg att kostnaden var ännu större så slutade jag alltså, men det är ju inte utan att jag kan bli lite avundsjuk när någon pratar om sin resa.


(Jag klippte in flygbolagets citat i ditt för att det skulle hänga med.)

Jag såg det här och tänkte "Smart!" snarare än "Snällt!". Rubriken på vänstersidan av det mittuppslaget var "Måste du verkligen?" med texten du citerar (fast på svenska) och rubriken på högersidan var "Om du verkligen måste". Där listade man anledningar till att det ändå är ganska bra att åka med just det flygbolaget. Jag tror att effekten blir att många som står och väger då först får stöd i att det finns flygresor man måste göra och sen dövar de eventuellt kvarvarande dåligt samvete med att välja ett flygbolag som i alla fall har förstått problemet.
Tack. Jag frågade dock mest för att det är så tröttsamt med den där duktigheten i att det är så lätt att inte flyga. Särskilt som man ändå inte tänkt göra det. I trådar om flygande är det alltid så många som skriver att Nej, jag flyger inte. Samma människor som helst inte ens reser överhuvudtaget, vare sig utomlands eller inrikes. (Frågor som Kan du tänka dig att inte äta kött nästa år och Kan du tänka dig att ersätta din bilkörning med kollektivtrafik hade fått helt andra svar här)

Att ett flygfritt år skulle ”signalera att man vill något annat” tror jag däremot inte. När flygtrafiken har minskat har det förklarats med ett samspel av olika orsaker.
 
Att minska sitt personliga resande är ett sätt att ta klimatkrisen på allvar. Men jag tror det är ännu viktigare att titta på sin konsumption. Inte minst maten som åker fram och tillbaka över jorden för att komma till kyldisken i sin käcka färdigförpackade form.
Jag säger inte på något sätt att om man bara låter bli att flyga så kan man göra vad som helst i övrigt. Men avtrycket av en enda flygresa är så stort att den överskuggar det mesta om man inte lever uteslutande på avokados och brasiliansk biff.
Jag kommer inte att sluta flyga privat, som jag tänker och känner nu.

Däremot jobbar jag hårt på att få ner flygresorna i jobbet. Under innevarande år har jag lyckats få bort alla de fyra (tur och retur) som var planerade från början.
Snyggt jobbat med arbetsresorna! En flygresa mindre är en mindre, så klart. Oavsett om det är i tjänsten eller privat. Jag fokuserar på att prata om privatresor för att många verkar känna att de inte kan påverka sin arbetsgivare.

Jag tänker att samhället ska ändra sig, snarare än människorna. Därför lägger jag min kraft på jobbresandet.
Jag skulle dock gärna se att partier gick till val på miljöfrågor i stil med drastiskt höjda skatter på flygbränsle och sådant. Jag skulle gärna rösta på ett parti som ville genomföra det. Men då har jag ju riktat in mig på politiska åtgärder, snarare än personliga offer.
Problemet är mest det här med nationsgränserna och flyget. Inte särskilt många djurarter blir gladare för att Luleåbor inte längre kan få in till mat och hyra, samtidigt som det globala flyganvändandet i övrigt ökar med 100%.

Jag säger som Greta, vi måste få igenom förändringar gällande flyget som gäller hela (eller åtminstone stora delar av) världen.
Det här med att det är samhället som ska ändra sig, hur ska det gå till? Det är en ärligt menad fråga. Jag upplever nu att inget av partierna vågar lägga fram några ordentligt klimatskadebegränsande förslag. Vi kan dessutom bara påverka en gång vart fjärde år. Det är långt mellan tillfällena och på samma sätt som en viss mängd väljare röstar efter sin egen plånbok så tänker jag att det kommer att finnas många som röstar efter sin egen koldioxidbudget. Typ de som nu är med i bensinupproret och de som "måste" åka på solsemester som dessutom "behöver" vara billig.

Min tanke är att ju mer vi kan ställa om våra egna vanor till hållbara och visa oss själva och andra att det inte är någon stor uppoffring, desto större är sannolikheten att starka politiska förslag både läggs fram och accepteras.

Jag har inte flugit på...4 år. Så skulle jag få ett ryck så jo, då skulle jag flyga. Jag skulle fasen döda för en vecka eller två i solen, men med våra jobb så har det varit svårt.
Vi gillar bilsemester, det är också förkastligt.
Jag har lite planer på att resa med mina föräldrar kommande år, vill de flyga så fine.
Om mina föräldrar vill resa med mig så åker vi tåg eller buss. Hittills har det inte varit något problem och det har sparat in ytterligare några flygstolar än de som hade varit mina. :)
 
Om mina föräldrar vill resa med mig så åker vi tåg eller buss. Hittills har det inte varit något problem och det har sparat in ytterligare några flygstolar än de som hade varit mina. :)

Jag undrar lite vad ditt syfte är med en sådan kommentar? @Hyacinth skrev inte att vare sig hennes föräldrar eller föräldrar generellt måste flyga och hon frågade inte hur man avråder föräldrar från att flyga. Hon skrev att om hon ska resa med sina föräldrar och de vill flyga så fine.

Det är just kommentarer som den som oftast får flygtrådar här att skina av duktighet.
 
Själv skulle jag mest vara intresserad av att se vad genomsnittlig svensks matkonsumtion ger i utsläpp och hur mkt det skulle spara om vi åt mer utifrån årstider. Är det rimligt att vi ska ha exotiska frukter eller andra matvaror från andra sidan jorden? Eller i alla fall inte året om? Jag tänkte köpa tonfisk igår men i butiken kollade jag på burkarna och på alla stod Thailand som ursprung, så jag lät bli och köpte annat.
 
Själv skulle jag mest vara intresserad av att se vad genomsnittlig svensks matkonsumtion ger i utsläpp och hur mkt det skulle spara om vi åt mer utifrån årstider. Är det rimligt att vi ska ha exotiska frukter eller andra matvaror från andra sidan jorden året om? Jag tänkte köpa tonfisk igår men i butiken kollade jag på burkarna och på alla stod Thailand som ursprung, så jag lät bli och köpte annat.
Jag håller med om det här! Jag är precis som alla andra, "ost till bra pris, nice!", Men så kollar jag ursprungsland och det kan vara till exempel Tyskland, Danmark. Då köper jag från mitt lokala mejeri, till tre gånger högre pris.

Något som jag tror många som bara äter svenskt kött är dåliga på är att kolla vad köttets ursprung är på resturang. Frågade var lammet var ifrån på Texas Longhorn och jag tror det kom från nya Zeeland. Jag är faktiskt inte lika sugen på det igen, fast det smakar helt fantastiskt. :down:
 
Själv skulle jag mest vara intresserad av att se vad genomsnittlig svensks matkonsumtion ger i utsläpp och hur mkt det skulle spara om vi åt mer utifrån årstider. Är det rimligt att vi ska ha exotiska frukter eller andra matvaror från andra sidan jorden året om? Jag tänkte köpa tonfisk igår men i butiken kollade jag på burkarna och på alla stod Thailand som ursprung, så jag lät bli och köpte annat.
I denna som @TygerTyger postade kan du läsa lite om maten, om än inte riktigt det du frågar efter. Livsmedel kommer tvåa efter transporter.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...dring-i-vardagen-gor-bast-nytta-for-klimatet/
 
Jag kommer med största sannolikhet inte att flyga någonstans år 2020. Det var flera år sedan jag flög nu faktiskt. Däremot kommer med största sannolikhet min man att göra det. Han är från USA och känner längtan efter att få träffa familj och vänner, samt att bara "vara" i sitt hemland. Lite svårt att på ett realistiskt sätt ta sig från Sverige till USA utan att flyga.....
Stor del av mina flygningar handlar om att hälsa på släkten, vilket gör att det känns tufft att dra ner på. Hade det löst alla miljöproblemen hade jag med lätthet gjort det valet. Eller trott att det gjort en stor skillnad.
Men tror att det behövs en större rörelse för det? Har definitivt klimatångest (även om jag verkligen inte lever som jag hade velat, för att minska mitt klimatavtryck).
Min närmsta släkting som också är min bästa kompis bor två timmar bort med flyg, ett dygn med Flixbuss. Plågsam jämförelse att göra, särskilt att genomlida den sistnämnda resan i praktiken. Att inte kunna åka och hälsa på henne lika enkelt och ofta som tidigare är bland det jobbigaste med det här. För oss har det hjälpt mycket att boka in längre videochattar istället för att nöja oss med textkommunikation eller korta telefonsamtal mellan gångerna vi ses. Då är det inte alls lika jobbigt för oss att vi ses IRL mer sällan. Kanske kan det vara ett sätt för er att minska flygresorna?
Läste statistik om svenskars flygande på naturvårdsverket och naturvårdsverket tror inte heller att det räcker att fortsätta som vanligt och vänta på tekniska lösningar och annat bränsle.

"Antal flygresor vi svenskar gör behöver avstanna på kort sikt, på grund av de tekniska utmaningarna för att ställa om till ett hållbart flygande som flygbranschen står inför och att biobränsletillgången är begränsad." https://www.naturvardsverket.se/Sa-...rson/?visuallyDisabledSeries=cf01d191f47e447c
@mandalaki, @Petruska och @niphredil
Jag tänker som Syre på den här punkten. Även om forskning för mer hållbart flygbränsle pågår så ser jag inte hur vi kan fortsätta att använda ökande mängder av det bränsle som finns idag under tiden.
@niphredil Har du någon länk till en källa på att det ser ljust ut med den här forskningen? Vad tänker de sig för tidslinje t.ex.?
 
Något som jag tror många som bara äter svenskt kött är dåliga på är att kolla vad köttets ursprung är på resturang. Frågade var lammet var ifrån på Texas Longhorn och jag tror det kom från nya Zeeland. Jag är faktiskt inte lika sugen på det igen, fast det smakar helt fantastiskt. :down:
Fast det tror jag inte gör någon skillnad för något annat än ens egen känsla av att vara medveten konsument.
 
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?

Inga problem för mig. Många år sedan jag flög. Europasemestern (livets bästa hittills) företogs förra året i elbil. Fick ut såååå mycket mer av själva förflyttningen. Funkar bättre för just oss.
 
Varför inte? Om folk börjar fråga och välja bort kött som inte är från Sverige så kanske restaurangerna helt enkelt får tänka om? Det är ju tack vare sånt som många butiker väljer bort danskt kött till exempel.
Som klimatåtgärd för den enskilde tror jag är försumbart, det var ju som sådan du beskrev det. ”De som bara äter svenskt kött är dåliga på att kolla” osv. Jag tror inte att tillräckligt många äter kött på restaurang tillräckligt ofta för att det riktigt skulle märkas.
 
Jag såg det här och tänkte "Smart!" snarare än "Snällt!". Rubriken på vänstersidan av det mittuppslaget var "Måste du verkligen?" med texten du citerar (fast på svenska) och rubriken på högersidan var "Om du verkligen måste". Där listade man anledningar till att det ändå är ganska bra att åka med just det flygbolaget. Jag tror att effekten blir att många som står och väger då först får stöd i att det finns flygresor man måste göra och sen dövar de eventuellt kvarvarande dåligt samvete med att välja ett flygbolag som i alla fall har förstått problemet.
Ja, jag hoppade över mitt resonemang om att det var green-washing, men jag menar ändå att de överhuvudtaget tar upp det, visar på att något håller på att hända.
 
Som klimatåtgärd för den enskilde tror jag är försumbart, det var ju som sådan du beskrev det. ”De som bara äter svenskt kött är dåliga på att kolla” osv. Jag tror inte att tillräckligt många äter kött på restaurang tillräckligt ofta för att det riktigt skulle märkas.
Jag tror att dom serverar många kilo kött på restaurang varje dag. Och att det skulle göra skillnad om det var svenskt kött, både för transporter(jag vet inte hur kött från andra sidan jordklotet transporteras, men det är väl inte omöjligt att dom köttbitarna får flyga..), gynna lokala bönder osv. Jag tror att det skulle göra skillnad.
 
Jag tycker också att det ska fattas politiska beslut. Än så länge har ju dock inte svenska befolkningen röstat på de partier som faktiskt verkar villiga att ta dessa beslut och man kan ju inte bara sitta och vänta. Tills de politiska besluten är på plats så är det ju bättre att individer gör beteendeförändringar.
Jag tror dessutom att politiken kommer våga mer om man ser att individerna är beredda att göra förändringar.

just nöjesresor borde verkligen vara bland det lättaste att skippa.

Jag håller med om att det är ett växelspel, men vi måste få radikala skiften i systemen och det är bara den valda makten som kan göra.

Däremot förstår jag inte varför någon ska gå in och värdera vilka typer av nöjesbelastningar som är lätta att skippa.

Om man vill ägna sig åt sådana som belastar mycket får man anpassa mängden mer än någon som väljer andra saker att stoppa in i sitt liv för att göra det bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp