Jo absolut. Däremot kan ju politiker göra någonting åt transportkostnader och importkostnader (tex att de ändrade subventionerna som fanns på post från Kina).Ja, köpa färre grejer som tillverkats schysstare och kostar mer, är en bra grej. MEN det är också ett förslag som lägger hela ansvaret på den individuella nivån, vilket jag tycker är både otillräckligt och orimligt.
De har väl sänkt momsen på laga saker? Och det funderas över att lägga krav på att hushållsapparater ska vara möjliga att laga och hålla längre.
Samtidigt är det ju också en kulturgrej, kanske mer än en individgrej. Dvs media och inredningstidningar kan göra mycket på det planet. Nu känns det som att vår kultur är att köpa allt vi vill ha, när vi ser det och slänga ut det när det blir för mycket.
Som den där nedrans kapsylgarderoben "alla" pratar om. Den handlar mer om att slänga ut allt du äger och köpa nytt än om att behålla det du har och bara köpa exakt det plagget som saknas. Eller hyra kläder, handlar fortfarande om att konsumera och byta kläder i snabb takt (och transportera dem). Eller köpa begagnat när du vill ha nytt, handlar fortfarande om att någon annan måste ha köpt nytt och slängt ut det nyss om alla ska kunna göra det . För mycket prylar handlar om att slänga prylar inte sluta köpa dem.
Det var ju lite en grej "förr i tiden" att "göra någonting för bygden" osv eller stötta unga konstnärer eller spara. Det är kanske mer för "de rika" men om kulturen var att man skröt med venetianska gobelänger och lokale konstnären eller stipendiet på skolan istället för 5 resor om året.
Samtidigt som sagt, väldigt svårt. Typ omöjligt. Borde suddat igen eftersom jag bara upprepar mig.
Senast ändrad: