Snabb googling sa att en tur och retur Thailandsresa för en person är 2,5 ton.Tack, alltså som mest motsvarande en enkel till Thailand.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snabb googling sa att en tur och retur Thailandsresa för en person är 2,5 ton.Tack, alltså som mest motsvarande en enkel till Thailand.
Jag ber om ursäkt, jag kan ha uttryckt mig klumpigt men det där sista är vad jag i princip menade. De sänkte ju priserna för att fylla flygplanen? Dvs de satsade på volymer och dumpade priserna. Jag menar iallafall samma sak.Detta läste jag tidigare i dag:
https://www.svd.se/fler-reste-med-sas-wkop
Flygbolagen har något de kallar kabinfaktor, alltså hur fylld varje maskin är. Eftersom det kostar fläsk att hålla en flygmaskin både i luften och på marken jobbar bolagen hela tiden med optimering, varje rutt och varje maskin ska vara så fylld som möjligt. En rutt som inte är lönsam ryker.
Det är alltså inte så lätt som att säga att de låga priserna visar att efterfrågan är låg. De verkliga lågprisbolagen (Ryan, Norwegian) har satsat på volymer, de dumpade priserna för att få mängder med kunder.
Fast de verkade bara ha tagit med foder samt transport av häst och foder. Inte transport av hästägare till och från stallet.Tack, alltså som mest motsvarande en enkel till Thailand.
Eller behovet av en stor bil, som det körs med i icke-hästrelaterade sammanhang också. Det måste vara jättesvårt att räkna ut klimatavtrycket för en genomsnittlig häst!Fast de verkade bara ha tagit med foder samt transport av häst och foder. Inte transport av hästägare till och från stallet.
Fast du skrev ju att ett sätt att minska flygandet vore att minska antalet turer så att planen fylldes? Det jag försöker säga är att flygbolagen redan gör allt vad de kan för att fylla planen, olönsamma turer försvinner.Jag ber om ursäkt, jag kan ha uttryckt mig klumpigt men det där sista är vad jag i princip menade. De sänkte ju priserna för att fylla flygplanen? Dvs de satsade på volymer och dumpade priserna. Jag menar iallafall samma sak.
Fritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.Eller behovet av en stor bil, som det körs med i icke-hästrelaterade sammanhang också. Det måste vara jättesvårt att räkna ut klimatavtrycket för en genomsnittlig häst!
Sen behöver man räkna in psykisk instabilitet hos en betydande andel av f.d. hästägare också. Vilket kllmatavtryck har mediciner, psykologer och tröstshopping?Fritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.
Fast det skulle ta lång tid beroende på hur långt man bor från affären
Nu förstår jag vad du menar. Jag tror dock att de skulle kunna minska på turerna mera. Och sluta dumpa priserna så mycket för att genomföra en flygresa - som skulle lika gärna kunna inte genomföras om man inte hade dumpat priserna och lockat folk till att spontanköpa resor. Om du förstår vad jag menar?Fast du skrev ju att ett sätt att minska flygandet vore att minska antalet turer så att planen fylldes? Det jag försöker säga är att flygbolagen redan gör allt vad de kan för att fylla planen, olönsamma turer försvinner.
Och för att inte prata om hur mycket elfiltar man skulle vara tvungen att använda på vintern ... det skulle nog ta en hel del elFritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.
Fast det skulle ta lång tid beroende på hur långt man bor från affären
Och på det alla resor till och med hästen och alla hästprylar man köper in.Någonstans mellan 1,4 och lite över 5 ton CO2/häst och år skriver de här: http://hushallningssallskapet.se/wp-content/uploads/2017/10/hastsektorns-klimatpaverkan.pdf
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor. En häst kanske kan jämföras med en tur och retur resa per år eller två. Det är få som reser 10 gånger per år. När jag hade häst så åkte jag en massa mer bil och kunde sällan semestra utomlands. Nu har jag råd med både utlandssemester och mer vardagslyx.Hur många flygresor anser du att vi ska jämföra med? 1?
har du några siffror på att hästar är så påfrestande för miljön eller vad det nåt för att skicka en "men du då"?
Fast de verkade bara ha tagit med foder samt transport av häst och foder. Inte transport av hästägare till och från stallet.
Eller behovet av en stor bil, som det körs med i icke-hästrelaterade sammanhang också. Det måste vara jättesvårt att räkna ut klimatavtrycket för en genomsnittlig häst!
Och på det alla resor till och med hästen och alla hästprylar man köper in.
Jag kollade bara i @lamia s länk, där var bilresorna till och från stallet inte med.Alla de sakerna räknas ju normalt sett in i personens koldioxidbudget i de undersökningar jag gjort. Och har därmed varit det enda jag fått med info om.
Jag kollade bara i @lamia s länk, där var bilresorna till och från stallet inte med.
Snabb googling sa att en tur och retur Thailandsresa för en person är 2,5 ton.
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor. En häst kanske kan jämföras med en tur och retur resa per år eller två. Det är få som reser 10 gånger per år. När jag hade häst så åkte jag en massa mer bil och kunde sällan semestra utomlands. Nu har jag råd med både utlandssemester och mer vardagslyx.
När du föddes misstänker jag att begreppet klimatkompensering inte existerande, så din mamma kan knappast lastas. Nu är jag inte helt övertygad om att situationen är fullt så förtvivlad som Greta Thunberg säger.
Men OM du vill minska dina barns klimatavtryck kan du ju se till att hålla dem på u-landsstandard så länge du har någon makt över dem. Det lär bli svårare och svårare ju äldre de blir, och ju mer de ser av kompisarnas levnadsvillkor, och är definitivt ingenting jag skulle rekommendera eller utsätta mina barn för.
Men om klimatkompensering är viktigt för dig är ju det ett sätt att närma sig det mycket mindre klimatavtryck som människor som har valt att resa istället för att skaffa barn, belastar planeten med.
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor.
Sedan kommer jag till att människor i alla tider beskrivit domedagen och använt den som förevändning att antingen göra ingenting eller göra tokiga saker eftersom framtiden är oviktig. Observera, inte på något sätt inriktat mot vare sig din resa eller dig personligen. Men när också makten börjar resonera i de termerna om en svart framtid som "kommer gå åt helvete ändå" och därmed rationalisera handlingsförlamning - så ska de inte ha makten längre.
/.../Men det är inte privatpersoner som löser det här genom medvetna och individuella val, även om alla insatser är mycket värda.
Det finns grader även i helvetet. Det beror mer på hur mycket lidande vi är villiga att acceptera som mänsklighet. För oss i privilegierade länder blir det dessutom lite extra stuns på arrogansen, då vi kan gissa att det är andra än vi som får ta största smällarna.